Wtorek, 19.03.2024 390

 

Pliki cookies 10:34
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Baltic Home
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

Powstaje Cyklostrada Dolnośląska

Ponad 1800 kilometrów będzie miała Cyklostrada Dolnośląska - koncepcja długodystansowych dróg rowerowych w regionie. Warty około 850 milionów złotych projekt zintegruje lokalne drogi rowerowe i powiąże je z dolnośląską siecią kolejową.

© Materiały prasowe / UMWD

"Dolny Śląsk jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska" – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową.

"Jako Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjęliśmy działania w celu pozyskania środków zewnętrznych na Sudecką Cyklostradę, która połączy nasze województwo siecią tras, pozwalających na sprawną komunikację rowerową w całym regionie. Cyklostrada to jeden z flagowych projektów Województwa Dolnośląskiego - będzie to przełomowy produkt turystyczny, który umożliwi zwiedzanie na rowerze całego województwa - ze wschodu na zachód i z północy na południe" – podsumowuje wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich 4 latach. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego.

Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju. Dzięki intensywnemu ruchowi turystycznemu trasy te stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają, przynosząc im wymierne korzyści ekonomiczne.

Podlegający marszałkowi województwa Instytut Rozwoju Terytorialnego zaangażowany jest w szereg projektów związanych z tematyką rowerową. Są wśród nich „Koncepcja transportu zeroemisyjnego w województwie dolnośląskim - mobilność rowerowa w codziennych dojazdach Dolnoślązaków”, czy koncepcja dotycząca standardów projektowych i wykonawczych dla powstającej w regionie infrastruktury rowerowej. Szczególnie ważna jest ta ostatnia inicjatywa, ponieważ to ona określa sposób projektowania i budowy przyszłych tras.

"Budowa bezpiecznej drogi rowerowej podlega ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumencie opracowanym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. W ten sposób powstały standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego, czyli wytyczne dla budowy dróg rowerowych" – zaznacza Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.

Projekt sfinansowany zostanie z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej, a biorąc pod uwagę fakt, że część tras rowerowych jest już gotowa, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Pewne inwestycje są jednak konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności – była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność.

Główne trasy rowerowe regionu tworzą sieć o długości prawie 1800 km. Sieć to 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:

  • Trasa krajowa nr 9 - EV 9 (Adriatyk - Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 3 - Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk)
  • Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
  • Trasa krajowa nr 6 - Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
  • Trasa krajowa nr 8  (Wrocław – Warszawa)

Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższych odległościach. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji. Dlatego Cyklostrada Dolnośląska zdecydowanie poprawi dostępność transportową regionu poprzez połączenie ich z regionalnym transportem kolejowym. Rozwijając tę formę transportu samorząd województwa realizuje jednocześnie cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.

Komentarze (8)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Rysiek
Rysiek29 marca 2021 o 11:32

Pic na wodę, fotomontaż. Jeden wielki bełkot, po to
tylko by podzielić się z publiczną kasą. Może i za ostro napisałem ale
ktoś chce na siłę odwalić bubel, taki sam jak z "Jelenia Góra, rowerowa
stolica Polski". Przecież szlaki rowerowe na terenie jeleniogórskim oraz
na całym Dolnym Śląsku już istnieją, wydano na nie miliony, więc po
jaki gwint to dublować? Szlaki rowerowe powstały kilkanaście lat
wcześniej, obecnie oznakowania w terenie są ledwo widoczne, bo brakują
oznakowania w formie tabliczek oraz tam gdzie było malowanie na słupach,
drzewach odeszła już farba i są mało widoczne. Zamiast odstawiać cyrk
na kiju i na istniejące szlaki rowerowe nakładać następne, nowymi
tabliczkami to może byście odrestaurowali, odświeżyli już istniejące
szlaki rowerowe? To jest nic innego jak marnotrawstwo publicznych
pieniędzy. Zamiast tego powinny być pieniądze skierowane i budowane w
asfaltowe drogi rowerowe, tak jak to jest na zachodzie, gdzie można
bezpiecznie obok głównych dróg nią jechać z dala od ruchu aut, tym samym
nie trzeba zajmować tego samego pasa co jeżdżą nimi auta osobowe i
ciężarowe. Więc takie drogi rowerowe powinny być budowane a nie że
naklepią tabliczki istniejącymi drogami asfaltowymi i leśnymi z
Wrocławia do Niemiec i ciekawe ile rodzin na taką wyprawę się wybierze?
Ile rodzin? w roku w sezonie turystycznym jedzie z Lubawki, przez
Jelenią Górę do Bolesławca wzdłuż Bobru, szlakiem rowerowym Doliny
Bobru. Żadna, jedynie silnie sprawny kolarz który jest w stanie
przejechać tak długi odcinek. To samo będzie tutaj, kasę wydadzą a z
promocji nici, mało kto na tak długą trasę pojedzie
 
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Wielki
Wielki27 marca 2021 o 22:17
Wie ktoś gdzie dokładnie bd szła trasa w naszym regionie 
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Police
Police25 marca 2021 o 16:30
Mnie interesuje to czy jaworzanie będą mogli bezpiecznie poruszać się po mieście rowerami. Jak obecnie na to patrzę to zgroza i wielki strach wyciągać rower z piwnicy. Dziura na dziurze, brak ścieżek w miescie
3 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 1
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Super
Super25 marca 2021 o 13:45
Gołym okiem widać, jak za rządów PIS nasz region się rozwija. Oby tak dalej!
6 Lubię to: 2
Super: 1
Ha ha: 3
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
rewelacyjnie
rewelacyjnie25 marca 2021 o 10:02
Brawo PIS!
7 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 5
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Git
Gitrewelacyjnie16 listopada 2023 o 18:41
Hahha kur.a 3 minely i nic nie ruszylo
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
kwak kwak
kwak kwakrewelacyjnie25 marca 2021 o 13:10
Ales trafił pisoowski trollu jak kulą w płot. Na szczęście w samorzadzie województwa rządzi PO - PSL i mimo politycznie okrojonych srodków/ poszły na wschodni oraz obajtkoow rydzykowy  bastion pis/ realizuje sie takie dobre projekty   
9 Lubię to: 4
Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 2
Lubię to! Udostępnij
Jacek
Jacekkwak kwak30 marca 2021 o 07:30
Nie masz wiedzy, rządzi koalicja z udziałem PiSu
2 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.