Piątek, 26.04.2024 374

 

Pliki cookies 05:22
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

Paweł  Sasiela

Robią z jaworzan ksenofobów?

W ostatnim felietonie pisałem, iż kolejnego aktu spektaklu dot. zmiany nazwy części ul. Cukrowniczej spodziewać możemy się w środę podczas sesji. Oto jednak w temacie postanowił wypowiedzieć się pastor Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.

© Paweł Sasiela

Ważny głos Honorowego Obywatela Miasta Jawora ks. Tomasza Stawiaka 🖋

Opublikowany przez Burmistrz Miasta Jawora Emilian Bera Wtorek, 5 marca 2019

 

Wobec szokujących tez ks. Stawiaka trudno przejść obojętnie.

Już samo przyrównywanie nazywania obiektu na cześć Jana Pawła II do nazywania ulicy na cześć Gottlieba Daimlera jest niesmaczne, a próby stawiania symetrii między historycznymi doświadczeniami Polaków i Niemców urastają do roli prowokacji. Za wybuch II wojny światowej odpowiadają Niemcy, nie Polacy. Agresorem, podobnie jak wielokrotnie w przeszłości, byli Niemcy, a nie Polacy. Okrutnych zbrodni w czasie okupacji dokonywali Niemcy, a nie Polacy. To Niemcy dewastowali i rozkradali majątek Polaków, a nie odwrotnie. Obozy koncentracyjne zbudowali Niemcy, a nie Polacy. Wcześniej to Prusy uczestniczyły w rozbiorach Polski, a nie Polska w rozbiorach Prus czy Rzeszy i to Niemcy, a nie Polacy prowadzili brutalny kulturkampf. Nie piszę tego wszystkiego, by wzniecać antyniemieckie nastroje czy rozgrzebywać stare rany. Od ostatniej wielkiej wojny minęło jednak ledwie nieco ponad 70 lat, więc podchodzenie do tej wciąż bolesnej dla milionów Polaków tematyki z taką frywolnością, zwłaszcza przez księdza, jest co najmniej nie na miejscu.

O ile jeszcze jaworzanie przełknęli sadzenie niemieckiego dębu i polskiej lipy, o tyle w tym przypadku zdaje się, że jest inaczej. Sprawa upamiętniania postaci niemieckich w Polsce wciąż jest sprawą delikatną. Tym bardziej, gdy w grę wchodzą osoby, których związek z daną miejscowością jest co najmniej wątpliwy. Jednak głównym problemem w całej sytuacji nie jest postać niemieckiego wynalazcy, ani tym bardziej jego narodowość. Głównym problemem jest sposób, w jaki władze miasta chciały zmiany dokonać. Problemem jest to, w jaki sposób potraktowano mieszkańców i radnych. Problemem jest, w jaki sposób przygotowano uchwałę. Problemem jest kwestia, kiedy projekt uchwały ujrzał światło dzienne, a kiedy do bliżej nieokreślonego grona trafiły zaproszenia na uroczystość otwarcia drogi i nadania nazwy.

To, że ktoś nie zgadza się z taką zmianą, a zwłaszcza z jej formą nie oznacza, że jest ksenofobem. To, że ktoś nie godzi się na nazwijmy to zbytnie "spoufalanie" się z inwestorem, nie oznacza, że jest ksenofobem. To, że ludzie głośno wyrażają swój sprzeciw nie sprawia, iż tworzą falę ksenofobii. Sam spór jest przecież istotą demokracji, a istotą samorządu jest to, że o swoich sprawach decydują mieszkańcy. Jaworzanie mają więc prawo zabierać głos w każdej kwestii dotyczącej Jawora. To, że się z kimś nie zgadzamy, nie uprawnia nas jeszcze do oskarżania drugiej strony o ksenofobię. Pewnie większość Czytelników widziała obrazy tego, jak podczas karnawałowej parady na ulicach Düsseldorfu przedstawiany był nasz kraj. Przy tym, jaworska internetowa "fala" jawi się jak dysputy dżentelmenów.

Zgadzam się z ks. Stawiakiem, że wiele zrobiono dla pojednania i zrozumienia. I bardzo dobrze! Temu zrozumieniu nie służą jednak próby "przepychania" uchwał w taki sposób. Nie służy temu również traktowanie w taki sposób samych radnych i mieszkańców. Nie tak dawno przecież Rada Miejska w Jaworze ustanowiła w mieście aleję Pięciuset lat Reformacji, nazywając tak drogę łączącą ewangelicki Kościół Pokoju z pl. Wolności. Nikt wówczas nie miał o to pretensji, choć przecież za Reformacją stał Niemiec Marcin Luter, a sama Reformacja nie doprowadziła przecież do pojednania w Kościele, tylko podziału. Uszanowano ewangelików, którzy zapisali wielką kartę także w historii naszego miasta, nie traktując ich jako jakąkolwiek mniejszość, tylko część wielkiej całości Jawora. Wówczas zmiana dokonywana była w sposób nie urągający ani powadze procedury, ani ogólnie przyjętym standardom i politycznej kulturze. Dlatego zastrzeżeń nie było.

Szczerze mówiąc nie bardzo więc rozumiem skąd w głowie ks. Tomasza Stawiaka znalazła się taka interpretacja sprzeciwu jaworzan wobec tak kuriozalnie przeprowadzanej zmiany, łącznie z jej całą otoczką polityczno-medialną. Tym bardziej, że prezes zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland dr Andreas Schenkel wielokrotnie uczestniczył w odbywających się w naszym mieście imprezach i zawsze przyjmowany był przez mieszkańców z entuzjazmem. Nie słyszałem, żeby kiedykolwiek spotkał się z jakąkolwiek agresją czy przejawami ksenofobii ze strony jaworzan. Wręcz przeciwnie, przyjmowano go z otwartymi rękami i nieskrywaną sympatią, podobnie jak wielokrotnie naszych przyjaciół z miejscowości Niesky czy innych niemieckich miast. Jako mieszkaniec Jawora czuję się tym bardziej dotknięty, że słowa te padają ze strony Honorowego Obywatela Miasta, osoby powszechnie szanowanej, dla wielu stanowiącej autorytet. Aby w przyszłości zatrute owoce się nie rodziły, wszystkim należy okazywać szacunek. Bez względu czy są "tylko" mieszkańcami a nie przedstawicielami wielkich koncernów, czy należą do opozycji, czy są tej czy innej narodowości.
 

Komentarze (21)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Łukasz
Łukasz 25 marca 2019 o 11:35
Napisał samą prawdę, ale PIS ma swoje racje. Popieram tego księdza.
1 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Ksenofob ?
Ksenofob ?6 marca 2019 o 17:29
Daimler jeszcze nic dla Jawora nie zrobil  a dostal 80 mln zwolnienie z podatku itd. Teraz niech jeszcze ekipa bery ze stawiakiem utworzy pomnik poleglych eSSmanów i skladaja wiazanki . Dlaczego nie i tak juz niemcom wchodzą w d... . . 
6 Lubię to: 6
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
mloper
mloperKsenofob ?6 marca 2019 o 20:17
Ale wyremontuje Zamek i utworzy hotel Daimler dla swoich pracowników 
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
andrzej
andrzejmloper7 marca 2019 o 09:20
dopiero wtedy byś krzyczał że prastary piastowski zamek poszedł w rece niemców.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Jauer
Jauermloper6 marca 2019 o 22:50
Czyli zabytkowy gminny zamek tez pójdzie w niemieckie ręce?
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
maciek
maciek6 marca 2019 o 12:23
Pięknie napisane. wielkie oklaski, rozważnie, merytorycznie.
8 Lubię to: 6
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
aa
aa6 marca 2019 o 11:21
Co się pastor wtrąca... czy jakiś katolicki ksiądz zabierał w tej sprawie głos? Nie, bo to nie ich sprawa. Pastor niech sie zajmie modleniem
10 Lubię to: 6
Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
bubu
bubu6 marca 2019 o 09:19
Przeciez Burmistrz napisał na fejsie że mają sie wypowiadać w tej sprawie tylko mieszkańcy Cukrowniczej, a Pastor chyba tam nie mieszka, więc...?
10 Lubię to: 10
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
aktor
aktorbubu9 marca 2019 o 13:20
ale finansowanie ma z niemiec
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
mamona
mamonabubu8 marca 2019 o 12:52
ale kase dostanie od burmistrza, to sie wymądrza.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
jaworzanin
jaworzanin6 marca 2019 o 09:10
"Jaworzanie mają więc prawo zabierać głos w każdej kwestii dotyczącej Jawora. " tak Pan pisze Panie Sasiela?? Więc się pytam ;dlaczego kasujecie komentarze które są niezgodne z waszymi pogladami?? Myślalem ,że się z tego wyleczyliście. Jednak się myliłem.
6 Lubię to: 2
Super: 3
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Zagubiony Jaworzanin
Zagubiony Jaworzaninjaworzanin6 marca 2019 o 09:27
"Jaworzanie mają więc prawo zabierać głos w każdej kwestii dotyczącej Jawora " - a burmistrz pisze, że tylko mieszkańcy Cukrowniczej mogą zabierać głos w sprawie Cukrowniczej/Daimlera ... Pogubiłem się... Czyli klub EB reprezentuje w tym przypadku tylko mieszkańców Cukrowniczej, a resztę jaworzan ma w nosie? Zdanie pozostałych mieszkańców jest nieważne, tak? A pastor nie mieszka na Cukrowniczej i jego zdanie mamy szanować? Zwykłemu mieszkańcowi nie należy się szacunek i możliwość wyrażenia swojej opinii?
6 Lubię to: 6
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
wierny
wierny6 marca 2019 o 08:57
Gdzie był pastor gdy rada nie chciała rtm. Pileckiego?
7 Lubię to: 6
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
!
!6 marca 2019 o 07:46
Pastor na temat nazyw ulicy Cukrowniczej??!!! To się naprawdę dzieje??!!
11 Lubię to: 9
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
oburzony mieszkaniec
oburzony mieszkaniec6 marca 2019 o 07:31
Nie zgadzam się na powolne zniemczanie Jawora do Jauera. Nie róbcie nam tu tuskolandii!
9 Lubię to: 9
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Michał
Michał 6 marca 2019 o 05:48
Pastor oczywiście ma rację. Tylko, że problemem nie jest tutaj ksenofobia ale fakt, że UM już przesadza z tą wdzięcznością dla Mercedesa. Czy nie wystarczy że prawie wszystko co się w mieście dzieję jest pod logiem gwiazdy? Nadanie nazwy ulicy to już nic innego jak wchodzenie w.....  przypomnijmy to nie jaworzanie, mieszkańcy, polacy mają zobowiązania wobec mecesesa tylko odwrotnie. To właśnie dailmler otrzymał milony złotych dotacji na fabrykę od Polski. Mało? Trzeba jeszcze oddać im hołd nazwą ulicy? Litości....m
6 Lubię to: 5
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
ZbiSob
ZbiSob Michał 6 marca 2019 o 13:09
No fakt. Dało się odczuć okresowe braki wazeliny. Teraz jest jasne na jaki cel od lat idzie.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
ktoś
ktoś6 marca 2019 o 01:05
Bardzo mądrze napisane. Pojednanie pojednaniem, ale o pewnych sprawach nie wolno nam zapominać. To za naszą zachodnią granicą zakłamuje się historię, a nie u nas. My nie musimy uczestniczyć w tym przemyśle.
14 Lubię to: 11
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
Obi1Kenobi
Obi1Kenobi6 marca 2019 o 00:24
Poprosze pastora, aby w kolejnym felietonie zabrał głos na temat pedofilii w polskim kościele i ukrywaniu księży pedolifi, przenoszenia ich z parafii do parafii w celu zatuszowania „problemu”. Skoro pastor tak chetnie zabiera głos w świeckiej błahej sprawie dot. symbolicznej zmiany nazwy ulic to poprosze o komentarz do sprawy, która bulwersuje miliony Polaków a dot. polskiego kościoła 
9 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 3
Lubię to! Udostępnij
Wioletta
WiolettaObi1Kenobi6 marca 2019 o 07:20
Myślę, że problem pedofilii w polskim kościele (choć nie tylko) leży księdzu tak samo na sercu, jak i Panu. Sam ma rodzinę i dzieci, a z tego co obserwuję problem pedofilii dotyczy grona księży żyjących w celibacie. 
3 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Edi
EdiWioletta8 maja 2019 o 09:50
Nie, nie prawda. Wśród żonatych mężczyzn też są pedofile. Taka skłonność jest uwarunkowana w nieprawidłowościach w psychice, a nie w stanie cywilnym. Nie kieruj się "mądrością ludową" zgodnie z którą "jak chop ni mo baby, to się za dzieciokomi łognondo". Szkoda też, że krzywdę dzieci próbujesz wykorzystać aby dopiec katolikom.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.