(FILM) Morawiecki: Pracowaliśmy nad tą inwestycją z minister Elżbietą Witek
Prezentujemy wypowiedź premiera po spotkaniu z Markusem Schäferem, w której Matusz Morawiecki mówi m.in. o Jaworze i fabryce silników oraz planowanym zakładzie baterii, w tym kto pracował nad tą inwestycją.
Reklama
jawor24h.pl
Kancelaria Premiera
Ważny komentarz
rzetelne info•25 stycznia 2019 o 08:37
Tereny przy ul. Cukrowniczej zostały wytypowane pod inwestorów jeszcze za poprzedniego burmistrza…
19
Komentarze (31)
Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.
Heniek•28 stycznia 2019 o 09:32
Jawor zawsze miał potencjał, tylko wcześniej brakowało mu wsparcia rządu.
1
Lubię to: 1Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
kolo•26 stycznia 2019 o 18:00
Nie wolno wierzyć w to co mówi człowiek z wyrokiem sądowym (prawomocnym ! ) .
7
Lubię to: 2Super: 1
Ha ha: 4
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Pytaniekolo•28 stycznia 2019 o 23:35
To już był proces bo w styczniu miał być? Znów choroba?
4
Lubię to: 3Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Janóżkolo•28 stycznia 2019 o 12:48
Pan Burmistrz ma wyrok? Za co? Nic nie wiedziałem na ten temat.
3
Lubię to: 3Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
mieszkaniec•26 stycznia 2019 o 13:10
A gdzie nasz włodarz nie zaprosili czy co? Co teraz powie że mu fabrykę otwieraja bez jego wiedzy?
3
Lubię to: 2Super: 0
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
on-r•26 stycznia 2019 o 09:28
nie wiem skąd się bierze to wieczne jęczenie na temat wynagrodzeń w Mercedesie. Przecież premier mówi jasno ,że tworzymy "dobrze płatne miejsca pracy!!! "To co , Premier kłamie ??
11
Lubię to: 1Super: 3
Ha ha: 7
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
rozwój regionu•26 stycznia 2019 o 08:50
Nowe instrumenty wspierania zrównoważonego rozwoju regionów https://www.portalsamorzadowy.pl/fundusze-europejskie/jerzy-kwiecinski-nowe-instrumenty-beda-wspieraly-rozwoj-regionalny,119958.html
0
Lubię to: 0Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
ałtor•25 stycznia 2019 o 15:28
Nie porzypisujcie sobie zasług poprzedników z PO . Poza tym Mercedes dostał zwolneinia z podatkow i inne ulgi o jakich polskie firmy nawet nie moga marzyć. I czym tu się chwalicie ?
14
Lubię to: 5Super: 3
Ha ha: 5
Wow: 1
Przykro mi: 0
Wrr: 0
odznaczonyałtor•26 stycznia 2019 o 07:32
nikt nie przypisuje sobie zasług, bo nie ma czego przypisywać
1
Lubię to: 0Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Wojałtor•25 stycznia 2019 o 16:59
Tzn. jakie?
0
Lubię to: 0Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
program rządowyWoj•25 stycznia 2019 o 21:14
O pomocy publicznej dla Daimlera informowała PAP już w październiku, a w poprzednim tygodniu medialne doniesienia stały się faktem. Maksymalne wsparcie, na jakie może liczyć niemiecki koncern to 18,7 mln euro, a pierwsza rata zostanie wypłacona w 2019 roku. Środki pochodzą z "Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2023".
Ponadto Daimler może liczyć na zwolnienia z podatku CIT - fabryka powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koncern będzie mógł korzystać z ulgi do 2026 roku - informuje samar.plO pomocy publicznej dla Daimlera informowała PAP już w październiku, a w poprzednim tygodniu medialne doniesienia stały się faktem. Maksymalne wsparcie, na jakie może liczyć niemiecki koncern to 18,7 mln euro, a pierwsza rata zostanie wypłacona w 2019 roku. Środki pochodzą z "Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2023".
Ponadto Daimler może liczyć na zwolnienia z podatku CIT - fabryka powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koncern będzie mógł korzystać z ulgi do 2026 roku - informuje samar.pl Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymaniaSzacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymania https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-doplaci-Mercedesowi-18-7-mln-euro-na-budowe-fabryki-w-Jaworze-7488736.htmlhttps://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-doplaci-Mercedesowi-18-7-mln-euro-na-budowe-fabryki-w-Jaworze-7488736.html
0
Lubię to: 0Ponadto Daimler może liczyć na zwolnienia z podatku CIT - fabryka powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koncern będzie mógł korzystać z ulgi do 2026 roku - informuje samar.plO pomocy publicznej dla Daimlera informowała PAP już w październiku, a w poprzednim tygodniu medialne doniesienia stały się faktem. Maksymalne wsparcie, na jakie może liczyć niemiecki koncern to 18,7 mln euro, a pierwsza rata zostanie wypłacona w 2019 roku. Środki pochodzą z "Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2023".
Ponadto Daimler może liczyć na zwolnienia z podatku CIT - fabryka powstanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koncern będzie mógł korzystać z ulgi do 2026 roku - informuje samar.pl Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymaniaSzacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymania https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-doplaci-Mercedesowi-18-7-mln-euro-na-budowe-fabryki-w-Jaworze-7488736.htmlhttps://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-doplaci-Mercedesowi-18-7-mln-euro-na-budowe-fabryki-w-Jaworze-7488736.html
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
pinokio•25 stycznia 2019 o 13:30
Ale mu nos rośnie :)
5
Lubię to: 1Super: 1
Ha ha: 2
Wow: 1
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Janek•25 stycznia 2019 o 10:45
A i tak EB sobie przypisze wszystko, dobrze że to nie kampania bo by stali z banerami na polu na mrozie
5
Lubię to: 2Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Pańskie oko•25 stycznia 2019 o 09:40
I tu się sprawdza staropolskie przysłowie, że "Pańskie oko konia tuczy". Brawo Pani Poseł, niech Pani działa tak dalej, zgodnie kolejnym polskim przysłowiem, że psy szczekają, a karawana idzie dalej... Po S3, strefie, Mercedesie i remocie dworca PKP, kolejna dobra wiadomośc dla jaworzan. Powolutku, ale skutecznie Jawor poddawany jest ewolucyjnym zmianom.
15
Lubię to: 9Super: 4
Ha ha: 2
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Janusz •25 stycznia 2019 o 09:06
Jak to ?To nie burmistrz ?To nie jego zasługa?Jestem rozczarowany
14
Lubię to: 4Super: 3
Ha ha: 7
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
obserwatorJanusz •26 stycznia 2019 o 13:08
Jak nie zasługa burmistrza. Przecież był na polach jaworskich z kamerką i sie chwalił. Szkoda biedak że tak musiał sam marznąć
1
Lubię to: 0Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
PJanusz •25 stycznia 2019 o 11:16
Ja tez jestem rozczarowany ze to nie nasz "kochany krol chodnikow" he he !
7
Lubię to: 3Super: 2
Ha ha: 1
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
rządowy programJanusz •25 stycznia 2019 o 09:59
Podobnie jak z remontem dworca, który jest realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, będącego częścią większego planu rządowego-Krajowego Programu Kolejowego realizowanego przez Ministrestwo Infrastruktury. Program Inwestycji Dworcowych nie tylko przywraca dworcom PKP dawną świetność, ale także przystosowuje je do współczesnych wymagań podróżnych. Na Dolnym Śląsku ostatnio otwarto 5 zmodernizowanych dworców PKP: Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski, Jawor i Strzelino. W Ministerstwie Infrastruktury podkreślają, że priorytet mają dworce PKP zlokalizowane przy zmodernizowanych, będących w trakcie przebudowy lub planowanych do modernizacji liniach kolejowych, objętych Krajowym Programem Kolejowym. Rząd przywraca transportowi kolejowemu należną rolę. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans. Jawor przez wiele lat dotknięty był wykluczeniem komunikacyjnym, bo blokowało rozwój gospodarczy. Teraz Jawor został objety wieloma rządowymi programami.
6
Lubię to: 4Super: 1
Ha ha: 0
Wow: 1
Przykro mi: 0
Wrr: 0
solorządowy program•25 stycznia 2019 o 23:06
Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.
W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).
W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planuje masowej likwidacji sieci kolejowej.Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.
W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).
W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planuje masowej likwidacji sieci kolejowej.
0
Lubię to: 0Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.
W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).
W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planuje masowej likwidacji sieci kolejowej.Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.
W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).
W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planuje masowej likwidacji sieci kolejowej.
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Rządowa Strategia SOR•25 stycznia 2019 o 09:06
Ministerstwo Rozwoju opracowało pakiet, którego celem jest wsparcie rozwoju średnich miast. Na pomoc w pierwszej kolejności mogą liczyć 122 ośrodki. Chodzi m.in. o wsparcie 2,5 mld zł z funduszy UE na lata 2014-2020 oraz pomoc w ściąganiu dużych inwestorów.
Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju pakiet działań dla miast średnich jest wynikiem realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Chodzi o miasta liczące powyżej 20 tys. mieszkańców oraz miasta będące stolicami powiatów z wyłączeniem miast wojewódzkich, które mają powyżej 15 tys. mieszkańców – obecnie jest to 255 miejscowości w całej Polsce.
– Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju określa nowy model rozwoju Polski, w tym rozwoju regionalnego – zrównoważonego, równomiernie obejmującego cały kraj i uwzględniającego różnorodność i specyfikę polskich miast, miasteczek i wsi. Każdy taki obszar naszego kraju musi być włączony w procesy rozwojowe, przez zidentyfikowanie i wsparcie jego indywidualnych zasobów i unikalnego potencjału – powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.
Według analiz przeprowadzonych przez Polską Akademię Nauk szczególnego wsparcia potrzebują co najmniej 122 ośrodki miejskie. Są to miasta, które w największym stopniu tracą funkcje społeczno-gospodarcze. Zidentyfikowane 122 ośrodki zostały podzielone zgodnie ze SOR na cztery grupy, tj.
– silna utrata funkcji, mocno niekorzystna sytuacja społeczno-gospodarcza;
– silna utrata funkcji, niekorzystna sytuacja społeczno-gospodarcza;
– utrata funkcji, mocno niekorzystna sytuacja społeczno-gospodarcza;
– utrata funkcji, niekorzystna sytuacja społeczno-gospodarcza.
Przygotowany pakiet przewiduje szereg różnorodnych i wzajemnie uzupełniających się inicjatyw. Jego kluczowym elementem ma być wsparcie z krajowych programów operacyjnych, zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju. Wyniesie ono prawie 2,5 mld zł z funduszy UE na lata 2014-2020.
– Pakiet działań dla miast średnich składa się z trzech zasadniczych faz. Faza pierwsza zostaje uruchomiona polega na dostosowaniu istniejących narzędzi i instrumentów: polityki lokowania inwestycji i przyciągania inwestorów, preferencji w dostępie do funduszy europejskich w ramach programów krajowych oraz pozyskiwania innych źródeł finansowania w szczególności w ramach Funduszu Inwestycji Samorządowych zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwoju, który jest jednym z partnerów Pakietu. Nie jest to jednak zbiór zamknięty – pracujemy nad tym aby Pakiet poszerzał się o kolejne inicjatywy […].
Lokalizacja inwestycji
Istotnym problem z jakim zmagają się średnie miasta jest przyciąganie nowych inwestycji. Z poziomu lokalnego, zwłaszcza w mniejszych miastach, nie ma narzędzi, które w zdecydowany sposób mogą odpowiedzieć na potrzebę skutecznego przyciągania inwestycji, dlatego w dwóch obszarach zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju wprowadzane są obecnie zmiany, mające stymulować lokalizację nowych inwestycji prywatnych na terenie miast średnich.
Źródło: http://obserwatorium.miasta.pl/wsparcie-dla-rozwoju-srednich-miast/
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
emeryt•25 stycznia 2019 o 08:38
Przez wiele lat byliśmy miastem dotkniętym wykluczeniem komunikacyjnym, co wstrzymywało nasz rozwój gospodarczy. Decyzja o budowie S3 była dla Jawora kluczowa, bo otwierała nas logistycznie na świat, na inwestorów. Ale to dopiero początek drogi. W ślad za budową S3 uruchomiona została także procedura utworzenia przy niej strefy ekonomicznej oraz najtrudniejsza, negocjacyjna. Kunszt negocjacyjny pana Morawieckiego, profesjonalizm rządowej PAiH, szeroki wachlarz rządowych zachęt inwestycyjnych i "pańskie oko" naszej posłanki, po wielu latach stagnacji, w końcu zdziałały cuda. Jawor zaczął stawać na nogi. Ponoć znaleść się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie, to połowa sukcesu, dlatego zaczęło się pojawiać wielu ojców sukcesu. Niektórzy wręcz postanowili stać się twarzą tych wydarzeń, zagospodarowując dzięki temu spory lokalny kapitał społeczny, poddatny na propagantowy PR. Dziś ludzie przecierają oczy ze zdumienia, sami przed sobą wstydzą się przyznać, jak łatwo dali się ponieść emocjom, zamiast realnie ocenić fakty.
12
Lubię to: 8Super: 4
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
on-remeryt•27 stycznia 2019 o 11:21
jak jesteś emeryt to powinieneś pamietać ,że w latach 70-tych planowano budowę autostrady A3 w korytarzu w ktorym obecnie biegnie S3.Decyzja o przeksztalceniu A3 w S3 zapadła w polowie lat 90-tych. Zakaz sprzedaży gruntów w korytarzu przyszłej S3 obowiązywał w gminach od połowy lat 80-tych.Nie zawsze był przestrzegany!Decyzja ,że budujemy S3 od półnacy na południe zapadła w latach 80-tych !!!! Każdy średnio rozgarnięty jaworzanin wie,że jest dziełem przypadku,że S3 dotarła do nas jak burmistrzem jest Bera, a posłanką Witek.To tyle. A teraz dalej pisz i lajkuj te swoje bzdety. Powodzenia.
3
Lubię to: 0Super: 1
Ha ha: 2
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
cała prawdaon-r•28 stycznia 2019 o 08:36
Nawet średnio rozgarnięty emeryt wie, że budowa S3 była przez lata odkładana przez partyjnych kolegow p. Bery z Platformy Obywatelskiej, a dopiero po zmianie władzy w końcu ruszyła. Uprawiana w tym temacie od 2015 r. propaganda sukcesu przez ludzi, którzy fotografuja się przy cudzych inwestycjach drogi on-r już na mnie nie działa. Poniżej interpelacja poselska w tej sprawie, może i Tobie rozjaśni co nieco.
Interpelacja nr 22582
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie wykreślenia zadania pn. ˝Budowa drogi S3 na odcinku Legnica - Lubawka˝ z ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝
Panie Ministrze! Budowa drogi S3 na odcinku Legnica - Lubawka, wraz z obwodnicami Jawora i Bolkowa, już raz została odsunięta w czasie mimo protestów samorządowców, polityków opozycji oraz mieszkańców. Prominentni politycy Platformy Obywatelskiej przekonywali wówczas, że rząd nie odstępuje od realizacji tego zadania, a jedynie przesuwa ją w czasie na lata 2011-2015. Jeszcze wiosną tego roku zarówno Pan osobiście, jak i pańscy koledzy partyjni z Dolnego Śląska na organizowanych konferencjach prasowych oznajmiali mieszkańcom okręgu, że budowa S3 rusza, ponieważ dla naszego regionu jest ona priorytetem. W Polkowicach, Lubinie oraz na trasie z Lubina do Legnicy od wielu miesięcy wiszą bilbordy z podobizną europosła PO Piotra Borysa i hasłem ˝Droga S3 szansą dla Dolnego Śląska˝. Wielu mieszkańców uwierzyło, że nareszcie ta oczekiwana przez wszystkich droga na odcinku Legnica - Lubawka stanie się faktem.
Tymczasem, jak się dowiadujemy, rząd odstępuje od realizacji tego zadania i chce je wykreślić z wieloletniego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝.
Do mojego biura poselskiego trafia coraz więcej apeli i protestów mieszkańców i samorządów przeciwko takiej decyzji rządu. Odstąpienie od budowy S3 na odcinku Legnica - Lubawka skazuje wiele samorządów na regres i przekreśla ich szanse na realizację zadań w strategicznych programach rozwoju, uchwalanych przez te samorządy, spójnych z planami strategicznymi województwa dolnośląskiego.
Rezygnacja z budowy tego odcinka S3 to także odstąpienie od budowy obwodnicy Jawora i Bolkowa, na które mieszkańcy czekają już kilkadziesiąt lat. Popękane budynki, uciążliwy hałas, nadmierny ruch samochodów ciężarowych, wzrastające zagrożenia na drodze - to tylko niektóre z argumentów przemawiających za jak najszybszą ich budową.
Na znowelizowanej liście dróg ekspresowych zapisanych w załączniku nr 5 do aktualnego programu budowy dróg krajowych dziwnym trafem znalazła się Południowa Obwodnica Warszawy, a wypadła droga S3 Legnica - Lubawka. Wniosek, dlaczego tak się stało, nasuwa się sam, zwłaszcza że decyzja ta zapadła tuż przed referendum warszawskim.
Uzasadnienie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, że budowa S3 jest ściśle uzależniona od stanowiska strony czeskiej w sprawie realizacji po ich stronie właściwego odcinka transeuropejskiego korytarza transportowego TEN-T, jest niezrozumiała i nie do przyjęcia, zwłaszcza że wcześniej ten argument nie padał. Odsunięcie poza 2018 r. budowy drogi S3 jest równoznaczne z odstąpieniem od jej realizacji na kolejne dziesięciolecia.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:
1. Dlaczego wcześniej nie był podnoszony argument uzależnienia budowy S3 na odcinku Legnica - Lubawka od stanowiska strony czeskiej?
2. Jaki jest prawdziwy powód wyłączenia z wieloletniego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ realizacji zadania pod nazwą ˝S3 Legnica - Lubawka˝?
3. Jakie przesłanki i argumenty upoważniały prominentnych polityków Platformy Obywatelskiej, łącznie z Panem Ministrem, do obiecywania mieszkańcom Dolnego Śląska, że budowa S3 będzie realizowana w planowanym czasie?
4. Czy pan Minister wie, z jakich środków finansowane są bilbordy pana europosła Piotra Borysa promujące budowę S3,pod hasłem ˝Droga S3 szansą dla Dolnego Śląska˝ i czy wpłynie pan na swojego kolegę partyjnego, by zniknęły one z przestrzeni publicznej jako nieprawdziwe?
5. Czy planuje Pan przyjechać na Dolny Śląsk, by wyjaśnić mieszkańcom i zainteresowanym samorządom, dlaczego po raz kolejny zostali oszukani przez władze państwowe?
6. Czy potrafi pan podać kolejny termin realizacji inwestycji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S3 wraz z obwodnicami Jawora i Bolkowa?
7. Jakie koszty dotychczas zostały poniesione przez budżet państwa i samorządy w związku z planowaną budową drogi S3 (wykup gruntów, prace projektowe)?
Z poważaniem
Poseł Elżbieta Witek
Warszawa, dnia 18 listopada 2013 r.
2
Lubię to: 2Interpelacja nr 22582
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie wykreślenia zadania pn. ˝Budowa drogi S3 na odcinku Legnica - Lubawka˝ z ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝
Panie Ministrze! Budowa drogi S3 na odcinku Legnica - Lubawka, wraz z obwodnicami Jawora i Bolkowa, już raz została odsunięta w czasie mimo protestów samorządowców, polityków opozycji oraz mieszkańców. Prominentni politycy Platformy Obywatelskiej przekonywali wówczas, że rząd nie odstępuje od realizacji tego zadania, a jedynie przesuwa ją w czasie na lata 2011-2015. Jeszcze wiosną tego roku zarówno Pan osobiście, jak i pańscy koledzy partyjni z Dolnego Śląska na organizowanych konferencjach prasowych oznajmiali mieszkańcom okręgu, że budowa S3 rusza, ponieważ dla naszego regionu jest ona priorytetem. W Polkowicach, Lubinie oraz na trasie z Lubina do Legnicy od wielu miesięcy wiszą bilbordy z podobizną europosła PO Piotra Borysa i hasłem ˝Droga S3 szansą dla Dolnego Śląska˝. Wielu mieszkańców uwierzyło, że nareszcie ta oczekiwana przez wszystkich droga na odcinku Legnica - Lubawka stanie się faktem.
Tymczasem, jak się dowiadujemy, rząd odstępuje od realizacji tego zadania i chce je wykreślić z wieloletniego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝.
Do mojego biura poselskiego trafia coraz więcej apeli i protestów mieszkańców i samorządów przeciwko takiej decyzji rządu. Odstąpienie od budowy S3 na odcinku Legnica - Lubawka skazuje wiele samorządów na regres i przekreśla ich szanse na realizację zadań w strategicznych programach rozwoju, uchwalanych przez te samorządy, spójnych z planami strategicznymi województwa dolnośląskiego.
Rezygnacja z budowy tego odcinka S3 to także odstąpienie od budowy obwodnicy Jawora i Bolkowa, na które mieszkańcy czekają już kilkadziesiąt lat. Popękane budynki, uciążliwy hałas, nadmierny ruch samochodów ciężarowych, wzrastające zagrożenia na drodze - to tylko niektóre z argumentów przemawiających za jak najszybszą ich budową.
Na znowelizowanej liście dróg ekspresowych zapisanych w załączniku nr 5 do aktualnego programu budowy dróg krajowych dziwnym trafem znalazła się Południowa Obwodnica Warszawy, a wypadła droga S3 Legnica - Lubawka. Wniosek, dlaczego tak się stało, nasuwa się sam, zwłaszcza że decyzja ta zapadła tuż przed referendum warszawskim.
Uzasadnienie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, że budowa S3 jest ściśle uzależniona od stanowiska strony czeskiej w sprawie realizacji po ich stronie właściwego odcinka transeuropejskiego korytarza transportowego TEN-T, jest niezrozumiała i nie do przyjęcia, zwłaszcza że wcześniej ten argument nie padał. Odsunięcie poza 2018 r. budowy drogi S3 jest równoznaczne z odstąpieniem od jej realizacji na kolejne dziesięciolecia.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:
1. Dlaczego wcześniej nie był podnoszony argument uzależnienia budowy S3 na odcinku Legnica - Lubawka od stanowiska strony czeskiej?
2. Jaki jest prawdziwy powód wyłączenia z wieloletniego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ realizacji zadania pod nazwą ˝S3 Legnica - Lubawka˝?
3. Jakie przesłanki i argumenty upoważniały prominentnych polityków Platformy Obywatelskiej, łącznie z Panem Ministrem, do obiecywania mieszkańcom Dolnego Śląska, że budowa S3 będzie realizowana w planowanym czasie?
4. Czy pan Minister wie, z jakich środków finansowane są bilbordy pana europosła Piotra Borysa promujące budowę S3,pod hasłem ˝Droga S3 szansą dla Dolnego Śląska˝ i czy wpłynie pan na swojego kolegę partyjnego, by zniknęły one z przestrzeni publicznej jako nieprawdziwe?
5. Czy planuje Pan przyjechać na Dolny Śląsk, by wyjaśnić mieszkańcom i zainteresowanym samorządom, dlaczego po raz kolejny zostali oszukani przez władze państwowe?
6. Czy potrafi pan podać kolejny termin realizacji inwestycji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S3 wraz z obwodnicami Jawora i Bolkowa?
7. Jakie koszty dotychczas zostały poniesione przez budżet państwa i samorządy w związku z planowaną budową drogi S3 (wykup gruntów, prace projektowe)?
Z poważaniem
Poseł Elżbieta Witek
Warszawa, dnia 18 listopada 2013 r.
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
rzetelne info•25 stycznia 2019 o 08:37
Tereny przy ul. Cukrowniczej zostały wytypowane pod inwestorów jeszcze za poprzedniego burmistrza Urbańskiego, jak tylko powstał plan budowy S3. To była jego wizja rozwoju Jawora. (historia utworzenia strefy: https://jawor24h.pl/2012-18-strefa-wczoraj-i-dzis,11237,a.html) Zostały nawet opracowane dokumenty o utworzeniu tam strefy. Niestety planowana na 2011r. budowa jaworskiego odcinka S3 na wiele lat za rządów PO legła w biurku, bo pieniądze były przesuwane na inne zadania, w tym na Warszawę, gdzie rządziła HGW. Jaworzanie wraz z Ruchem Obywatelskim REANIMACJA, burmistrzem Urbańskim, starostą Laskowskim i posłanką Witek składali liczne interpelacje i pisma w sprawie uruchomienia budowy S3, bo Jawor logistycznie niestety nie był atrakcyjny dla inwestorów (daleka odległość od autostrady) i budowa S3 była dla nas jedyną szansą na ożywienie gospodarcze (przy niej miała powstać strefa z terenami inwestycyjnymi). Wówczas krajem rządzili polityczni koledzy Emiliana Bery z Platformy Obywatelskiej. (interpelacja poselska Elżbiety Witek ws budowy S3: http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=39362EE4 )
Przepis art. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że to Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W rozporządzeniu tym określa się: 1) nazwę, teren i granice strefy, 2) zarządzającego strefą, zwanego dalej "zarządzającym", 3) okres, na jaki ustanawia się strefę - biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia realizacji celów, na terenie obejmowanym strefą. Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia wniosek o ustanowieniu strefy, po uzyskaniu opinii zarządu województwa oraz zgody rady gminy właściwej ze względu na położenie strefy. Rola zarządu województwa i rady gminy w tym zakresie zatem jest marginalna zwłaszcza, że w tym przypadku dodatkowo Gmina Jawor nawet nie wniosła aportem żadnych gruntów do tej strefy. Grunty do DSAG-S3 wniosła rządowa Agencja Nieruchomości Rolnych zarządzająca mieniem Skarbu Państwa. DSAG-S3 zatem została powołana przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej (rozporządzenie RM: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001874), po przeprowadzeniu przez organy ponadsamorządowe żmudnej procedury związanej z pozyskaniem gruntów od ANR i wniesieniem ich do DSAG-S3, a Rada Miejska w Jaworze uchwałą nr XI/62/2015 z dnia 24 czerwca 2015r. jedynie wyraziła pozytywną opinię w tym temacie (zgodnie z art. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Pozyskiwaniem zaś zagranicznych inwestorów do Polski, w tym także do stref ekonomicznych zarządzanych przed podmioty całkowicie niezależne od burmistrza, wójta, czy prezydenta miasta, zajmuje się rządowa instytucja Polska Agencja Inwestycji i Handlu ( https://www.paih.gov.pl/o_agencji#). Chętnych miast do przyjęcia zagranicznych inwestorów jest w Polsce multum. Ktoś się za nimi musi ująć, aby akurat do tego konkretnego miasta trafiło olbrzymie wsparcie rządowe razem z zagranicznym inwestorem. Od tego właśnie wybieramy posłów. Przez lata w tym zakresie była stagnacja dla naszego miasta, bo byliśmy dla "góry" niewidzialni na mapie Polski. Od zmiany rządu, sytuacja Jawora diametralnie uległa poprawie. Da się wyczuć, że teraz mamy wsparcie. Poprzednio liczne interpelacje, głosy, opinie i prośby naszego lokalnego środowiska, lokalnych samorządowców i naszej posłanki o kluczową dla nas budowę S3 otwierająca nas logistycznie na inwestorów, niestety trafiały w próżnię. Doszło w końcu do tego, że zostaliśmy zdegradowani do miast zagrożonych zapaścią gospodarczą. Gdzie byli wówczas partyjni koledzy pana Bery, którzy wówczas rządzili krajem? Dlaczego poprzedniemu rządowi nie udało się "załatwić" dla Jawora Jaguara, a temu rządowi udało się "załatwić" dla Jawora Mercedesa? Nasza posłanka jak słychać na załączonym filmie nie pozwala rządowi zapomnieć o Jaworze.
19
Lubię to: 15Przepis art. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że to Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W rozporządzeniu tym określa się: 1) nazwę, teren i granice strefy, 2) zarządzającego strefą, zwanego dalej "zarządzającym", 3) okres, na jaki ustanawia się strefę - biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia realizacji celów, na terenie obejmowanym strefą. Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia wniosek o ustanowieniu strefy, po uzyskaniu opinii zarządu województwa oraz zgody rady gminy właściwej ze względu na położenie strefy. Rola zarządu województwa i rady gminy w tym zakresie zatem jest marginalna zwłaszcza, że w tym przypadku dodatkowo Gmina Jawor nawet nie wniosła aportem żadnych gruntów do tej strefy. Grunty do DSAG-S3 wniosła rządowa Agencja Nieruchomości Rolnych zarządzająca mieniem Skarbu Państwa. DSAG-S3 zatem została powołana przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej (rozporządzenie RM: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001874), po przeprowadzeniu przez organy ponadsamorządowe żmudnej procedury związanej z pozyskaniem gruntów od ANR i wniesieniem ich do DSAG-S3, a Rada Miejska w Jaworze uchwałą nr XI/62/2015 z dnia 24 czerwca 2015r. jedynie wyraziła pozytywną opinię w tym temacie (zgodnie z art. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Pozyskiwaniem zaś zagranicznych inwestorów do Polski, w tym także do stref ekonomicznych zarządzanych przed podmioty całkowicie niezależne od burmistrza, wójta, czy prezydenta miasta, zajmuje się rządowa instytucja Polska Agencja Inwestycji i Handlu ( https://www.paih.gov.pl/o_agencji#). Chętnych miast do przyjęcia zagranicznych inwestorów jest w Polsce multum. Ktoś się za nimi musi ująć, aby akurat do tego konkretnego miasta trafiło olbrzymie wsparcie rządowe razem z zagranicznym inwestorem. Od tego właśnie wybieramy posłów. Przez lata w tym zakresie była stagnacja dla naszego miasta, bo byliśmy dla "góry" niewidzialni na mapie Polski. Od zmiany rządu, sytuacja Jawora diametralnie uległa poprawie. Da się wyczuć, że teraz mamy wsparcie. Poprzednio liczne interpelacje, głosy, opinie i prośby naszego lokalnego środowiska, lokalnych samorządowców i naszej posłanki o kluczową dla nas budowę S3 otwierająca nas logistycznie na inwestorów, niestety trafiały w próżnię. Doszło w końcu do tego, że zostaliśmy zdegradowani do miast zagrożonych zapaścią gospodarczą. Gdzie byli wówczas partyjni koledzy pana Bery, którzy wówczas rządzili krajem? Dlaczego poprzedniemu rządowi nie udało się "załatwić" dla Jawora Jaguara, a temu rządowi udało się "załatwić" dla Jawora Mercedesa? Nasza posłanka jak słychać na załączonym filmie nie pozwala rządowi zapomnieć o Jaworze.
Super: 4
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Popularne tagi
Zamek Bolków Baśniowe Królestwo Świętego… świąteczne wydarzenie jarmark jarmark świąteczny Kaczawski Jarmark Bożonarodzeniowy jarmark bożonarodzeniowy Sylwia Wiszowata OZTiMD nowe mieszkania ul. Szpitalna Zamek Nadaje stand-up Krotoszyce
Najczęściej komentowane
Najnowsze komentarze
Reklama