Problem dotyczy m.in. Osiedla Słowiańskiego w Jaworze, ale może występować także w innych miejscowościach wchodzących w skład aglomeracji Jawor. Aglomeracja Jawor obejmuje następujące miejscowości: gmina Jawor, gmina Paszowice (Paszowice, Zębowice, Myślibórz, Jakuszowa, Kłonice, Grobla, Kwietniki, Pogwizdów, Wiadrów, Bolkowice, Osiębórz, Sokola), gmina Męcinka (Przybyłowice, Małuszów, Sichówek, Sichów, Słup, Chroślice, Męcinka, Nowa Męcinka, Piotrowice, Piotrowice-Osiedle, Chełmiec, Jerzyków), gmina Mściwojów (Snowidza, Godziszowa, Barycz).
"Od blisko miesiąca mieszkańcom Osiedla Słowiańskiego w Jaworze doskwiera problem z zagwarantowaniem odpowiedniego ciśnienia bieżącej wody lub jej zupełnym brakiem" - poinformował jawor24h.pl radny miejski Krzysztof Kowalczyk.
Mieszkańcy wskazują, że problem z dostawą wody dotyczy szczególności wyższych kondygnacji, gdzie przez dłuższy czas wody w kranach brakuje. Z kolei na niższych piętrach woda nie ma właściwego ciśnienia. Sytuacja ma różne nasilenie w zależności od pory dnia i od ogólnego poboru.
Radny miejski Krzysztof Kowalczyk udał się we wtorek do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Jaworze, aby zasięgnąć w imieniu mieszkańców informacji, na jakim etapie jest prowadzona diagnoza przyczyn tych występujących problemów i kiedy można spodziewać się skutecznego ich rozwiązania. Temat został poruszony również w złożonej pod koniec stycznia br. interpelacji radnego Kowalczyka.
"Pracownicy ZWiK deklarują, iż do sprawy tej podchodzą bardzo poważnie i rozumieją występujące uciążliwości, prosząc jeszcze o pewną cierpliwość. Wskazują przy tym, że infrastruktura wodno-kanalizacyjna w mieście na wielu jej odcinkach z uwagi na jej znaczny wiek i poziom wyeksploatowania wymaga gruntownej przebudowy" - przekazuje Kowalczyk.
"Aktualnie o różnych porach dnia dokonują oni pomiarów ciśnienia w różnych punktach na tym obszarze i szukają wyjaśnienia występujących anomalii, a pamiętajmy, że sieć jest swego rodzaju systemem naczyń połączonych i szybkie oraz jednoznaczne rozpoznanie problemu nie zawsze jest proste" - zaznacza radny miejski.
Zdaniem osób zajmujących się tą branżą w grę może wchodzić wiele możliwych przyczyn, jak np. wadliwie działające zasuwy, niekontrolowane nieszczelności sieci, nadmierny pobór wody przez duże podmioty, czy niewłaściwe wykonanie prac ziemnych na przebiegu rurociągu.
Niekiedy rozpoznanie przyczyny wymaga wykorzystania urządzeń elektronicznych i nowoczesnych technologii. "To już leży po stronie zarządcy sieci i jeśli nie dysponuje na ten moment odpowiednią aparaturą, to należy tę diagnostykę zlecić podmiotom, które się w tym po prostu specjalizują, aby skrócić czas na podjęcie reakcji" - tłumaczą mieszkańcy.
"Bez wątpienia jest to najpoważniejsza awaria, jaka miała miejsce od wielu lat na tym obszarze" - wskazuje Krzysztof Kowalczyk i dodaje: "w tej dzielnicy rok rocznie dochodzi do kilku awarii sieci przesyłowej i należałby w końcu poważnie podejść do tego tematu, gdyż koszty ciągłych napraw, remontów, wykorzystania sprzętu, ludzi i materiałów na przestrzeni kilku lat dorównują kosztom wykonania nowej i bezawaryjnej sieci".
ZWiK jako spółka miejska zobowiązana jest do zagwarantowania mieszkańcom dostawy wody, co reguluje m.in. Uchwała Rady Miejskiej w Jaworze w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Jawor (http://jawor.esesja.pl/zalaczniki/37019/uchwala-nr-v-55-2019_370986.pdf)
§3 tego regulaminu mówi:
- Przedsiębiorstwo zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod wymaganym ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzaniu ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnia wymaganą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.
- Przedsiębiorstwo zapewnia następujący minimalny poziom usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi:
- dostawę wody przez sieć wodociągową o minimalnym ciśnieniu w przyłączu wodociągowym przy wodomierzu głównym wynoszącym 0,2 MPa i w ilości co najmniej 1,5 m3 na dobę,
- dostawę wody o jakości spełniającej warunki określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ustawy,
- zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego,
- dokonywanie kontroli funkcjonowania wodomierza głównego:
- niezwłoczne i prowadzone w sposób ciągły likwidowanie awarii w sieci wodociągowej,
- w przypadku przerw w dostawie wody dłuższych niż 12 godzin Przedsiębiorstwo zapewni zastępcze punkty poboru wody i poinformuje Odbiorców usług o ich lokalizacji.