Poniedziałek, 06.07.2020 104

 

Pliki cookies 14:34
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Rekrutacja w PWSZ w Legnicy

Wrócił Jaworski Rower Miejski

Na początku maja publiczne jednoślady wróciły do użytku w niemal całym kraju. Czy sposób ich używania wygląda tak samo, jak jeszcze w zeszłym sezonie? Jak wygląda korzystanie z wypożyczalni rowerów w nowej rzeczywistości?

© Materiały prasowe / GeoVelo

37 dni – tyle trwała wymuszona przerwa w działaniu Jaworskiego Roweru Miejskiego. Przyczyną zablokowania systemu była oczywiście pandemia koronwirusa, a konkretnie obawy przed jego rozprzestrzenianiem się wśród użytkowników systemu. Na szczęście na początku maja publiczne jednoślady wróciły do użytku w niemal całym kraju. Wiąże się z tym kilka ważnych pytań – czy sposób ich używania wygląda tak samo, jak jeszcze w zeszłym sezonie? Jak wygląda korzystanie z wypożyczalni rowerów w nowej rzeczywistości?

Rok 2020 miał być dopiero drugim sezonem w historii Jaworskiego Roweru Miejskiego. Jak pokazują dane zebrane przy okazji opracowywania przez CentrumRowerowe.pl ogólnopolskiego rankingu systemów, idea bikesharingu nie przyjęła się w Jaworze tak dobrze, jak można było się spodziewać. JRM zebrał w zestawieniu 325 punktów i zajął 38. miejsce na 50 możliwych. Rozczarowujący okazał się zwłaszcza fakt, że raptem 1% mieszkańców zapisało się do systemu.

Choć miejskie jednoślady nie biły rekordów popularności, to z pewnością miały grono swoich wiernych zwolenników, których dotknęło opóźnienie startu sezonu z 1 kwietnia na 8 maja. Nie były to reakcje odosobnione w skali kraju. Głosy krytyczne pojawiły się zaraz po ogłoszeniu przez rząd, że wypożyczalnie rowerów zostaną „zamrożone” w obawie przed szerzeniem się wirusa. Chętnie przywoływano chociażby przypadek Helsinek, gdzie władze miejskie wręcz zachęcały do korzystania bikesharingu, ponieważ łatwiej zachować dystans społeczny podczas jazdy rowerem niż poruszając się komunikacją zbiorową. Wątpliwości najwyraźniej okazały się zasadne, ponieważ wypożyczalnie rowerów okazały się jednym z pierwszych „odmrożonych” usług.

Nowa rzeczywistość, nowe zasady

Wznowienie działalności przynosi spore zmiany w zasadach korzystania z rowerów. Operatorzy systemów doskonale wiedzą, że aby zapewnić użytkownikom bezpieczną jazdę, należy wprowadzić nowe środki ostrożności. Dotknęło to także Jaworskiego Roweru Miejskiego. Raz w ciągu dnia wszystkie pojazdy są kompleksowo dezynfekowane w miejscach najczęściej dotykanych podczas jazdy. Oprócz tego wszystkim użytkownikom zaleca się używanie rękawiczek jednorazowych, maseczek oraz, w miarę możliwości, samodzielną dezynfekcję chwytów kierownicy, siodełka i zamków.  

Warto docenić, że pomimo kwietniowych perturbacji, ostatecznie udało się uruchomić rowery miejskie w Jaworze z tylko miesięcznym opóźnieniem. Tyle szczęścia nie mieli mieszkańcy Białegostoku, gdzie wypożyczalnie wystartują dopiero w czerwcu lub lipcu. Natomiast w Łodzi oraz Gliwicach miejskie jednoślady w ogóle nie wrócą w tym roku na ulice. Ma to związek z problemami największego operatora tego typu usług w Polsce – Nextbike’a. Już teraz wiadomo, że spółka przejdzie w najbliższym czasie postępowanie restrukturyzacyjne, aby utrzymać płynność finansową. Wpłynęła na to nie tylko epidemia koronwawirusa w 2020 roku, ale także ogólny spadek zainteresowania rowerami miejskimi w zeszłym roku.

Więcej informacji na temat wpływu pandemii na funkcjonowanie systemów rowerowych w Polsce, znajdziesz na CentrumRowerowe.pl.

Komentarze (1)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Polo
Polo1 czerwca o 19:55
Nextbike Polska, operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego stanął na skraju bankructwa. Firma przestała praktycznie zarabiać i złożyła w warszawskim sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy to oznacza, że rowery miejskie zniknął z wrocławskich ulic?
Nextbike Polska zarządza flotą kilkudziesięciu tysięcy rowerów w blisko 40 miastach w Polsce w tym we Wrocławiu (Wrocławski Rower Miejski) i w Legnicy (Legnicki Rower Miejski). W ramach Wrocławskiego Roweru Miejskiego można wypożyczać ponad 2 tys. dwukołowców.
https://gazetawroclawska.pl/koniec-rowerow-miejskich-we-wroclawiu-nextbike-ofiara-koronawirusa-stanal-na-skraju-bakructwa/ar/c1-14981557
 
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.