O to dlaczego budynek jaworskiego dworca kolejowego został otynkowany, zapytaliśmy Jacka Gryczewskiego, który prowadził prace konserwatorskie na tym obiekcie.
Tomasz Kleniuk: Prowadził Pan prace konserwatorskie na jaworskim dworcu kolejowym podczas jego rewitalizacji. Dlaczego on został otynkowany, pomimo tego że otynkowany nie był?
Zakres robót objął m.in. renowację elewacji, wykonanie instalacji, wymianę poszycia dachu oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Zagospodarowano również teren przed budynkami – pojawiły się miejsca postojowe dla samochodów, a przed dworcem w historycznym miejscu odtworzono fontannę.
Nad przebudową dworca czuwał wojewódzki konserwator zabytków. Podczas modernizacji budynku w Jaworze odkryte zostały żeliwne słupy, które zdecydowano się wyeksponować. Odtworzono również przylegającą do dworca wiatę, a także dwie klatki schodowe i polichromie na ścianach jednej z klatek. Stolarkę okienną i drzwiową wykonano na wzór oryginalnej.
Koszt modernizacji dworca w Jaworze wyniósł około 13,3 mln zł. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP SA oraz środków budżetu państwa.
Jaworski dworzec kolejowy w trakcie remontu: