Reklama
Jakub Malicki
własne
Ważny komentarz
Tabaluga •18 grudnia 2015 o 15:38
Zgadzam się, prywatna służba to dobre rozwiązanie. Przynajmniej wydaje się być takim w porównaniu z…
5
Krytyka często dotyczy tego, że służba zdrowia wcale nie służy. Widziałem dziesiątki artykułów różnych autorów, którzy zaczynali od słów brzmiących mniej-więcej tak: „Służba zdrowia. Już sama nazwa wskazuje, że powinna nam służyć, zaś tymczasem…” lub „Słowo służba oznacza pracę i poświęcenie dla kogoś. Ale nie dla służby zdrowia…”
Najwyraźniej wielu ludzi dziwi, że służba zdrowia nie służy. Mnie jednak dziwi coś innego. Dlaczego niby państwowa służba zdrowia miałaby pomagać obywatelom? Skąd w ogóle pomysł, że państwowa opieka zdrowotna jest po to, aby leczyć ludzi? Zdrowie i zadowolenie pacjenta są akurat najmniej potrzebne do funkcjonowania upaństwowionego systemu opieki.
Dziwić to się należy temu, że na szczęście są jeszcze jacyś lekarze i pielęgniarki chętne pomagać pacjentom. Temu, że państwowa opieka zdrowotna nie jest nastawiona na dbanie o człowieka nie należy się dziwić. Dla instytucji oderwanych od zasad rynkowych to całkiem normalne.
Właścicielowi salonu tatuażu zależy na zadowoleniu klientów. Tak samo jak właścicielowi sklepu czy instruktorowi tańca. Dlaczego? Wszyscy oni otrzymują od swoich klientów pieniądze za to co robią. Jeśli przestaną służyć, to pieniądze mogą się skończyć, bo klienci pójdą do konkurencji.
A jeśli rząd uznałby, że należy opodatkować klientów i uzyskane pieniądze przekazać dostarczycielom tych usług, a w zamian dać każdemu obywatelowi prawo do jednej rocznie wizytę u tatuażysty lub w szkole tańca oraz kartki do sklepu? Czy wymienione osoby miałby motywację finansową do służenia klientom?
Przecież otrzymują pieniądze pochodzące z podatków. Ludzie muszą je zapłacić, niezależnie od tego, czy chcą czy nie. Wcześniej relacja między klientem a usługodawcą była bezpośrednia, a zarobek zależał od jakości usługi. Po upublicznieniu usług relacja jest pośrednia, a zależność między zarobkami a jakością zaburzona. Nie ma potrzeby jakoś specjalnie służyć klientowi, skoro wypłata i tak będzie. A klient i tak nie ma wyboru.
Moim zdaniem należy przywrócić normalne relacje między pacjentami a szpitalami. Normalne, a więc takie, w których za opiekę płaci się normalnie, tak jak przy kupowaniu innych usług, a nie poprzez podatki płacone państwu. Właściciel szpitala będzie zabiegać o pacjentów, więc w jego interesie będzie to, aby ludzie chcieli leczyć się u niego. I wtedy służba zdrowia zacznie służyć.
Jeśli ten sektor nie będzie prywatny, to nie będzie działać normalnie. Nie ma prywatnego sektora – nie ma służebnej roli wobec człowieka. Jeśli wolno mi coś doradzić: wszystkim, którym przeszkadza zła kondycja opieki zdrowotnej proponuję:
1) domagać się od polityków zniesienia publicznej służby zdrowia i prywatyzacji usług medycznych,
2) żądać zmniejszenia podatków, aby były pieniądze na opłacenie leczenia we własnym zakresie.
Artykuł opublikowany w 8. numerze Wiadomości24h.
Komentarze (14)
Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.
szok•18 grudnia 2015 o 22:21
Jaka prywatyzacja do uja wafla ja się pytam? To za co i na co polski obywatel płaci i ma płacić podatki? Za to, że jest obywatelem polski? Do koperty i tak trzeba dawać jak się chce cokolwiek załatwić więc prywatyzacje to mamy od lat. Druga rzecz: lekarze mają się jak pączki w maśle a pielęgniarki odwalają robotę za psie pieniądze. Tak wygląda większość rzeczy w tym kraju bo raz, że jest zarządzany przez tumanów a dwa dziki kapitalizm robi swoje. Wszystko prywatnie a zarobki i siła nabywcza złotego bez komentarza no ale jesteśmy w Unii (główną montownią Europy). Co do służby zdrowia idealnie obrazują ją słowa serialowej piosenki: daleko od noszy od noszy najdalej, nie choruj omijaj szpitale. Także zdrowia życzę wszystkim.
1
Lubię to: 1Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Pkl•18 grudnia 2015 o 17:48
Państwo nas leczy i państwo nas utrzymuje na starość. Czyli państwo nie ma żadnego interesu w tym żebyśmy żyli długo w dobrym zdrowiu, bo będzie musiało nas dłużej utrzymywać. A to mu się nie opłaca. Zatem podlecza się nas do tego wieku emerytalnego, daje parę lat spokoju i do ziemi, bo zbyt dużo kosztujesz.
2
Lubię to: 2Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Mariano•18 grudnia 2015 o 16:27
Panie Jakubie nie wiem czy zafascynował się Pan Januszem Korwinem Mikke, czy innym z "myślicieli", którzy dziwnym trafem nie zyskują entuzjazmu u wyborców, fakt faktem jest taki, że straszliwe bzdury Pan wypisuje. Dlaczego bzdury? Po pierwsze - porównania służby zdrowia do sklepów czy salonów tatuażu jest tak trafione, jak porównanie wody święconej do wódki. Idąc tym tokiem myślenia powinny być również płatne wszystkie szkoły, wtedy nauczycielom bardziej chciałoby się kształcić dzieci, może jeszcze płatne urzędy - więc pewnie lepsza obsługa, może także sprywatyzować policję i straż pożarną, to mielibyśmy radiowóz na zawołanie a do tego miłego i przyjaznego policjanta, który po stłuczce odholował by nam auto zamiast wypisać mandat. Wszystko to jest równie nonsensowne jak płatna służba zdrowia. Po drugie - instytucje służby zdrowia podlegają prawą rynku, organizują przetargi, podpisują kontrakty - owszem pewne różnice istnieją w finansowaniu ale inaczej być nie może skoro w gruncie rzeczy jest bezpłatna. Po trzecie - ludzie przez całe życie płacą niemałe składki i mają prawo wymagać dobrej opieki zdrowotnej. Po czwarte - co z osobami, które z różnych przyczyn pozostają bez pracy lub ich dochody wystarczają ledwie na czynsz i jedzenie? Co miałaby zrobić matka, której dziecko nagle wymaga hospitalizacji a ona nie ma na to środków? Miałaby patrzeć jak umiera, czy wziąć pożyczkę w parabanku i jeszcze bardziej pogrążyć się finansowo?
Panie Jakubie Państwo dobrze zorganizowane potrafi sobie dobrze poradzić ze służbą zdrowia, choćby Niemcy czy Czechy. Skoro można tam, można i u nas. Nigdy nie chciałbym być świadkiem jak umierającego człowieka karetka zostawia na ulicy bo nie ma już nic na koncie. Jest Pan młody, więc może stąd przekonanie że zawsze będzie Pan zdrowy i zdolny do pracy, ale jeszcze wiele przed Panem i pewnie kiedyś Pan zmieni swój pogląd.
4
Lubię to: 4Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Jakub MalickiMariano•21 grudnia 2015 o 17:14
To prawda, idąc tym tokiem rozumowania trzeba sprywatyzować szkoły oraz wiele innych usług świadczonych dziś przez państwo. I ja jestem za ich sprywatyzowaniem. Co do wymiaru sprawiedliwości: to nie jest usługa. Nie chodzi o to, aby wyrok się podobał, tylko aby był sprawiedliwy. Moim zdaniem państwo może się zajmować wymierzaniem sprawiedliwości. A jeśli chodzi o pana Janusza Korwin-Mikke - tak, to on zaszczepił u mnie przywiązanie do idei wolności. Mimo pewnych niezgodności bardzo go cenię.
5
Lubię to: 5Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
MarianoJakub Malicki•23 grudnia 2015 o 21:59
Panie Jakubie już teraz mamy pewien zwiastun, czyli zupełnie prywatny segment służby zdrowia. Nic nie stoi na przeszkodzie by leczyć się jak nam się podoba. Proszę tylko zwrócić uwagę jak kształtują się ceny usług medycznych. Podam kilka przykładów. Wycięcie wyrostka robaczkowego - od 3000 zł, wycięcie 1 płata tarczycy - od 4800 zł, usunięcie guza piersi - 1200 zł, mastektomia piersi - 8600 zł. Nawet biorąc pod uwagę, że państwo "nie okradałoby" nas różnymi podatkami z wypłaty, to przykładowo zarabiając 2500 na rękę zamiast 2500 brutto przyzna Pan że są to koszty dość wysokie. Co z osobami przewlekle chorymi, każda wizyta to jakieś 200 zł za byle konsultacje. Lekarze specjaliści to już w ogóle strach pomyśleć. Może Panu to pasuje, ale ja nie znam wielu ludzi, którzy śpią na pieniądzach. W Polsce obecny system jest mocno niedoskonały, jednakże działa na zasadach podobnych jak w pozostałych krajach europejskich. Jest szansa że może któryś z rządów mocniej się nad nim pochyli i sprawi by był bardziej ludzki i dostępny. Niemniej jednak rozwiązanie które głosi Pan za Korwinem Mikke jest mocno absurdalne i właśnie dlatego nie znajdziemy go w żadnym z krajów, które stawiamy sobie za przykład. Może jednak lepiej brać rozwiązania od najlepszych zamiast od Korwina-Mikke.
2
Lubię to: 2Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Jakub MalickiJakub Malicki•23 grudnia 2015 o 10:56•Edytowany
Która z gospodarek działa w ten sposób? A jakie ma to znaczenie? Powiedzmy, że ma Pan rację i żadna. I co to za argument? Trzeba robić to co słuszne i korzystne, a nie to, co robią inni. Jakby ludzie cały czas patrzyli co robią inni, to do dziś byśmy mieli niewolnictwo. Bo przecież przeciwnikowi niewolnictwa z czasów starożytności trzeba by powiedzieć: który kraj funkcjonuje na takich zasadach? Najpotężniejsze gospodarki: Asyria i Persja mają u siebie niewolnictwo... Czemu ma służyć ta reforma? Temu, aby było sprawiedliwiej i więcej osób mogło skorzystać z ochrony zdrowia. Dzisiaj wielu nie może. Nie stać ich, do państwo ściągnęło od nich podatki. I na koniec: nie chce Pan patrzeć jak karetka zostawia umierającego człowieka na ulicy? To proszę pomóc, a nie domagać się, aby wszyscy pomogli. Jest Pan wrażliwym człowiekiem i wzrusza Pana, że ktoś nie ma środków na leczenie. Ale nie napisał Pan ani słowa o ludziach, którzy dziś umierają, bo mają pecha: kolejka do państwowego lekarza była za długa, albo ich choroba akurat nie jest w koszyku świadczeń (a pieniędzy na leczenie prywatne nie mają, bo musieli zapłacić podatki na służbę zdrowia, z której nie skorzystają) Ich śmierć mniej wzruszająca?
1
Lubię to: 1Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
PklJakub Malicki•22 grudnia 2015 o 02:14
Poszczególne rozwiązania o których pisze Jakub funkcjonują w różnych krajach. I funkcjonowały wcześniej przez wiele lat. Pamiętajmy, że w europie od lat 60-tych rządzi mniej lub bardziej umiarkowana lewica. Co do części na temat wolności. Czy przed rewolucją francuską ktoś by mnie ukarał za palenie czegoś co mi akurat pasuje? Czy ktoś kazał się rycerzom przywiązywać do koni żeby z nich nie spadali (zapinanie pasów)? Czy ktos mówił ludziom jak krzywe banany mogą jeść czy ile wody mogą używać w toalecie? Czy przejście przez ulicę gdy nie jechał żaden pojazd było karane? Czy ktoś wymagał paszportów/wiz itp? Ludzie uważają, że dziesięcina to był straszny podatek i wyzysk średniowiecznych chłopów, my oddajemy naszemu panu jakieś 70 % dochodów. To jest dopiero wyzysk. Dlaczego jestem zmuszony do opłacania składek emerytalnych i zdrowotnych skoro nie chcę tego robić? Dlaczego moje dziecko musi uczyć się w szkole tego, czego chce jakiś urzędnik, a nie ja? Dlaczego muszę pytać czy mogę wyciąć drzewo na swojej działce? Dlaczego nie wolno mi zrobić w domu stromych schodów? Dlaczego nie mogę kupić mocnego odkurzacza? To, że mogę sobie iść na wybory i zagłosować to nie jest żadna wolność, bo władza i tak zwykłego obywatela ma wiadomo gdzie. Na wolność składają się małe rzeczy, a nie dumnie noszone puste hasła.
2
Lubię to: 2Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
MarianoJakub Malicki•21 grudnia 2015 o 19:04
Panie Jakubie, która ze światowych gospodarek funkcjonuje na zasadach o których Pan pisze, w jakim kraju? W krajach z najmocniejszą gospodarką jak Niemcy czy Stany Zjednoczone jakoś to tak nie działa , więc czemu ma niby służyć tak radykalna zmiana i dlaczego nie znajduje ona uznania w oczach wyborców. Wystarczy że pojawi się jakiś Kukiz lub Palikot i JKM już przegrywa wybory.
Pytanie nr 2. Jak można być za wolnością i jednocześnie wychwalać system jednowładztwa czy nawet monarchii. Z tego co pamiętam w monarchii tej wolności nie było zbyt wiele, także własności prywatnej.
2
Lubię to: 2Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
JKMMariano•18 grudnia 2015 o 17:24
Jutro Pan Janusz Korwin-Mikke będzie w Legnicy, o 18. w hotelu Książęcy przy dworcowej 9 będzie otwarty wykład, na koniec będzie możliwość zadawania pytań. Z pewnością Pan Janusz Pani wszystko wyjaśni, zapraszamy!
link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/1715770575318026/
3
Lubię to: 3Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
g•18 grudnia 2015 o 15:51
pieprzysz gościu jak potłuczony
3
Lubię to: 3Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Tabaluga•18 grudnia 2015 o 15:38•Edytowany
Zgadzam się, prywatna służba to dobre rozwiązanie. Przynajmniej wydaje się być takim w porównaniu z obecnymi realiami.
PS. Kuba, jeśli nie najlepsze, to piszesz tutaj jedne z lepszych opinii.
5
Lubię to: 5Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Popularne tagi
policja Miedź Legnica Wisła Kraków 1 liga straż pożarna MOPS Radomierz Kaczorów zatrzymanie poszukiwany toz jawor S3 Salamandra Bolków
Najczęściej komentowane
Najnowsze komentarze
Reklama