Poniedziałek, 10.11.2025 351

 

Reklama

Czy burmistrz doniósł na własne miasto? Kulisy gry o uchwałę antyrelokacyjną i unijne miliony

Do naszej redakcji trafiły dokumenty, które rzucają nowe światło na sprawę uchwały antyrelokacyjnej i finansowania dużych inwestycji w Jaworze.

© Materiały prasowe / Facebook / Burmistrz Jawora

Z ich treści wynika, że to nie rząd czy instytucje unijne samodzielnie powiązały temat relokacji migrantów z projektami w Jaworze – zrobiły to… same władze miasta.

1. Jak to się zaczęło

5 sierpnia 2025 r. zastępca burmistrza Daniel Iwański, podpisując się w imieniu Gminy Jawor, wysłał pismo do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). W dokumencie, który dotyczył budowy centrum przesiadkowego i systemu ITS, urzędnicy poprosili o wydłużenie terminu podpisania umowy o dofinansowanie. Jako powód wskazano… uchwałę Rady Miejskiej z 27 maja 2025 r. sprzeciwiającą się przymusowej relokacji migrantów.

2. Reakcja Warszawy

CUPT odpowiedziało błyskawicznie – 6 sierpnia wysłano pismo z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia. Warszawscy urzędnicy zapytali burmistrza Emiliana Berę wprost:

  •  jakie kwestie bada Wojewoda Dolnośląski,
  •  i jaki wpływ ta uchwała ma na kryteria oceny projektu.

Tak więc to samorząd Jawora zwrócił uwagę instytucji unijnej na lokalną uchwałę polityczną, która w normalnych warunkach nie powinna mieć żadnego znaczenia dla inwestycji infrastrukturalnych.

3. Kolejne wyjaśnienia z Jawora

8 sierpnia Daniel Iwański wysłał kolejne pismo, tłumacząc, że Wojewoda bada uchwałę w trybie nadzoru i że Gmina czeka na jego decyzję. Znów sprawa relokacji migrantów została oficjalnie wpleciona w korespondencję z CUPT.

4. „Groźby” w programie i podcaście burmistrza

Pierwsze powiązanie uchwały z groźbą utraty środków padło w sierpniu w programie „Jest temat”, prowadzonym przez pracownika Urzędu Miejskiego w Jaworze. To tam burmistrz Bera po raz pierwszy publicznie stwierdził, że lokalna decyzja radnych może skutkować cofnięciem funduszy.

Kilka tygodni później, we wrześniu, burmistrz powrócił do tematu w swoim podcaście „Bera Kamera” – także prowadzonym przez pracownika urzędu. Padły tam jeszcze mocniejsze słowa:
Mamy już wstrzymywane płatności, cofamy wnioski, które wystarczyło żebym tylko podpisał i otrzymał pieniądze dla miasta. Ze względu na tę uchwałę wnioski zostały cofnięte do ponownej analizy merytorycznej.”
oraz:
Jeśli nie znajdziemy innego podejścia, wszystkie projekty w naszym mieście będą zwyczajnie zagrożone.”
Jednocześnie burmistrz nazwał uchwałę „bublem prawnym”, twierdząc, że nie ma ona żadnej mocy prawnej.

5. Sprzeczności i presja na radnych

  • Skoro uchwała jest „bez znaczenia”, dlaczego sama Gmina wskazuje ją jako problem w pismach do CUPT?
  • Dlaczego to władze Jawora informują instytucje unijne o lokalnym stanowisku rady, zamiast bronić decyzji radnych?
  • Czy nie wygląda to na próbę wykorzystania CUPT jako narzędzia presji wobec Rady Miejskiej – aby wymusić uchylenie uchwały pod groźbą utraty środków unijnych?

6. „Problem Jawora” ma zniknąć

Dziś już widać, że sprawa uchwały antyrelokacyjnej nie jest tylko lokalną dyskusją. Jawor to jedyny samorząd w Polsce, który przyjął takie stanowisko. Dla rządu to niebezpieczny precedens – bo jeśli inne miasta i powiaty poszłyby tą drogą, mogłaby powstać ogólnopolska fala sprzeciwu wobec polityki migracyjnej. Dlatego – jak mówią nam nieoficjalnie samorządowcy – priorytetem stało się, aby uchwała została jak najszybciej uchylona. A najlepszym sposobem, by to osiągnąć, jest presja finansowa.

Podsumowanie

Dokumenty, które opublikowaliśmy, pokazują jasno:

  • to nie „Bruksela” czy „Warszawa” sama powiązała sprawę migrantów z inwestycjami,
  • to władze Jawora wskazały uchwałę antyrelokacyjną jako przeszkodę dla projektów,
  • a dziś ta narracja jest używana wobec radnych i mieszkańców, by wymusić zmianę stanowiska.

Czy można to nazwać „donosem na własne miasto”?
Czy też sprytną grą polityczną, w której stawką są miliony złotych i polityczne wpływy?
Na pewno jedno jest pewne – „problem Jawora” urósł do rangi ogólnopolskiej rozgrywki.

Komentarze (26)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

niemożność
niemożność 6 listopada o 16:19
Moja drużyna przegrała, wina uchwały. Potknąłem się, wina uchwały. Boli mnie głowa, wina uchwały. Teraz widac będzie tłumaczenie swoich porażek mityczną "uchwałą"
3 Lubię to: 0
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 2
Lubię to! Udostępnij
Sprzedawca
Sprzedawca31 października o 22:24

TA wladza by sprzedala wlasne dzieci w imie korzysci politycznych Smutne 

9 Lubię to: 1
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 1
Wrr: 6
Lubię to! Udostępnij
bwewry hils
bwewry hilsSprzedawca4 listopada o 08:29
Ciekawe jakie dzieci ma TA władza?
Chyba ,że z tobą.
Ale w koło jest wesoło.
8 Lubię to: 1
Super: 1
Ha ha: 3
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 3
Lubię to! Udostępnij
osiedle przyrzecze
osiedle przyrzeczebwewry hils4 listopada o 21:20
Ciekawe jakie stołeczki ma TA władza?
Chyba ,że z tobą.
Ale w koło jest wesoło.
8 Lubię to: 1
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 5
Lubię to! Udostępnij
bwewry hils
bwewry hilsosiedle przyrzecze5 listopada o 08:53
Rozumiem, że masz taką potrzebę żeby być taki jak ja. Stąd te cytowanie tego co napiszę. Czuję się wielce zaszczycony tym ,że mam wiernego fana,
Jednak sądzę ,że w dalszej perspektywie powinieneś się usamodzielnić  i próbować samemu coś skomentować. Wiem,że w twoim przypadku będzie to trudne. Jednak musisz się zdobyć na odwagę i powoli zaczynać. Życzę powodzenia.
3 Lubię to: 1
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
Jaworzanin
Jaworzanin17 października o 18:36

Myślę że bezpieczeństwo jest ważniejsze niż centrum przesiadkowe jaworskiej metropolii. o KPo o mówili że unia da pieniadze jak bedzie praworzadność. Tylko że nie da , a pożyczy i to na procent. To te pieniądze na centrum przesiadkowe to też pożyczka? Władze Jawora obiecywały też przywrócenie placu przy młynie mieszkańcom. Rocznica już minęła i nic nie słuchać i nie widać. Są tylko śmieci na środku jak na starojaworskiej gdzie zasłupkowali drogę. Nikt tego nie sprząta.

7 Lubię to: 2
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 1
Wrr: 3
Lubię to! Udostępnij
Młody wilk
Młody wilk4 października o 11:49
Patrząc po reakcji lokalnej grupy PO to pasuje tu zasada "Nigdy do niczego się nie przyznawaj". Złapią cię pijanego w samochodzie, to mów, że nie piłeś, znajdą ci dolary w kieszeni, to mów, że to pożyczone spodnie, a jak cię złapią na kradzieży za rękę, to mów, że to nie twoja ręka. Nigdy się nie przyznawaj.
32 Lubię to: 10
Super: 3
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 19
Lubię to! Udostępnij
opinia jaworzanina
opinia jaworzanina4 października o 10:12

"Czy burmistrz doniósł na własne miasto?" Pytanie które sugeruje odpowiedź. Czyli stara UBecka metoda zadawania pytań. 
Nad trescią tych wypocin nie będę się znęcał. Wystarczy przeczytać np treść wniosku
"
Skoro uchwała jest „bez znaczenia”, dlaczego sama Gmina wskazuje ją jako problem w pismach do CUPT? " Czy naprawdę autor tego zdania nie wie o co chodzi czy celowo wprowadza zamęt?? Nie wiem i nie chę wiedzieć.
Wiem na pewno ,że w samorządzie żle się dzieje.Cierpi na tym miasto i jego mieszkańcy.
Twardogłowi po obu stronach nie odpuszczą. Więc jedyne wyjście to 
REFERENDUM W/S ODWOLANIA BURMISTRZA I RADY MIASTA JAWORA.

 
30 Lubię to: 2
Super: 2
Ha ha: 23
Wow: 1
Przykro mi: 1
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
Zło
Złoopinia jaworzanina4 października o 21:00
I zgadzam się z tobą ale pod warunkiem, ze ŻADEN obecny nie może startować, jak czyścic to czyścić a nie przekładać z miejsca na miejsce.
Twardogłowi nigdy nie odpuszczą ale jaki będzie wynik kolejnego wyboru jeśli ci sami nadal będą? Na 90% to co jest teraz albo znów pójdzie władza w jedne ręce i będzie uchwalanie odgórnych założeń kierownictwa i rada starci swoją rolę kontroli i wyznaczanie kierunku działania. Chyba, ze taki jest twój cel i chęci to nie ma o czym rozmawiać.
Już przez wiele lat mieliśmy taki stan rzeczy i co? I gdzie te wielkie zmiany i rozwój? Nikt kto popiera obenca sytuację nie potrafi nic wymienić.
Swoi są na stołkach, to najwazniejsze. Zakupiony nowy samochód za aburdalną kwotę. A remonty instalacji czy ulic, które są obowiązkiem wynikającym z ustawowych zadań gminy jest traktowany jak coś co niesamowitego i łaskę polityków, że zrobili coś, to jak by kasjerka w sklepie liczyła na fanfary za to, że skasowała produkty na kasie. Tak wyglada 
9 Lubię to: 3
Super: 4
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
opinia jaworzanina
opinia jaworzaninaZło7 października o 15:51
Niestety , ale masz rację. Nawet jak referendum się uda ( w co bardzo watpię) To obecni radni i burmistrz ponownie zostaną  wybrani. Zmiana może być taka ,że burmistrz bedzie miał wiekszość. Czy naprawdę o to chodzi? Problemem jest to ,że ludzie madrzy, myślący ( a tych nie brakuje) nie chcą angażować się w lokalne rozgrywki. Więc mamy to co mamy. Czyli wstyd i żenada.
Rozwiązaniem może być próba wytypowania ludzi madrych i statecznych i poproszenie ich o udział w wyborach. Może ktoś ma inne propozycje?
Wszystko będzie lepsze,żeby tylko tą błazenadę zakończyć.
20 Lubię to: 15
Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 2
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
 Jaworek
Jaworek3 października o 23:17
Widać obecnie panuje zasada "Po nas choćby potop", jeśli okręt nie płynie w tym kierunku co ja żądam to gotowi zatopić okręt, nie zero rozmów na sesji tylko beton. Moje musi być na wierzchu. Mieszkańcy na pewno tego nie oczekują . Następnym razem jak rury zaczną pękać to się im wmówi, że to rozwój i wymaga czasu, 10 lat już tak się wmawia i działa, naiwni się nabierają i jeszcze bronią. A kolejną limuzyne można kupić. Nie myślą przyszłościowo, w ogóle nie obchodzą ich mieszkańcy liczy się wola. Tragedia dla miasta. Zaścianek i ciemnota . Zero rozmów i kompromisów. Nie mają zielonego pojęcia o pełnieniu roli radnego miasta.
29 Lubię to: 8
Super: 4
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 17
Lubię to! Udostępnij
Kibitz
Kibitz 3 października o 14:33
Polityka. A zapomnieliście już co wyrabiała Witek i pisowscy jak rządzili?
26 Lubię to: 7
Super: 1
Ha ha: 14
Wow: 2
Przykro mi: 1
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
Jaworzanin
JaworzaninKibitz 17 października o 18:31

Co zrobiła złego dla Jawora?

2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Toq
ToqJaworzanin21 października o 08:25
O to chodzi, pieniążki z nowego ładu brac to nie gryzą, jak były pisowskie i teraz można pozowac na fotomontowane zdjęcia na tle rur ale tak to pis zły
7 Lubię to: 1
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 4
Lubię to! Udostępnij
Ania
Ania Kibitz 6 października o 09:12
Nas obchodzi tu i teraz...
10 Lubię to: 5
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 3
Lubię to! Udostępnij
Zło
ZłoKibitz 4 października o 20:10
Jedni i drudzy są siebie warci PiS i PO jedno zło
6 Lubię to: 4
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Sceptyk
Sceptyk3 października o 12:49
Bardzo dobrze, że burmistrz się zabezpieczył przed ewentualnymi  konsekwencjami tej uchwały, bo to on ponosi odpowiedzialność podpisując oświadczenie o zgodności projektu z ustawodawstwem unijnym.  Poświadczenie nieprawdy w oświadczeniu o dotacje UE jest przestępstwem z art. 297 § 1 Kodeksu Karnego – tzw. oszustwo dotacyjne – za co grożą sankcje karne. To formalne przestępstwo, które jest popełniane już w momencie przedłożenia nieprawdziwego dokumentu lub oświadczenia, nawet jeśli dotacja nie została jeszcze przyznana lub wypłacona. Podanie fałszywych informacji w celu uzyskania dotacji, nawet jeśli nie spowoduje to szkody finansowej, jest zagrożone karą. 
Konsekwencje poświadczenia nieprawdy to: 
Odpowiedzialność karna:
Sprawca podlega karze pozbawienia wolności (w zależności od skali oszustwa, od 6 miesięcy do nawet 25 lat pozbawienia wolności). 
Obowiązek zwrotu środków: Dotacja może zostać cofnięta, a beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu całości lub części środków wraz z odsetkami. 
Wykluczenie z przyszłych dotacji: Utrata prawa do ubiegania się o kolejne wsparcie finansowe z funduszy UE.  
Więc lepiej "dmuchać na zimne" zawczasu...
36 Lubię to: 2
Super: 1
Ha ha: 29
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 4
Lubię to! Udostępnij
Tak
TakSceptyk5 października o 12:27

Przecież bera już mówi że on nic takiego nie mówił że uchwała wyklucza nas z środków unijnych. Dlatego zamiast się odzywać na sesji woli ściągać radnych na osobne spotkania bo potem można się wszystkiego wyprzeć. 

19 Lubię to: 6
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 11
Lubię to! Udostępnij
O co biega?
O co biega?Tak6 października o 15:38
ale o o chodzi?
5 Lubię to: 3
Super: 1
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
!
!Sceptyk4 października o 22:10

Jak można mieć ludzi za ***ów! Przez 10 lat robił to z mieszkańcami i nadal tak uważa? Ludzie potrafią czytać. Uchwały też. Bzdura totalna. A teraz podpisze wszystko ale ciekawe jak się powiat wytłumaczy,skoro można podpisać oświadczenia to dlaczego uchylili uchwałę???powiat to dopiero jest cieniactwo. 

22 Lubię to: 5
Super: 3
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 14
Lubię to! Udostępnij
JPD
JPDSceptyk4 października o 16:24
Aśka luzuj! Mieszkańcy mają dość Waszych tańców i rodziny na swoim. Dobrze wiesz że nie ma żadnej uchwały dyskryminującej. Rozdmuchaliście problem i nje wiecie jak z tego wybrnąć. Wasz boss myśli że może zastraszać innych tak jak Was. Pomylił się. Teraz żebrzę o posadę gdzieś poza Jaworem, tym razem marzy mu się WSSE ale tam to go Radziu nie wpuści. 
29 Lubię to: 8
Super: 5
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 16
Lubię to! Udostępnij
Zło
ZłoJPD4 października o 20:10
Jaka Aśka?
6 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 2
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
MAN
MANSceptyk3 października o 20:15
takie same banialuki wciskaliście naiwniakom że kasy ze szwajcarii nie ma ? znaczy była przez chwile.... tez wina uchwały, złych radnych który bu bu robią? iluminati? reptilian? czy latającego potwora spagetii? jak jeszcze będziecie się śligać niczym wąż byle nie przyznać się do czegoś?
29 Lubię to: 13
Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 15
Lubię to! Udostępnij
Septyk
SeptykSceptyk3 października o 19:16
znów ten wariat, kopiuje opinię która jest tylko opinią a nie prawdą objawioną. no ale co się po kimś takim można spodziewać, co ktoś taki jak ty moze wiedzieć, ty masz stołeczek po znajomości i pensyjkę, a zamiast pracy to chodzisz uśmiechać się do zdjęć
podobno nawet głupota ma swoje granice ale patrząc na twoj komentarz chyba jednak ich nie ma i gdyby głupota umiała latac to byś już dawno orbitował dookoła ziemi
29 Lubię to: 8
Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 18
Lubię to! Udostępnij
brednie
brednieSceptyk3 października o 19:10
oho, są i trole co powielają swoje brednie, to co piszesz to brednie
20 Lubię to: 8
Super: 2
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 10
Lubię to! Udostępnij
jaworzanin
jaworzanin3 października o 11:09
Do roboty jaworscy hejterzy. Bronić, sączyć jad.
Tylko zmieńcie asortyment. Bo ciągle piszecie to samo. A to jest już nudne.
12 Lubię to: 6
Super: 6
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.