W piątek, 21 marca, kobieta otrzymała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Oszust poinformował ją, że ktoś próbował włamać się na jej konto i zaciągnąć kredyt. W celu „zabezpieczenia środków” fałszywy bankowiec poprosił o wygenerowanie kilku kodów BLIK. Niczego nieświadoma kobieta podała oszustowi kody, które ten natychmiast wykorzystał do wypłaty gotówki z bankomatu.
Niestety, transakcji wykonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, ponieważ środki wypłacane są natychmiast.
Na czym polega oszustwo „na BLIKA”?
To popularna metoda kradzieży, w której przestępcy podszywają się pod:
- pracowników banku,
- znajomych na komunikatorach,
- członków rodziny.
Po zdobyciu zaufania wyłudzają od ofiary kod BLIK, który natychmiast wykorzystują do wypłaty gotówki w bankomacie lub dokonania zakupów online. Nieświadoma ofiara sama przekazuje kod oszustowi!
Jak się chronić?
Aby nie paść ofiarą takiego przestępstwa, należy stosować kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- Nigdy nie podawaj kodu BLIK osobom dzwoniącym do Ciebie, nawet jeśli podają się za pracowników banku!
- Weryfikuj tożsamość rozmówcy – jeśli ktoś prosi Cię o kod BLIK, skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub znajomym, od którego rzekomo pochodzi prośba.
- Sprawdzaj dane transakcji przed zatwierdzeniem w aplikacji bankowej.
- Włącz dwuskładnikowe uwierzytelnianie dla kont bankowych i społecznościowych – to utrudni dostęp oszustom.
- Chroń swój telefon i PIN do aplikacji mobilnej banku.
Policja apeluje: nie dajmy się oszukać!
Mimo licznych ostrzeżeń przestępcy wciąż skutecznie wykorzystują łatwowierność i pośpiech swoich ofiar. Policja apeluje o rozwagę i ostrożność, a także o przekazywanie tych informacji dalej – oszuści mogą zadzwonić do Ciebie lub Twoich bliskich!
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i zgłoś sprawę na Policję!