Sobota, 14.12.2024 190

 

Reklama

Wsparcie bezpośrednie i obszarowe – środki Wspólnej Polityki Rolnej w zasięgu ręki polskiego rolnika

Godziwe dochody gospodarstw rolnych i odporność, również ekonomiczna, rolnictwa w Unii Europejskiego to kluczowe elementy ważnego dokumentu – Planu Strategicznego UE dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027.

© Materiały prasowe

Strategia kładzie szczególny nacisk na wyniki i efektywność.
Co w praktyce oznacza to dla polskiego rolnika?
W liczbach: WPR 2023-2027 realizowany będzie ze środków pochodzących z UE, na które składa się wsparcie w kwocie 17,3 mld euro w ramach I filaru WPR i 4,7 mld euro w ramach II filaru WPR. Dodatkowo, w I filarze WPR, realizowane będzie Przejściowe Wsparcie Krajowe finansowane w całości z budżetu krajowego.

Cele wspólne, działania dostosowane do lokalnych warunków

Choć cele i pryncypia Wspólnej Polityki Rolnej obowiązują we wszystkich krajach UE, to szczegółowe rozwiązania dostosowane są konkretnej sytuacji każdego z państwa członkowskich. Każde z państw członkowskich Unii Europejskiej opracowało krajowy plan strategiczny WPR, obejmujący finansowanie z tytułu wsparcia dochodu, rozwoju obszarów wiejskich i środków rynkowych. Opracowując swoje plany strategiczne, kraje UE przyczyniły się do realizacji dziesięciu celów szczegółowych za pomocą zestawu szeroko zakrojonych środków politycznych udostępnionych przez Komisję, które można kształtować w zależności od krajowych potrzeb i zdolności.

10 celów głównych:

  • zapewnienie rolnikom godziwych dochodów
  • zwiększenie konkurencyjności
  • poprawa pozycji rolników w łańcuchu żywnościowym
  • przeciwdziałanie zmianie klimatu
  • dbanie o środowisko
  • zachowanie krajobrazów i różnorodności biologicznej
  • wsparcie wymiany pokoleń
  • dynamiczny rozwój obszarów wiejskich
  • ochrona jakości żywności i zdrowia
  • promowanie transferu wiedzy i innowacyjności.

Wyniki i efektywność – wspólne zasady

W prawodawstwie dotyczącym WPR ustanowiono wspólny zestaw wskaźników w ramach nowych ram realizacji celów, monitorowania i oceny. Wskaźniki będą monitorowane za pomocą rocznych sprawozdań z realizacji celów i półrocznego przeglądu wyników planów strategicznych WPR w celu

Ekologia na pierwszym planie

Wspólna Polityka Rolna wspiera rolników w realizacji i wdrażaniu zasad Europejskiego Zielonego Ładu. Oznacza to zarówno większe ambicje ekologiczne (w swoim planie strategicznym WPR każdy kraj UE musi wykazać się większymi ambicjami w zakresie działań na rzecz środowiska i klimatu w porównaniu z poprzednim okresem), jak i konkretne rozwiązania mające wspierać rolnika:

Wkład w realizację celów Zielonego Ładu: krajowe plany strategiczne WPR przyczyniają się do osiągnięcia celów Zielonego Ładu/
Wzmocniona warunkowość: płatności beneficjentów WPR są powiązane z surowszym zestawem obowiązkowych wymogów. Na przykład w każdym gospodarstwie co najmniej 3 proc. gruntów ornych jest przeznaczone na różnorodność biologiczną i elementy nieprodukcyjne, z możliwością otrzymania wsparcia za pośrednictwem ekoschematów w celu osiągnięcia 7 proc. Chronione są również tereny podmokłe i torfowiska.
Ekoschematy: co najmniej 25 proc. budżetu na płatności bezpośrednie jest przeznaczone na ekoschematy, co zapewni silniejsze zachęty do stosowania przyjaznych dla klimatu i środowiska praktyk i podejść rolniczych (takich jak rolnictwo ekologiczne, agroekologia, rolnictwo regeneratywne), a także do poprawy dobrostanu zwierząt.
Rozwój obszarów wiejskich: co najmniej 35 proc. środków jest przeznaczone na działania wspierające klimat, różnorodność biologiczną, środowisko i dobrostan zwierząt.
Programy operacyjne: w sektorze owoców i warzyw programy operacyjne przeznaczają co najmniej 15 proc. swoich wydatków na ochronę środowiska.
Klimat i różnorodność biologiczna: 40 proc. budżetu WPR musi być związane z klimatem i wspierać działania UE na rzecz bioróżnorodności

W praktyce: wsparcie bezpośrednie i obszarowe dla polskiego rolnika

Przyjęte przez Polskę zasady Wspólnej Polityki Rolnej przewidują na lata 2023-2027 cztery podstawowe formy wsparcie bezpośredniego i obszarowego:

I.1 Podstawowe wsparcie dochodów

Podstawowe wsparcie dochodów jest przyznawane, jeżeli:
– rolnik spełnia kryteria rolnika aktywnego zawodowo;
– kwalifikujący się obszar gospodarstwa, w odniesieniu do którego wystąpiono z wnioskiem o przyznanie płatności, jest nie mniejszy niż 1 ha albo w przypadku rolników posiadających mniej niż 1 ha, ale otrzymujących płatności związane z produkcją do zwierząt lub płatności dobrostanowej, łączna kwota płatności bezpośrednich, jakie miałyby zostać przyznane w danym roku temu beneficjentowi, przed  zastosowaniem kar, w tym kar administracyjnych, wynosi co najmniej równowartość w złotych kwoty 200 euro;
– działka rolna deklarowana do płatności jest położona na gruntach będących kwalifikującymi się hektarami, a jej powierzchnia jest nie mniejsza niż  0,1 ha
– kwalifikujące się hektary pozostają w posiadaniu rolnika na dzień 31 maja 2023 r.
Podstawowe wsparcie dochodów jest płatnością roczną do kwalifikującego się hektara, jednolitą w całym kraju, niezależną od prowadzonego kierunku produkcji rolnej oraz uzyskanymi efektami i wielkością produkcji

I.1.1 Płatność dla małych gospodarstw

Rolnik, może otrzymać płatność dla małych gospodarstw, jeżeli łączna powierzchnia:
1.    gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do podstawowego wsparcia dochodów posiadanych przez tego rolnika wynosi co najmniej 1 ha oraz
2.    użytków rolnych będących w posiadaniu tego rolnika w dniu 31 maja 2024 roku, wynosi nie więcej niż 5 ha.
Płatność dla małych gospodarstw zastępuje wszystkie inne rodzaje płatności bezpośrednich, w tym ekoschematy.
Wnioskując o płatność dla małych gospodarstw można ubiegać się o przyznanie przejściowego wsparcia krajowego, płatności ONW, płatności ekologicznych, płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych, płatności zalesieniowych.
Stawka płatności wynosi równowartość w złotych kwoty 225 euro / ha powierzchni zatwierdzonej do podstawowego wsparcia dochodów.
Maksymalna kwota płatności wynosi nie więcej niż równowartość w złotych kwoty 1125 euro przeliczonej z zastosowaniem kursu wymiany euro na złote, po uwzględnieniu ewentualnych kar oraz zmniejszeń.
Płatność dla małych gospodarstw przyznawana jest w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji właściwego według miejsca zamieszkania albo siedziby rolnika.
Szczegółowe zasady dotyczące płatności dla małych gospodarstw znajdują się na stronach ARiMR:
https://www.gov.pl/web/arimr/platnosc-dla-malych-gospodarstw-24

I.2 Płatność redystrybucyjna

Płatność redystrybucyjna to dodatkowe wsparcie finansowe przeznaczone dla mniejszych gospodarstw rolnych. Ma na celu wspieranie bardziej równomiernego podziału środków wśród rolników, z większym naciskiem na małe i średnie gospodarstwa. Aby ubiegać się o płatność redystrybucyjną, gospodarstwo musi mieć od 1 do 300 ha, ale płatność przyznawana jest do powierzchni gruntów nie większej niż 30 ha.

I.3 Płatność dla młodych rolników

Głównym celem płatności jest ułatwienie zakładania działalności rolniczej przez młodych rolników i wsparcie dostosowań strukturalnych ich gospodarstw rolnych po rozpoczęciu działalności rolniczej.
Płatność przysługuje do powierzchni gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do jednolitej płatności obszarowej, rolnikowi aktywnemu zawodowo, który:

  • jest osobą fizyczną, która po raz pierwszy zakłada gospodarstwo rolne, jako kierująca gospodarstwem rolnym, lub która założyła już takie gospodarstwo rolne w ciągu 5 lat przed pierwszym złożeniem wniosku o przyznanie jednolitej płatności obszarowej w ramach systemu płatności bezpośrednich na lata 2015-2020 oraz której wiek w pierwszym roku składania wniosku o przyznanie jednolitej płatności obszarowej w ramach systemu płatności bezpośrednich na lata 2015-2020 nie przekracza 40 lat (tj. nie ukończyła 41 roku życia w pierwszym roku składania wniosku o przyznanie jednolitej płatności obszarowej w ramach systemu płatności bezpośrednich na lata 2015-2020);
  • jest osobą prawną lub grupą osób (w tym małżonków), pod warunkiem, że przynajmniej jedna osoba fizyczna, spełniająca kryteria młodego rolnika (wiek, rozpoczęcie działalności), sprawuje faktyczną i trwałą kontrolę nad osobą prawną w zakresie decyzji dotyczących zarządzania, korzyści i ryzyka finansowego w pierwszym roku składania przez osobę prawną wniosku o płatność dla młodych rolników.

Szczegółowe informacje dotyczące płatności dla młodych rolników znajdują się na stronie ARiMR
https://www.gov.pl/web/arimr/platnosc-dla-mlodych-rolnikow-15

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.