Czwartek, 25.04.2024 145

 

Pliki cookies 05:35
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

Będziemy przeprowadzać kolejne inwestycje

Wicestarosta Arkadiusz Baranowski w rozmowie z Wiadomościami24h podsumowuje pierwszy rok nowej samorządowej kadencji w powiecie jaworskim.

Jak ocenia Pan pierwszy rok nowej kadencji samorządu powiatowego?

To był rok intensywnej, ale i efektywnej pracy. Zawarta na początku kadencji Rady Powiatu Jaworskiego koalicja PiS-PSL-PP pokazuje, że możliwa jest w samorządzie trwała i przynosząca korzyści obywatelom, współpraca ponad podziałami politycznymi. Pomimo licznych negatywnych opinii politycznych oponentów „o rychłym rozpadzie koalicji”, pokazaliśmy współpracując w radzie oraz kierując Zarządem Powiatu, że jest możliwa spójna i efektywna praca na rzecz dobra wspólnoty jaworskiej.

Ten rok pokazał, że można prowadzić spokojne, merytoryczne i konstruktywne sesje powiatowej rady, na której zapadają w miarę szybko i przejrzyście oraz zgodnie z obowiązującą procedurą, ważne dla mieszkańców powiatu uchwały. Przypomnę tylko, że w czerwcu tego roku po rozpatrzeniu sprawozdania z realizacji budżetu Powiatu Jaworskiego za 2014 r. powiatowi radni jednogłośnie udzielili Zarządowi Powiatu absolutorium. A jak pamiętam, w poprzednich latach różnie z absolutorium bywało i nie zawsze w grę wchodziły sprawy budżetowe, a bardziej polityczne intrygi.

Cieszy mnie, że do tej pory na sesjach rady obecnej kadencji nie było jakiś poważnych politycznych ekscesów. Z drugiej strony staramy się jako zarząd, aby „wprowadzane” na komisję i sesję rady uchwały były jak najmniej kontrowersyjne. Owszem niektórzy politycy i popierające ich gazety, próbują wyrobić wśród mieszkańców pogląd, że w samorządzie powiatowym obecnej kadencji są tarcia i spory, ale podawane informacje są „wyssane z palca”.

Czy sytuacja finansowa powiatu rzeczywiście jest bardzo trudna?

Wręcz odwrotnie. Poziom zadłużenia Powiatu Jaworskiego z rok na rok relatywnie się zmniejsza, co muszę podkreślić, jest zasługą rozsądnej, rozważnej polityki finansowej tego i poprzednich Zarządów oraz profesjonalnej obsługi księgowo-skarbowej pracującej w Starostwie.

Nie oznacza to, że nie zauważamy negatywnych symptomów mogących wpłynąć na stabilność budżetu powiatu. Budżet jest subwencyjno-dotacyjny, czyli z góry jest wyznaczone, na co konkretnie mają być przeznaczone dane pieniądze. Kryzys w kraju odbija się nie tylko na budżecie państwa, ale również na finansach powiatowych, ściśle związanych z budżetem centralnym. Z drugiej strony zadania ustawowe powiatu dotyczą najważniejszych problemów, takich jak służba zdrowia, opieka społeczna, oświata, bezrobocie.

Ten, kto zna realia finansowania jednostek samorządu terytorialnego wie, skąd powiat czerpie dochody i jak bardzo one różnią się od dochodów np. gmin. Zarząd Powiatu Jaworskiego stara się, by budżet powiatu był przede wszystkim realny do wykonania, bo trzeba pamiętać, że musi on być gwarancją stabilności finansowej powiatu. Już w tym roku na bieżąco, na zarządach przeprowadzaliśmy analizę finansową poszczególnych jednostek budżetowych powiatu. Zarząd Powiatu w ostatnich latach przyjął strategię ograniczania deficytu i spłacania kredytów zaciągniętych w latach poprzednich.

Powiat Jaworski regularnie od kilku lat zmniejsza swoje zadłużenie, które obecnie jest na poziomie około 34 procent w stosunku do dochodów. Należy zauważyć, że powiat od czterech lat nie planuje już zaciągania na swoją działalność żadnego kredytu długoterminowego. Oczywiście oczekiwania są większe, ale zapewniam, że nad tą problematyką obecnie pracujemy, szukając możliwości zmniejszania wydatków na działalność bieżącą. Na kolejny rok planujemy kolejne zmniejszanie deficytu budżetowego, tak aby osiągnąć pułap zadłużenia na poziomie 25 %.

Które ze zrealizowanych w bieżącym roku zadań uważa Pan za najważniejsze?

Po pierwsze dalsze ograniczanie deficytu budżetowego powiatu i zmniejszanie zadłużenia, bo to daje stabilność finansową w jednostkach podległych Zarządowi Powiatu i gwarantuje realne wykonanie zadań nałożonych na samorząd powiatowy.

Po drugie realizacja inwestycji infrastrukturalnych na terenie Powiatu Jaworskiego na łączną sumę ok 4,686 mln zł., dzięki środkom pozyskanym przez Starostwo z Min. Administracji i Cyfryzacji, Urzędu Marszałkowskiego, Województwa, przy współudziale gmin.

Po trzecie dostosowanie do wymogów ustawowych i założeń budżetowych systemu pieczy zastępczej, tak aby jak najwięcej środków budżetowych wydatkowanych było nie na administrację, tylko na opiekę i wychowanie dzieci, a placówki funkcjonowały przede wszystkim na terenie powiatu jaworskiego, czego wymownym przykładem jest nowa placówka opiekuńczo-wychowawcza w Nowych Rochowicach pod Bolkowem, która zapewni opiekę i wychowanie dzieciom niemogącym wychowywać się w domach rodzinnych.

Nie udało się natomiast uruchomić sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Piastowskiej, Szpitalnej, Strzegomskiej i Armii Krajowej w Jaworze.

Niestety tak, ale nie rezygnujemy z tego zadania. Rozumiejąc potrzeby oraz bezpieczeństwo mieszkańców Jawora w ruchu komunikacyjnym, w przyszłorocznym budżecie, dalej zapisaliśmy środki na ten cel. Liczymy na to, że władze gminy Jawor z burmistrzem Berą na czele, dostrzegą wreszcie potrzebę realizacji tego zadania, w szczególności z powodu utrudnień w ruchu komunikacyjnym na wskazanym skrzyżowaniu oraz zagrożeń w bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego. Oprócz tego będziemy poszukiwać na ten cel środków ze źródeł zewnętrznych. Może samodzielnie uda się nam wykonać to zadanie, aczkolwiek moja odpowiedź na poprzednie pytanie, odnośnie wykonanych inwestycji, dobitnie pokazuje ze współpraca między samorządami się opłaca i przynosi wymierne efekty dla obywateli .

Jak układa się współpraca powiatu z poszczególnymi gminami? Większość zadań realizujecie wspólnie.

Ogólnie pozytywnie. W tym roku mieliśmy zaplanowane na terenie powiatu kilka inwestycji na zasadzie montażu finansowego, z otrzymanej „promesy powodziowej” oraz własnych środków budżetowych, które wspólnie z gminami Mściwojów, Bolków, Paszowice, Wądroże Wielkie oraz Męcinka z sukcesem wykonaliśmy.

Wspólnie z gminami Mściwojów, Męcinka, Wądroże, Paszowice oraz Bolków uczestniczymy w lokalnej grupie działania „Partnerstwo Kaczawskie”. Starostwo Powiatowe wydaje biuletyn informacyjny samorządów powiatu jaworskiego „Nasz Powiat, Nasza Gmina”, do którego przystąpiły wszystkie gminy oprócz Jawora i Bolkowa.

Nie rozumiem swoistej obstrukcji stosowanej przez władze Bolkowa i Jawora w stosunku do lokalnego Konwentu Wójtów, Burmistrzów i Starostów Powiatu Jaworskiego, obradującego w tym roku kilkakrotnie pod przewodnictwem starosty, podczas którego obradowano m.in: nad Lokalną Strategią Rozwoju na lata 2016-2023. czy omawiano szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej dla samorządów. Może z czasem włodarze tych gmin, również zauważą korzyści płynące ze wspólnego omawiania ważnych zagadnień czy problemów odnoszących się do wspólnot samorządowych.

Najważniejsze cele na kolejny rok kadencji to…

Na pewno dla mieszkańców jednym z ważniejszych obszarów funkcjonowania samorządów jest ten, z którego najczęściej korzystają. W mojej ocenie to infrastruktura drogowa jest tym zakresem zadań, gdzie właśnie od powiatu mieszkańcy oczekują najwięcej. Dlatego też w przyszłym roku będziemy chcieli przeprowadzić kolejne inwestycje drogowe na terenie kilku gmin. W grę wchodzą zadania zgłoszone do Urzędu Wojewódzkiego, a więc droga powiatowa Bogaczów-Pomocne, droga powiatowa Dobków-Lipa, droga powiatowa w Granowicach, przebudowa ul. Armii Krajowej w Jaworze wraz z budową zatoki i chodnikiem oraz przebudowa ul. Piłsudskiego w Jaworze.

Planujemy również poprawę bezpieczeństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej oraz zakup specjalistycznych pojazdów dla jednostek pomocy społecznej.

Rozmawiał Paweł Sasiela

Komentarze (21)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

wyborca
wyborca3 stycznia 2016 o 01:44
tylko niech pracy nie obiecuje bo słowa nie dotrzyma liczy sie koryto a nie człowiek.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Anna
Anna1 stycznia 2016 o 11:44
Czy to ten facet którego nasza posłanka PIS przywiozła w teczce i posadziła obok swojego mężulka w zarządzie powiatu ?
10 Lubię to: 10
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
fido
fidoAnna1 stycznia 2016 o 20:01
Faceta wybrali wyborcy dostał nie mało głosów jak pamiętam. Sam na niego glosowalem i zaluje ze nie został burmistrzem bo byłby lepszy od obecnego. Ludzie jako wice go chwala.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
MG
MG31 grudnia 2015 o 12:27
oglądnijcie ostatnie wystąpienie Pawła Kukiza w sejmie , a wtedy zrozumiecie ,że PIS i PO to jedno ZŁO !
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Roger
Roger30 grudnia 2015 o 11:30
Pan Wicestarosta wg schematu organizacyjnego odpowiedzialny jest za edukację, zdrowie i politykę społeczną, komunikację i drogownictwo oraz za zarządzanie kryzysowe. Nie jest odpowiedzialny za inwestycje (nawet te drogowe), co nie przeszkadza mu promować się w mediach na ich tle. Bardzo mało mówi tu o swojej działalności w zakresie edukacji, bezpieczeństwa czy polityce społecznej. Czyżby to zbyt mało medialne?
6 Lubię to: 6
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
czesiek
czesiek30 grudnia 2015 o 10:21
podobne artykuły drukowała w latach 80-tych "Trybuna Ludu". Jak czytam że "nad tą problematyką obecnie pracujemy" i tym podobne określenia to widzę ,że facet traci kontakt z rzeczywistością. Kolejne "A jak pamiętam , w poprzednich latach różnie z absolutorium bywało " sugeruje,że Baranowski jest związany ze starostwem co najmniej kilkanaście lat, a prawda jest taka ,że gdyby nie pani poseł PiS to by nikt o Baranowskim nie słyszał!
14 Lubię to: 14
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
milicja w samorzadzie
milicja w samorzadzieczesiek30 grudnia 2015 o 12:42
Baranowski ma rację wcześniej były kłótnie i walki o stolek starosty . Poprzednia ksdencja szczególnie
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
ghy
ghyczesiek30 grudnia 2015 o 12:38
Przeparkujcie zamiatarkę. Bo muszę zrobić fotę na face przy wiacie przystankowej
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
gitara
gitara29 grudnia 2015 o 13:53
W starostwie jest dobrze .
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
BJ
BJ29 grudnia 2015 o 06:42
@@ Ty puszczasz bąki za pieniądze podatnika i udajesz, że nie wiesz o co chodzi. Podpisz się nazwiskiem to Ci wyjaśnię. Do puki co to rżniesz głupa albo nim jesteś.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
@@
@@BJ29 grudnia 2015 o 09:36
Nie wiem kto bardziej rżnie głupa? Raczej Ty, bo podsuwasz jakieś insynuacje nie mówiąc o co konkretnie chodzi. Chyba nie w smak Ci że powiat robi to co niego należy czyli realizuje potrzebne inwestycje. Przy okazji czy musisz obrażać każdego kto ma inne zdanie? Podpisz się, to chętnie porozmawiam nawet "w realu".
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
BJ
BJ29 grudnia 2015 o 06:23
Andrzej przeciętnie inteligentny mieszkaniec powiatu rozumie a Ty nie musisz.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Andrzej
Andrzej28 grudnia 2015 o 21:43
Dokładnie. Widać współpracę z gminami i o to chodzi. Pewnie, że robi się tyle na ile są pieniądze, ale jednak coś się robi... Jawor,Paszowice, Męcinka... A że bez kamer.. no cóż. Ludzie swoje widzą i tyle.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Radek
RadekAndrzej29 grudnia 2015 o 09:46
Tak, przeciętnie inteligentny mieszkaniec powiatu dokładnie wie jakim kosztem powiat realizuje inwestycje. Są to głównie środki zewnętrzne, które powiat od lat skutecznie pozyskuje, a także dotacje od gmin, które w ramach porozumienia, dokładają niewielką część do całości przedsięwzięcia. Informacje na temat każdej inwestycji można znaleźć na stronie Starostwa i tam rozpisane są co do złotówki. Jeśli wiesz coś więcej to podziel się swoją wiedzą, choćby pod dowolnym nickiem.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
BJ
BJ28 grudnia 2015 o 15:02
TYLKO CZYIM KOSZTEM TE INWESTYCJE W POWIECIE?
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Andrzej
AndrzejBJ28 grudnia 2015 o 21:43
Co to znaczy "czyim kosztem" ? Bo nie rozumiem
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
@@
@@BJ28 grudnia 2015 o 17:29
a możesz jaśniej czy tylko chciałeś "puścić bąka"?
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
bezrobotna
bezrobotna28 grudnia 2015 o 13:05
Starosta przynajmniej obiecuje konkrety i chwali sie po zakonczeniu inwestycji. Natomiast lelilian z czopkiem chwalą sie obiecankami z ktorych nic nie wychodzi . A co sie nachwalą to sie nachwalą !!! Nawet ja o mało co uwierzylabym w te obiecywane inwestycje leliliana!
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Paweł
Paweł28 grudnia 2015 o 09:42
I to mówi wicestarosta " będziemy chcieli przeprowadzić kolejne inwestycje drogowe na terenie kilku gmin" , to już nie tylko ostrożność , ale również niepewność co będą mogli zrobić . Chcę miec zdecydowną władzę , a nie może ?
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
zdecydowanie lubisz obietnice
zdecydowanie lubisz obietnicePaweł28 grudnia 2015 o 12:32
No właśnie po czynach ich poznacie. Wicestarosta nie obiecuje gruszek na wierzbie, mówi konkretnie będziemy chcieli kolejne inwestycje robić, takie mają zamierzenia. Jak zrobią to się pochwalą. A niepewność to jest chyba u ciebie, że im się uda. W rym rok trochę baranowski Laskowski pieniążek witek hawrylewicz na robili. Takze nie martw się na zapas. Inni to bardzo pewnie obiecują wiele (jak miłośnik fotokamer i Facebooka) ale co z tego jak efektów nie ma. Jak ty wierzysz w taką pewność i zdecydowanie pozdrawiam.
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
andrzej
andrzejPaweł28 grudnia 2015 o 10:01
Lepiej mówić ostrożnie niż obiecywać rzeczy niemożliwe do zrealizowania. Według mnie dotychczasowe poczynania dają nadzieję, że będzie dobrze.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.