Niedziela, 19.01.2020

 

Pliki cookies 10:09
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Piotrowice-Osiedle - osiedle domów w zabudowie bliźniaczej

Transport współdzielony na Dolnym Śląsku

Wrocław jest jednym z liderów współdzielonego transportu w Polsce. Po jego ulicach jeździ ponad 4000 pojazdów dostępnych do wypożyczenia na minuty. Sprawdźmy jak na jego tle prezentują się mniejsze dolnośląskie miejscowości.

© Materiały prasowe

Żyjemy w dobie dynamicznego rozwoju cyfryzacji wpływającego na większość aspektów naszego życia. Nie inaczej jest z miejską mobilnością, która w ostatnich latach przeszła rewolucję prowadzącą do powstania nowych modeli przemieszania się. Od kilku lat prawdziwą innowację stanowi współdzielona mobilność, którą możemy sklasyfikować pomiędzy transportem zbiorowym a indywidualnym. Nie jest jednak dla nich realną konkurencją, a stanowi niejako ich uzupełnienie, które pomaga odetchnąć miastom.

Pierwsze współdzielone systemy były finansowane przez samorządy i zawierały w swoich szeregach głównie rowery. Od czterech lat liczba dostępnych rodzajów pojazdów systematycznie się zwiększa, dzięki czemu obecnie możemy skorzystać także z samochodów, skuterów czy przeżywających w ostatnim czasie prawdziwe boom – hulajnóg. Obecnie po ulicach 71 polskich miast jeździ ponad 37 tys. takich pojazdów, z czego aż 14% na Dolnym Śląsku. Najczęściej wypożycza się je na minuty przez aplikację mobilną na smartfonie i podobnie kończy przejazd.

Wrocław wyznacza kierunek

Stolica województwa dolnośląskiego jest jednym z najlepiej rozwiniętych miast w Polsce pod względem dostępności systemów współdzielonych. We Wrocławiu możemy skorzystać z ok. 4 200 pojazdów, w tym 2000 rowerów, 300 skuterów, 400 samochodów (osobowych i dostawczych) oraz 1500 hulajnóg. Większość z nich jest napędzana siłą mięśni lub energią elektryczną, dzięki czemu nie emitują szkodliwych spalin do atmosfery. Wrocław jest też innowatorem pod względem współdzielonej elektromobilności, gdyż jako pierwszy w Polsce wprowadził miejską wypożyczalnię samochodów elektrycznych. Vozilla działa od listopada 2017 roku i ma w swojej ofercie 200 elektryków. Z jej usług skorzystało już ponad 65 tys. użytkowników, którzy przejechali ponad 4 mln kilometrów, czyli liczbę wystarczającą do 30-krotnego okrążenia kuli ziemskiej.

– Współdzielony transport stanowi bardzo dobre dopełnienie komunikacji miejskiej i jest rozwiązaniem m.in. problemów z parkingami czy zatłoczeniem ulic. Jego rozwój powinien jednak iść w parze z proekologicznym myśleniem. Pojazdy napędzane energią elektryczną są przyszłością motoryzacji, dlatego samorządy powinny wzorować się na takich projektach jak Vozilla. Oszacowaliśmy, że w ciągu dwóch lat funkcjonowania miejskiej wypożyczalni we Wrocławiu do atmosfery nie trafiło ponad trzy tony dwutlenku węgla, który byłby wyemitowany, gdyby nasi użytkownicy poruszali się własnymi pojazdami spalinowymi – mówi Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla, Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych z Wrocławia.

Pierwsze kroki mniejszych miast

Poza Wrocławiem systemy współdzielonego transportu spotkamy jeszcze w 10 miastach województwa dolnośląskiego. We wszystkich działają wypożyczalnie rowerów miejskich, które powstały na zlecenie danych samorządów. Jedynie w Legnicy możemy dodatkowo skorzystać z 10 elektrycznych skuterów dostarczonych przez firmę prywatną. W mniejszych miejscowościach współdzielenie wciąż jest nowością - 7 wypożyczalni jednośladów zostało uruchomionych w 2019 roku, a pozostałe 3 niewiele wcześniej. Najliczniejsze systemy znajdują się w Legnicy (134 rowery), Polkowicach (50 rowerów) oraz Bolesławcu (50 rowerów), z kolei najmniejszy jest w Dusznikach Zdroju i liczy jedynie 15 jednośladów (szczegółowy podział znajduje się na grafice). W kolejnych latach mniejsze miasta powinny rozwijać się pod względem udostępniania kolejnych pojazdów mikromobilnych (rowery, hulajnogi, skutery). Nie należy jednak spodziewać się pojawienia wypożyczalni samochodów, których usługa ze względu na wysokie koszty wiąże się z koniecznością posiadania bardzo licznego zaplecza klientów.

Komentarze (3)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

opolak
opolak19 grudnia 2019 o 16:26
Użytkownik e-hulajnogi musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy , OC, kask. Hulajnoga homologację - podobnie jak rowery miejskie i rowerzyści. Teraz jeżdżą nimi daltoniści bez znajomości Kodeksu Drogowego, w stanie upojenia alkoholowego, bez karty rowerowej , prawa jazdy. Wykroczenia muszą być karane wg KD. Piesi także muszą być karani punktami i mandatami jeżeli posiadają prawo jazdy

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/rzad-elektryczne-hulajnogi-beda-traktowane-jak-pojazdy/1kxcz8j?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=moto&fbclid=IwAR38VxtREaCosQ-C1t9Xaym4aOPiN61AO6Sm7LYnE_XlDDwy9tUs1B26N5I
 
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
opolak
opolak19 grudnia 2019 o 16:25
Francja robi porządek z hulajnogami elektrycznymi. Teraz czas na Polskę?

Wypadki z hulajnogami elektrycznymi to problem nie tylko Polski, ale całej Europy. Francja właśnie przygotowała oddzielny dekret, który wyrzuci te pojazdy z chodników. Każdy kto wjedzie hulajnogą między pieszych, zapłaci wysoki mandat. Czy w Polsce będzie podobnie?

Nowe przepisy trafiły już do konsultacji, ale sporo wskazuje na to, że dekret zacznie obowiązywać już we wrześniu. Podobne ograniczenie obowiązują już w Paryżu. We francuskiej stolicy od pewnego czasu osobom jeżdżącym hulajnogami elektrycznymi po chodnikach grozi kara w wysokości 135 euro.


https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/francja-zrobi-porzadek-z-hulajnogami-elektrycznymi-teraz-czas-na-polske/5vgxqg6
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
opolak
opolak19 grudnia 2019 o 16:24
Firma Lime nie ma żadnego regulaminu w j. polskim, na stronie jest tylko USA, gdzie wyraźnie jest napisane, że wszelki spory rozstrzyga sąd w SanFrancisco. Powodzenia jeśli np. w wyniku wypadku wybuchnie ci bateria i poparzy ciało. 
Gdzie można jeździć elektryczną hulajnogą we Wrocławiu? Według prawa nigdzie!
- Takim urządzeniem można się poruszać po drogach niepublicznych, ale pojazd musi spełniać określone warunki. Musi mieć odpowiednią homologację  - mówi Wojciech Jabłoński z dolnośląskiej policji. 
w myśl przepisów "Prawo o ruchu drogowym", osoba, która jedzie na hulajnodze jest traktowana jako osoba piesza i powinna poruszać się chodnikiem - tłumaczy Wojciech Jabłoński.
Tu jednak pojawia się problem, bo prawo prawem, ale zgodnie z regulaminem firmy Lime, poruszanie się elektryczną hulajnogą po chodniku też jest zabronione.
Zatem gdzie taką hulajnogą jeździć można? Niestety dopóki kwestie prawne nie zostaną w tym zakresie uporządkowane, jedyną odpowiedzią na to pytanie zdaje się być słowo: nigdzie.
Co na to ubezpieczyciel, kiedy użytkownik spowoduje wypadek drogowy lub kogoś zrani, uszkodzi, może okaleczy na całe życie?????? Ukarać przedstawicieli firmy zarządzającej hulajnogami i zabronić użytkowania.
Hulajnoga i skuter elektryczny są pojazdami silnikowym wolnobieżnymi, a takimi nie można się poruszać po chodniku.
https://gazetawroclawska.pl/gdzie-mozna-jezdzic-hulajnoga-elektryczna-nigdzie-ostatecznie-po-chodniku/ar/13681238
 
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.