Wtorek, 16.04.2024 246

 

Pliki cookies 21:20
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

jawor24h.pl

Pensja minimalna w górę, czyli jak zaszkodzić by myśleli, że pomogłeś

Pensja minimalna stanowi niemałe pole dyskusji w całym społeczeństwie, w którym ochoczo udział biorą politycy, ekonomiści, ale również zwykli ludzie.

Niektórzy mają łatwiejszą drogę do przekonania swoimi argumentami, inni nieco trudniejszą, szczególnie ci, którzy muszą powiedzieć kiepsko zarabiającemu Polakowi, że podwyższenie mu pensji przez rząd nie będzie niczym dobrym. Chyba już w pierwszym akapicie zdążyłem pokazać, po której stronie dyskusji się znajduję i chociaż do żadnej wyżej wymienionych grup raczej nie należę, to wyrażę swoje zdanie w tej sprawie, zacznijmy więc zabawę.

Chyba nadszedł czas otwierać szampana, po projektach takich jak 500+ oraz mieszkanie+, dzięki którym nasza rodzima gospodarka ruszyć ma z kopyta niczym najlepszy ogier wyścigowy, miłościwie nam rządzący wpadli na kolejny, a jakżeby inaczej, genialny oraz zbawienny dla gospodarki pomysł – podniesiemy wam pensję minimalną o całe 150 zł – powiedziała niedawno premier Beata Szydło. Pomyśleć, że to tak proste, że wystarczy napisać na papierze, że ludzie mają być bogatsi i faktycznie będą, zastanawia mnie w takiej sytuacji tylko skąpstwo rządzących, dlaczego tylko 150 złotych więcej? Dlaczego nie 10 tys. zł? Przecież wtedy dopiero bylibyśmy mocarstwem! Od lat jak idioci do Afryki wysyłamy paczki, pomoc, organizujemy zbiórki żywności, a wystarczy przekazać im ten wybitny pomysł, na który nie potrafili wpaść wcześniej najwięksi mędrcy tego świata – minimalna w górę i mamcie dobrobyt!

Teraz czas na bycie przez chwilę poważnym, ponieważ nie jest to tylko niegroźny, głupi pomysł, lecz coś co w dłuższej perspektywie przyniesie bardzo nieprzyjemnie skutki nam wszystkim. Pobawię się w wróżbitę i spróbuję przewidzieć przyszłość, niech jednak nikt nie pomyśli, iż param się czarną magią, to po prostu kierowanie się logiką. Parlament uchwala, Prezydent podpisuje, pensja minimalne idzie w górę, od jutra pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników na umowę o pracę muszą zapłacić brutto nie 1850 zł a równe 2000 zł, a w rzeczywistości płacą około 2412,20 zł, gdy doliczymy składki obciążające pracodawcę, ale co to w końcu obchodzi pracownika. Co dzieje się dalej? Pierwszym krokiem jest minimalna podwyżka cen usług i produktów, dzięki którym właściciel będzie próbował sobie w jakiś sposób zrekompensować straty, jakie poniesie z powodu podwyższenia pensji. Kowalski, który zarobi teraz trochę więcej po pracy wybierze się na zakupy, za które zapłaci złotówkę więcej niż zwykle, niby nic, przecież teraz zarabia więcej, więc go stać! Po czasie jednak okaże się, iż wszystko co potrzebne jest mu do komfortowego życia jest droższe, nie tylko jedzenie, ale również prąd czy benzyna. Nie jest to jednak koniec nieprzyjemności, jakie spotkać mogą pracownika – im mniejsza firma, tym mniej produktów, na których podwyżce ceny można odrobić straty, jeśli pracodawca nie może sobie pozwolić na podwyżkę pensji dla wszystkich, powiedzmy pięciu pracowników, zwolni jednego z nich, tego najsłabszego lub najmniej doświadczonego i będzie modlił się wieczorami, by pozostała czwórka nadążyła z produkcją. Zdarza się jednak tak, że podwyżka cen produktów nie wystarcza. Pozostała liczba pracowników nie nadąża, firma powoli się stacza, aż w końcu upada, po prostu, nie z powodu słabej jakości czy chciwości i zbyt wysokiej ceny narzuconej przez producenta, upada przez rząd. A wtedy zamiast pracodawcy i pięciu pracowników, którzy mimo horrendalnego opodatkowania potrafili jakoś funkcjonować, dostajemy sześciu bezrobotnych, a od „specjalistów” w telewizji usłyszymy, o rosnącym problemie bezrobocia.

Jak więc poprawić sytuację Polaków, jeśli podniesienie płacy minimalnej nie jest rozwiązaniem? Wystarczy zabierać obywatelom mniej pieniędzy, gdyż dzisiaj ponad połowę zarobionych pieniędzy grabi nam państwo; na początek zamiast podniesienia pensji minimalnej wystarczyłoby zwiększenie kwoty wolnej od podatku. Tylko po co? Przecież rządzi się tak fajnie, w końcu im więcej pieniędzy tym większa władza nad ludem, im więcej pieniędzy tym więcej okazji do kradnię… tzn. do poprawiania sytuacji Polaków.

Mateusz Ostrega

Komentarze (49)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

powód
powód25 lipca 2016 o 16:29
Wystarczy zapytać młodych ludzi w wieku produkcyjnym, którzy planują założyć rodzinę dlaczego wyjeżdżają z Polski. Odpowiedzi w 90% są podobne-po pierwsze brak pracy, a jeśli już jest, to za głodową pensję, za którą samodzielnie nie utrzyma rodziny, nie mówiąc już nawet o otrzymaniu i spłacie kredytu na jakiś dach nad głową; po drugie socjal. Bardzo dobrze, że płaca minimalna idzie w górę, choć i tak zdecydowanie za wolno. Chcemy w świecie uchodzić za wysoko rozwinięty kraj o dobrze rozwijającej się gospodarce, tymczasem u nas ze względu na płace i socjal nawet uchodźcy nie chcą się zatrzymywać. http://wynagrodzenia.pl/artykul/wzrost-placy-minimalnej-w-2015-roku-w-unii-europejskiej-i-na-swiecie http://www.england.pl/informacje/zasilki-w-anglii.html http://poltax.waw.pl/niemcy/niemiecki_zasilek_rodzinny_kindergeld http://pracazagranica.pro/jak-zdobyc-swiadczenia-rodzinne-we-francji/
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autorpowód25 lipca 2016 o 20:15
Wystarczy postawić się na miejscu młodego, ambitnego człowieka z pomysłem na życie. Do pracy iść nie warto, bo przy takim opodatkowaniu pracy i wszystkiego innego z resztą, ta pensja na wiele nie pozwoli. Założenie własnej działalności gospodarczej? Nie jeden by chciał, tylko przy tej papierologi i opodatkowaniu, młody człowiek nawet nie wie od czego zacząć.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Jakub Malicki
Jakub Malicki24 lipca 2016 o 12:19
Panie Mateuszu, ubiegł mnie Pan - dziś miałem dodać tekst o podniesieniu pensji minimalnej ;) Również uważam, że konsekwencją podnoszenia przez rząd zarobków może być bezrobocie. Daj Boże, żeby wielu ludzi pracowało nielegalnie lub "na szaro", bo to ograniczy szkody do jakich ten populizm może doprowadzić.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autorJakub Malicki25 lipca 2016 o 20:13
Mam nadzieję, że Pana nie zawiodłem Panie Jakubie :) Cóż jedno jest pewne, za wyższe pensje zapłacimy sobie sami, niestety z nawiązką.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
realista
realistaJakub Malicki24 lipca 2016 o 12:34
z niewolnika nie ma pracownika
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
?
?Jakub Malicki24 lipca 2016 o 12:30
Rozumiem, że nie jest Pan zwolennikiem wprowadzenia narzędzi, które zachęciły by Polaków do pracy w kraju, zamiast do migracji za lepszym zarobkiem i godnym życiem? http://wynagrodzenia.pl/artykul/wzrost-placy-minimalnej-w-2015-roku-w-unii-europejskiej-i-na-swiecie
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Jakub Malicki
Jakub Malicki?24 lipca 2016 o 16:16
Tak, dobrze Pan rozumie - nie jestem zwolennikiem wprowadzania takich narzędzi. Jestem zaś zwolennikiem likwidowania tego, co szkodzi ludziom żyć i zarabiać: zbyt wysokich progresywnych podatków, przymusu inwestowania z własnej pensji w nierentowny ZUS (dla niepoznaki nazywane "obowiązkiem ubezpieczania się"), barier ustawiających mniejsze firmy na straconej pozycji. Oraz pensji minimalnej, która przeszkadza części ludzi legalnie wejść na rynek pracy i zacząć godne życie.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
czesiek
czesiek24 lipca 2016 o 11:52
dzięki podwyższeniu pensji minimalnej stracą najsłabsi , czyli prowadzący działalność gospodarczą .Na ZUS będa zmuszeni zapłacić około 1000 zł rocznie więcej ,Miesięczna danina wzrośnie do ponad 1200 zł.Są to ludzie którzy tworzą dochod narodowy , a niestety jest ich coraz mniej.Polepszy się natomiast wszelkiej maści urzędnikom. I o to chodzi!
6 Lubię to: 6
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autorczesiek25 lipca 2016 o 20:11
Dokładnie tak jak Pan wspomina, w naszym kraju doprowadzono do tego, że słowo "przedsiębiorca" kojarzy się od razu z wielką korporacją, a tak naprawdę jest to zdecydowana mniejszość. Natomiast Pan "no wiesz" myli się i to bardzo, bo wielkie korporacja faktycznie sobie poradzą, natomiast pełno małych, polskich przedsiębiorstw upadnie z powodu tej płacy, a jeśli nie, to ceny pójdą w górę żeby zbilansować wydatki i tam pójdzie nowa, wyższa pensja. Jest jeden prosty sposób na walkę z korporacjami, które wykorzystują pracowników - wolny rynek, na którym te korporacje będą musiały walczyć o pracownika z bardzo małymi, lokalnymi firmami, proponującymi bardzo dobre warunki pracy i wynagrodzenie, korporacje by nie upaść, będą musiały zaproponować lepsze. Chyba napisze o tym kolejny artykuł :)
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
no wiesz
no wieszczesiek24 lipca 2016 o 12:04
Mylisz się, polepszy się Polakom, którzy dziś są traktowani przez polskich przedsiębiorców jak tania siła nabywcza i dlatego stąd wyjeżdżają za pracą i godną płacą. Jeżeli przedsiębiorca jest słaby, to powinien poszukać przyczyny swojej słabości i albo sobie odpuścić, skoro nie ma głowy do interesu, albo zasięgnąć fachowej porady i rozwijać się, a nie wegetować kosztem najsłabszych-pracowników.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
czesiek
czesiekno wiesz25 lipca 2016 o 13:14
w Polsce termin "przedsiębiorca" wprowadza w błąd.Ponad 90% tzw. przedsiębiorców to są firmy jednoosobowe . Najczęściej ludzie ci są zmuszeni przez właścicieli dużych firm do takiej formy samozatrudnienia. Są na samym dole drabiny społecznej.Nie przysługuje im NIC ,za to są ścigani przez US i ZUS. I właśnie o nich piszę.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
don emiliano
don emiliano23 lipca 2016 o 18:12
Tutaj fajny i ważny temat do dyskusji ale jak widzę lepiej wciąż sączyć jad i toczyć spory nad "bezkarnością burmistrza"
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
margo
margodon emiliano23 lipca 2016 o 18:23
Nie bardzo wiem w czym Ty upatrujesz jad-w szczerych opiniach mieszkańców?
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
raczej nie
raczej niedon emiliano23 lipca 2016 o 18:20
widać jaworzan bardziej interesuje to co dzieje się w Jaworze
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
moim zdaniem
moim zdaniem23 lipca 2016 o 12:25
Najgorsze dla rozwoju gospodarczego Polski jest ciągłe "zaciskanie pasa" Polakom. Tego typu działania są dobre jedynie w okresie wystąpienia kryzysu, którego z tego co słychać w Polsce ponoć nie ma. Mam na myśli głodowe pensje minimalne i głodowe emerytury w Polsce.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
ekonomia
ekonomia23 lipca 2016 o 12:08
Jedno spostrzeżenie-to podwyższone pracownikom wynagrodzenie wróci z powrotem do pracodawcy. Jeśli ludzie będą mieli więcej pieniędzy, to i większą pulą będą obracać na rynku, więc efekt drastycznego wzrostu cen nie powinien w tej sytuacji wystąpić, raczej zachowany będzie ten sam zysk, tylko przy większym obrocie.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
napędzanie gospodarki
napędzanie gospodarkiekonomia23 lipca 2016 o 12:19
Jak ludzie będą więcej zarabiać, to będą więcej wydawać i zwiększy się obrót w handlu, usługach, itp. A jak się zwiększy obrót, to i przedsiębiorcy będą mieli większe wpływy.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
bieda ciągnie w dół
bieda ciągnie w dółnapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 23:07
Problematykę polskich przedsiębiorców, należy więc rozważać na wielu płaszczyznach-podobnie jak każdą inną sferę. Czynników zarówno po stronie przyczyn rozwoju, jak i upadku jest dużo więcej. Zamrażanie zaś płacy minimalnej nie uchroni Polski przed ciągle postępującymi negatywnymi zjawiskami migracji Polaków i słabym rozwojem polskiej przedsiębiorczości, a wręcz przeciwnie-w ostateczności pogłębi to zjawisko, gdyż najlepsi fachowcy i najbardziej operatywni Polacy wyjadą stąd, by lepiej żyć, a nasze społeczeństwo coraz bardziej będzie się starzeć. Czy myślisz, że taki ubogi emeryt i rencista będzie dobrym klientem dla polskich przedsiębiorców-nie, bo nie będzie miał za co.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
nie tylko winny system
nie tylko winny systemnapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 22:43
Być może dobrym rozwiązaniem dla rozwoju małych firm byłaby ich konsolidacja. Być może problem nie do końca tkwi w systemie, tylko w braku wiedzy. Dziś każdy może założyć firmę, ba nawet biura pracy do tego zachęcają-wystarczy złożyć business plan (można go też kupić) na kilka lat (krótki okres) i dostaje się środki (przeważnie w dużej części umarzane) na uruchomienie firmy. Problem zaczyna się potem, ponieważ ci "przedsiębiorcy" tak naprawdę niewiele wiedzą o zarządzaniu przedsiębiorstwem, o prawach ekonomii rządzących rynkiem i wraz z zaprzestaniem dofinansowywania ze środków biur pracy, zaczynają się problemy. Zaczynają się problemy z płynnością, firma nie nadąża ze zmianą, rozwojem i dostosowaniem oferty do zmieniających się potrzeb rynku, na małej powierzchni powstaje zbyt duża ilość przedsiębiorców oferujących podobną ofertę skierowana do jednej grupy odbiorców, itp., co w ostateczności skutkuje tym, że przedsiębiorca nie radzi sobie już z obciążeniami finansowymi i pada. Oprócz pomysłu, do prowadzenia firmy niezbędna jest też wiedza, której u małych przedsiębiorców często brakuje.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
szanowny autorze
szanowny autorzenapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 22:16
Problem w tym, że jeśli nie podniesiemy płacy minimalnej do godnego poziomu, to niedługo będzie komu pracować (nawet u tych małych przedsiębiorców) i nie starczy na leczenie, renty, emerytury. To nie poziom płacy minimalnej tak naprawdę jest problemem dla małych przedsiębiorców, a inne obciążenia fiskalne. Nie zmienię zdania, że dla powstrzymania niebezpiecznego dla Polski zjawiska migracji Polaków za praca i godna płacą, zarówno płaca minimalna, jak i świadczenia socjalne w Polsce powinny być na porównywalnym poziomie, jak w innych wysoko rozwiniętych państwach UE (Anglia, Niemcy, Francja, bo tam migrują Polacy), co nie oznacza, że także na innych płaszczyznach należy wprowadzać rozwiązania, które wzmocniły by sektor polskiej przedsiębiorczości. Na problem rozwoju polskiej przedsiębiorczości, co niewątpliwie również wpłynie na wzrost gospodarczy należy patrzeć wielopłaszczyznowo, nie tylko przez pryzmat jednego czynnika (płacy minimalnej), bo w ten sposób się zapętlimy i w ostateczności sami zadusimy.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
moim zdaniem
moim zdaniemnapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 22:00
Najgorsze dla rozwoju gospodarczego Polski jest ciągłe "zaciskanie pasa" Polakom. Tego typu działania są dobre jedynie w okresie wystąpienia kryzysu, którego z tego co słychać w Polsce ponoć nie ma. Mam na myśli głodowe pensje minimalne i głodowe emerytury w Polsce. Póki Polak Polakowi za tą samą pracę będzie płacił mniej nić Niemiec, Francuz, czy Anglik, to nie dziwcie się, że młodzi, operatywni ludzie będą wyjeżdżać z Polski, zakładać tam rodziny i pracować na emerytów i rencistów innych państw.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autornapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 21:47
Problem jest taki, że Pan pisząc "pracodawca" ma w głowie wielkie korporacje, które w rzeczywistości stanowią może 20% w rzeczywistości. Pracodawcy to mnóstwo małych, lokalnych firm, których po prostu nie stać na podwyższenie płacy minimalnej. I pomiędzy tymi wielkimi korporacjami, które faktycznie tę płacę podniosą, będzie olbrzymia część lokalnych firm, które upadną, prowadząc do monopolu korporacji.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
powód
powódnapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 21:41
Przykro mi bardzo, że Pana interes nie jest zbieżny z interesem Pana pracowników, ale niestety jest to dość powszechne zjawisko. Zawsze każde rozwiązanie niesie za sobą negatywne i pozytywne skutki. Ja na "problem" podwyższania wynagrodzenia minimalnego patrzę globalnie-więcej jest pracowników, którzy na tym zyskają, niż przedsiębiorców, którzy na tym stracą (obniży im się wskaźnik zysku). Uważam, że Polacy powinni otrzymywać godne wynagrodzenie za pracę, podobne jak w Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy Francji, bo najzwyczajniej w świecie tyle dziś jest warta ich praca (tyle za granicą im płacą). Jeśli dziś największą bolączką Polski jest odpływ młodej, wykwalifikowanej kadry w wieku produkcyjnym i rozrodczym, to należy poważnie podejść do tego tematu i wprowadzić rozwiązania, które to niekorzystne zjawisko powstrzyma, gdyż za chwilę nie będzie komu pracować na renty i emerytury starzejącego się społeczeństwa. Zamiast prowadzić jałowe dysputy, polemiki, monologi, najlepiej zapytać tych młodych ludzi w wieku produkcyjnym i rozrodczym, dlaczego wyjeżdżają z Polski. Odpowiedzi w 90% są podobne-po pierwsze brak pracy, a jeśli już jest, to za głodową pensję, za którą samodzielnie nie utrzyma rodziny, nie mówiąc już nawet o otrzymaniu i spłacie kredytu na jakiś dach nad głową; po drugie socjal. Moim zdaniem bardzo dobrze, że płaca minimalna idzie w górę, choć i tak zdecydowanie za wolno. Jeżeli my Polacy chcemy w świecie uchodzić za wysoko rozwinięty kraj o dobrze rozwijającej się gospodarce i chcemy, aby nas szanowano i ceniono, to musimy zacząć od siebie-sami nawzajem powinniśmy się cenić i szanować. http://wynagrodzenia.pl/artykul/wzrost-placy-minimalnej-w-2015-roku-w-unii-europejskiej-i-na-swiecie http://www.england.pl/informacje/zasilki-w-anglii.html http://poltax.waw.pl/niemcy/niemiecki_zasilek_rodzinny_kindergeld http://pracazagranica.pro/jak-zdobyc-swiadczenia-rodzinne-we-francji/
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autornapędzanie gospodarki25 lipca 2016 o 20:04
Pisze Pan bzdury i nie odnosi się do moich argumentów, nie wiem czy jest w takim wypadku sens dyskutować dalej. Powtórzę jeszcze raz, jeśli ja jestem pracodawcą i rząd zmusi mnie do dania Panu podwyżki o 100 zł w skali miesiąca, nasza firma wciąż oferuje te same usługi co wcześniej, to ja NIE wydał 100 zł, wyda je Pan, natomiast gospodarka na tym straci a nie zyska, gdyż jako pracodawca mam więcej możliwości.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
tak po chłopsku
tak po chłopskunapędzanie gospodarki24 lipca 2016 o 07:21
a dlaczego "sieciówki" tak się w Polsce rozmnożyły, a w takim małym Jaworze powstało ich nawet kilka-m.in.dlatego, że jak wchodziły na Polski rynek oferowały towar po niższej cenie, niż lokalni przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy padli, sieciówki mają się dobrze, bo kalkulują swój zysk nie z wysokich cen, tylko z dużego obrotu po niższych cenach.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
napędzanie gospodarki
napędzanie gospodarkinapędzanie gospodarki24 lipca 2016 o 06:57
Ty myślisz lokalnie a ja globalnie. Nie twierdzę, że dokładnie ten sam pracownik z powrotem wpłaci swoją podwyżkę do swojego pracodawcy, ale może to zrobić pracownik innej firmy. Globalnie, jeśli społeczeństwo jest bogatsze, to więcej pieniędzy wydaje na różnego rodzaju towary i usługi, których z tego powodu musi więcej być na rynku-popyt napędza podaż.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autornapędzanie gospodarki23 lipca 2016 o 22:34
Prawdą jest, że wyższe płace dla pracowników oznaczają, że wydadzą oni więcej pieniędzy. Jednak taka sytuacja jest korzysta tylko wtedy, gdy wyższa praca wynika z większego rozwoju gospodarczego, czyli np. pracują tak dobrze, że ich firma mocno się rozwija, czyli dostają więcej za wytwarzanie większej ilości dobra. Pan popełnia bardzo poważny błąd, ponieważ w sytuacji, o której mówimy, pracownicy wydadzą więcej na zakupy, ale pracodawcy wydadzą o tyle samo mniej! Więc nie ma tutaj mowy o rozwoju gospodarczym, przecież gdyby tak było, stawka minimalna na poziomie, ot 100 zł, byłaby genialnym motorem napędowym. Z resztą nie będzie to po prostu przesunięcie kapitału, ponieważ pracodawca mógłby go wydać na rozwój firmy i w ten sposób spowodować sytuację, o której wspominam na początku, czyli faktyczny wzrost wynagrodzeń z powodu rozwoju firmy, w sytuacji, gdy te pieniądze przejmą pracownicy, nie będzie to miało tak korzystnego wpływu, ponieważ pracodawca może wydać je tak samo lub jeśli widzi okazję do rozwoju, wykorzystać je właśnie w ten sposób.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
dobry pomysł
dobry pomysł23 lipca 2016 o 11:49
świadczenia rodzinne typu 500+ już dawno powinny być w Polsce wprowadzone, podobnie jak w Niemczech, Anglii, i innych krajach, do których uciekają młodzi wykształceni Polacy, by tam osiąść, założyć rodzinie i godnie żyć
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
świadczenia rodzinne
świadczenia rodzinnedobry pomysł24 lipca 2016 o 10:32
http://www.england.pl/informacje/zasilki-w-anglii.html http://poltax.waw.pl/niemcy/niemiecki_zasilek_rodzinny_kindergeld http://pracazagranica.pro/jak-zdobyc-swiadczenia-rodzinne-we-francji/
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
powód
powóddobry pomysł24 lipca 2016 o 10:06
Płaca minimalna w Polsce w porównaniu z płaca minimalną krajów, do których migrują młodzi Polacy i zakładają rodziny. http://wynagrodzenia.pl/artykul/wzrost-placy-minimalnej-w-2015-roku-w-unii-europejskiej-i-na-swiecie
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autordobry pomysł23 lipca 2016 o 22:47
Może spójrzmy na świadczenia 500+ i tego typu pomysły socjalne nie z perspektywy 30-latka, ojca dwójki dzieci, który już pracuje, tylko z perspektywy 20-latka, który ma ambicje, by rozpocząć w najbliższym czasie działalność gospodarczą i stworzyć tym samym miejsca pracy, a przecież to jest właśnie to, czego nam potrzeba by się rozwijać jako kraj, prawda? Otóż ten 30-latek będzie zachwycony, może dalej siedzieć w kiepsko płatnej pracy, nie rozwijać się i dostawać większe pieniądze. Spójrzmy teraz na tego ambitnego 20-latka, który za kilka lat, w normalnych warunkach, dałby kilku ludziom dobrze płatną pracę w stale rozwijającej się firmie, otóż on, patrząc na to, że już teraz musi zapłacić więcej, by inni dostali świadczenia socjalne, widząc to, ile będzie musiał zapłacić, gdy już założy własną działalność, w większości przypadków z niechęcią, ale wyjedzie za granicę, lub zrezygnuje całkowicie z prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym nasz kraj traci kilka miejsc pracy w przyszłości. To tylko jeden banalny przykład tego, jakie konsekwencje niosą za sobą socjalne programy, które z założenia mają pomagać, jednak jeśli ktoś potrafi patrzeć nieco dalej, zauważy, że ostatecznie szkodzą.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateuisz Ostręga - autor
Mateuisz Ostręga - autorMateuisz Ostręga - autor25 lipca 2016 o 20:06
Ale te świadczenia socjalne przecież są finansowane własnie z tego obciążenia fiskalnego pracodawców i o to tutaj chodzi! :)
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
patriota
patriotaMateuisz Ostręga - autor24 lipca 2016 o 12:27
Mam znajomych i w Niemczech, i w Anglii i we Francji i Polacy tam pracujący postrzegani są przez tamtych pracodawców jak dobrze wykwalifikowani pracowici pracownicy nawet w stosunku do rodowitych mieszkańców. Oczywiście, że zdarząją się także wśród Polaków (podobnie jak wśród innych obcokrajowców) tzw. wieczni zasiłkowicze, którzy czy to w Polsce, czy za granicą nie mogą znaleźć pracy i żyją na koszt państwa. Nie trafiają więc do mnie argumenty o niskiej wydajności pracy Polaków.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
benchmarking
benchmarkingMateuisz Ostręga - autor24 lipca 2016 o 09:46
wystarczy przyglądnąć się poziomowi wynagrodzenia i instrumentom finansowych innych państw o wysoko rozwiniętej gospodarce
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
sa
saMateuisz Ostręga - autor24 lipca 2016 o 08:56
Tylko, że te wszystkie 500 + są finansowane m.in. obciążeń fiskalnych pracowników.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
fiskus, zus
fiskus, zusMateuisz Ostręga - autor24 lipca 2016 o 07:07
Powodem tego nie są świadczenia socjalne dla rodzin z dziećmi (one już dawno powinny być wprowadzone), lecz wysokie (w stosunku do innych państw) obciążenie fiskalne przedsiębiorców. Zresztą z przeciętnego Kowalskiego też zbyt dużo jest ściąganych podatków i składek. Przy minimalnym wynagrodzeniu pracownika 1.850,00 PLN pracodawca ponosi koszt zatrudnienia w kwocie 2 231,29 PLN, a pracownik dostaje na rękę 1 355,69 PLN.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
neet
neetdobry pomysł23 lipca 2016 o 12:13
W mojej opinii jak się jest młodym a do tego odpowiedzialnym to można samemu bez pomocy Państwa założyć rodzinę. W normalnym kraju z normalnym społeczeństwem. U nas nie każdy ma taką możliwość. Moim zdaniem patologia jest wtedy, jak ludzie mnożą się jak króliki nie mając pojęcia o życiu i myśląc, że jakoś to będzie. Pomoże MOPS, teraz dadzą 500+. To nie jest prawidłowe podejście, trzeba mierzyć siły na zamiary. Takie zachowania powinny być piętnowane ale nasze państwo się cieszy bo w obliczu kryzysu demograficznego każde dziecko na wagę złota. Szkoda, że nie umieli rządzący zrobić pożytku z pokolenia wyżu lat 80tych. To był kapitał na przyszłość. Spora jego część pracuje ku chwale królowej a mogła ku chwale RP. Nie byłoby problemu z dzietnością. No ale lepiej było zrobić wałek i wysłać większość na studia z pieniędzy podatników, potworzyć mnóstwo głupkowatych kierunków w Pcimiu Dolnym i odroczyć ich bezrobocie o kilka lat. Jak do tego dodamy ten "mityczny kryzys" bodajże z 2008 to mamy obraz nędzy i rozpaczy. A pokolenia młodych bezrobotnych są na całym świecie, poza Polską rekordowe ilości są w USA, w Europie to głównie Włochy i Hiszpania. Ponad 40% polskich 30-latków mieszka z rodzicami. Dzisiejsi absolwenci szkół średnich na pytanie o przyszłość najczęściej odpowiadają że jej nie widzą w Polsce. No ale przecież "jest super, jest super więc o co ci chodzi."
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
neet
neetneet23 lipca 2016 o 13:25
Brakuje wiedzy bo w szkole się uczy niepotrzebnych w życiu bzdur typu budowa i rozmnażanie pantofelka. Pytanie czy to jest swego rodzaju niekompetencja i mało przyszłościowe myślenie władz czy celowa zagrywka w stylu: głupim narodem łatwiej się steruje. Teraz niech dorzucą więcej historii, z pewnością to pomoże ludziom w przyszłości. Druga sprawa. Patrząc na brak wiedzy i marne pensje Polaków nie sposób nie odnieść wrażenia, że to się ze sobą zgrabnie łączy dla korzyści elit i banksterów. Banki, pożyczki, chwilówki, ratki - tylko po to żeby założyć smycz na zasadzie witamy cie, mamy cie! Potem komornik traktor zabierze w majestacie prawa a w nagrodę wręczy ci długi spadkowe wujka o korzeniach piątej wody po kisielu. Na koniec zawsze usłyszysz, że nieznajomość prawa nie zwalnia cie z obowiązku jego przestrzegania. Także każdy Polak musi być prawnikiem, lekarzem, mechanikiem, budowlańcem, złotą rączką i Bóg wie kim jeszcze. Nawet wtedy i tak SYSTEM znajdzie sposób żeby Polaka zagiąć i pokazać mu jego miejsce. By żyło się lepiej... swoim. Zamiast brać od lat przykłady z Niemców w kwestii szkolenia zawodowego to oni dopiero teraz wpadli na pomysł, że likwidacja szkół zawodowych to był błąd i potrzeba większej współpracy na linii pracodawcy-system oświaty. Paranoja. Do tego gimnazja do likwidacji i od nowa reforma. Skończy się jak zawsze, kolejną reformą. A za złe decyzje bekną jedynie młodzi ludzie. Powiemy im, że mieli pecha. Nie w tym czasie się urodzili i nie na taką reformę trafili. Do tego kolejny kryzys i znowu bogaci się wzbogacą a biedni będą płacić za to przez długie lata. Świadomy obywatel to problem. Niestety wykształcony nie równa się dzisiaj że świadomym. 1-0 dla władzy.
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
świadomość Polaków
świadomość Polakówneet23 lipca 2016 o 12:42
Myślę, że większości Polakom brakuje podstawowej wiedzy ekonomicznej, choćby po to, by potrafili zarządzać własnym budżetem domowym, czy swojej firmy. Ekonomia powinna być wprowadzona do podstawy nauczania w szkołach co najmniej w takim samym stopniu jak inne przedmioty dające ogólną wiedzę o świecie, w jakim się obracamy-jak geografia, chemia, fizyka, biologia czy historia.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
miejsca pracy
miejsca pracy23 lipca 2016 o 11:44
Ciekawe jak wygląda bezrobocie w powiecie jaworskim i jak na to reagują wójtowie i burmistrzowie, by polepszyć poziom dobrobytu jego mieszkańców?
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
bezrobocie w powiecie jaworskim
bezrobocie w powiecie jaworskimmiejsca pracy23 lipca 2016 o 13:17
Zgodnie z polityka fiskalną, udział gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w 2015 r. wynosił 37,67 % a w 2016 r. wynosi 37,79 %, więc nie dość, że razem z zatrudnionymi osobami z poza powiatu jaworskiego lokalne podatki wyjeżdżają stąd w postaci wynagrodzeń tych osób, to jeszcze nie wracają w postaci udziału we wpływach z PIT, tylko zasilają budżety innych gmin. Ciekawe ile gminnych pieniędzy "wyjechało" stąd w 2015 i 2016 r. i ile nie wróciło do budżetu w postaci udziałów w PIT. Ciekawe ile za te pieniądze można by zatrudnić osób z powiatu jaworskiego, tj. o ile zmniejszyłby się w ten sposób wskaźnik bezrobocia w powiecie jaworskim?
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
żart
żartmiejsca pracy23 lipca 2016 o 12:42
zatrudniają świdniczan :D
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
nie żart
nie żartżart23 lipca 2016 o 13:01
ale w kampanii wyborczej obiecana była praca dla jaworzan
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
neet
neet23 lipca 2016 o 11:27
Tworzenie nowych miejsc pracy to podstawa. Druga rzecz: pensja minimalna powinna wystarczyć na utrzymanie się jednej osoby, czy wystarcza? Nie, wystarcza góra na wegetację. Przy pensji minimalnej często wymagane są studia wyższe i 2 języki obce a do tego kilka lat doświadczenia. Czy to jest normalne? Nie jest. To jest kpina. Zrobiliście starzy młodym piekło w Polsce. Brak perspektyw, brak przyszłości, marne szanse na emeryturę. Pokolenie na umowach śmieciowych, pokolenie młodych bezrobotnych po studiach i wiecznych stażystów, pokolenie NIC. Wy z dostaniem pracy problemu nie mieliście, jakieś ochłapy na starość dostaniecie, młodzi będą szukać miejsca pod mostem. Trzeba było krzyczeć jeszcze głośniej "Solidarność" Teraz jeszcze macie czelność wmawiać młodym, że ich sytuacja to wyłącznie ich wina. Tyle ludzi wyjechało za chlebem, tyle osób chciało zakładać rodziny w Polsce ale nie mieli na to możliwości i środków. Za to w mediach propaganda lepsza niż za PRL-u, zaczynając od niskiego bezrobocia a kończąc na wzroście gospodarczym. Tuska nie ma a cuda wciąż się dzieją.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
neet3
neet3neet23 lipca 2016 o 11:55
Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała. Doszukałem się kiedyś informacji, że polscy pracodawcy mają na jakimś "funduszu rezerwowym" gigantyczne pieniądze na podwyżki i inwestowanie w ludzi. Podobno już od 2000 roku zaprzestano tworzenia wielu miejsc pracy. Po co to robić, skoro jeden murzyn będzie robił za dwóch bo da radę. W imię dzikiego kapitalizmu. Nie uwzględniam zagranicznych inwestorów tylko naszych rodzimych "biznesmenów" wiecznie płaczących jak to im źle i jak to na nic nie mają pieniędzy. Smutna prawda jest taka i do tego jest to paradoks, że ten pan Heniu z warzywniaka gdyby miał to by się podzielił z panią Stefą. Tacy zazwyczaj nie mają. Natomiast ci więksi, którzy mają wolą sobie postawić drugą chatę i pojechać na kolejne wakacje. Problemem od lat jest dzielenie się zyskiem w firmach no ale ktoś na to pozwala. Kolejna sprawa to brak związków zawodowych, takich prawdziwych jak w Niemczech czy Skandynawii. U nas jest rywalizacja na zasadzie wygrywa ten najtańszy. Szkopuł w tym, że ten najtańszy jest dziś Ukraińcem. Czasem myślę, że feudalizm w Polsce jeszcze się nie skończył, a więcej hojności, poszanowania i życzliwości od pracodawców można dostać jedynie poza granicami tego kraju. Wyjątki są i jak zwykle potwierdzają regułę.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
dualizm myślowy
dualizm myślowyneet323 lipca 2016 o 12:00
masz sporo racji, spotykam się z sytuacjami, gdzie jeden członek rodziny prowadzi własna firmę i jest przeciwny podniesieniu minimalnej pensji a drugi członek tej samej rodziny pracuje w publicznej instytucji i jest zagorzałym zwolennikiem podnoszenia wynagrodzeń
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
neet2
neet2neet23 lipca 2016 o 11:37
Jeszcze w kwestii minimalnej dwa słowa: sama idea płacy minimalnej jest w porządku, ogranicza pewne patologie. Niestety opodatkowanie pracy w Polsce to jest wałek nad wałkami, który nie pozwala ludziom się bogacić. Bogaci się władza z jej rozrośniętym do granic absurdu aparatem administracyjnym. Człowiek uczciwie pracujący prędzej wyzionie ducha niż dopcha się do lekarza a najczęściej czas się tutaj liczy. Stąd trzeba płacić dwa razy, raz w dla zasady i idei a drugi prywatnie żeby osiągnąć jakiś efekt. Kolejna kpina i farsa z ludzi. Długo by pisać ale patrząc na to co się wyprawia w tym kraju to mogę jedynie podsumować to stwierdzeniem "Bareja wiecznie żywy" Niestety mało komu jest do śmiechu, głównie znajomym królika, ich znajomym oraz tym z szerokimi plecami.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Gabi
Gabineet23 lipca 2016 o 11:36
skoro w Polsce nawet uchodźcy nie chcą się zatrzymać, to tez to coś znaczy
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
długofalowe myślenie kompleksowe
długofalowe myślenie kompleksoweneet23 lipca 2016 o 11:34
Żeby najlepiej wykształceni za publiczne środki młodzi specjaliści nie chcieli migrować za pracą z godną płacą, to pensa minimalna powinna być na porównywalnym poziomie jak w krajach, do których migruję, tj. min 3 tys zł netto, zwłaszcza, że ceny i koszty utrzymania w Polsce są już na porównywalnym poziomie, jak w innych rozwiniętych krajach UE.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.