Piątek, 19.04.2024 328

 

Pliki cookies 00:43
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

Fabryka baterii w Jaworze pod znakiem zapytania

Dwa tygodnie temu - powołując się na Puls Biznesu - pisaliśmy, że w Jaworze Daimler zainwestuje 400 mln zł w zakład produkujący baterie. Nie jest to jednak jeszcze pewne.

© Paweł Sasiela

Koncern nie ogłosił bowiem - jak informował rozmówca PB - że w Jaworze, gdzie buduje zakład silników, zainwestuje w drugi, produkujący baterie do samochodów elektrycznych. Taka informacja miała pojawić się w ciągu tygodnia od doniesień gazety. Jednak oficjalne źródła milczą.

Nie potwierdzają, ale i nie zaprzeczają

Sam inwestor, biuro prasowe Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, przedstawiciele Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (na której terenie powstaje budowana obecnie fabryka silników i miałby powstać zakład wytwarzający baterie), Mercedes-Benz Polska, a także prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIiH) odmawiają komentarza w tej sprawie. Jest to jednak zgodne z obowiązującymi standardami. Tego typu instytucje mają wręcz zabronione podawanie wszelkich informacji na temat toczących się rozmów, dopóki nie będą oficjalne.

Fakty

Na początku grudnia Daimler oficjalnie poinformował o swoich planach dotyczących inwestowania w produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Do 2030 r. koncern zamierza wydać na ich produkcję 20 miliardów euro, ale nie ujawnił, jakie firmy będą je produkować. Aktualnie niemiecka firma ma podpisane kontrakty z koreańskimi: LG Chem (nowa fabryka pod Wrocławiem) i SK Innovation oraz chińskim Contemporary Ampperex Technology.

Daimler zamierza zainwestować ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii. Oficjalne plany mówią o sieci ośmiu własnych fabryk zlokalizowanych na całym świecie. W Niemczech działa już pierwsza fabryka w Kamenz. Druga ma ruszyć z seryjną produkcją w I kwartale 2019 r. Kolejne dwie mają być zlokalizowane w Sidelfingen oraz w Stuttgarcie. Pozostałe planowane są poza Europą - w Pekinie, Bangkoku oraz w USA. Nie ma tutaj więc żadnej wzmianki o ulokowaniu fabryki baterii i ogniw do aut elektrycznych w Jaworze.

Niemniej były to informacje oficjalne, a więc opisywały to, co już ustalone i pewne. Nie wyklucza to jednak doniesień PB, gdyż w tym czasie mogły nadal toczyć się rozmowy z polskim rządem w sprawie potencjalnej inwestycji w Jaworze. Co więcej, ograniczanie kosztów i lokowanie swoich fabryk obok siebie to częsta i stosowana praktyka i logika. Czy Daimler pójdzie tą drogą i wybuduje w Jaworze drugą fabrykę?

Skala przedsięwzięcia

100 tys. baterii rocznie – taki poziom i skalę zapowiadał w 2017 r. koreański LG Chem, kiedy ogłaszał II etap swojej inwestycji w fabrykę w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Wówczas Koreańczycy planowali zwiększenie nakładów inwestycyjnych do 5,8 miliarda złotych. Jednak miesiąc temu okazało się, że koncern zamierza jeszcze zwiększyć swoje nakłady w Polsce. Moce produkcyjne tej rozbudowanej podwrocławskiej fabryki mają wzrosnąć siedmiokrotnie w ciągu najbliższych 2-3 lat, co przełoży się na baterie do miliona aut rocznie, zamiast 360 tys.

Fabryka baterii Daimlera również ma być inwestycją wieloetapową. 400 milionów złotych i 100 tys. baterii rocznie to I etap. Skala inwestycji może jednak sięgać docelowo od 1 do 2 miliardów złotych i 1,5-2 tys. miejsc pracy.

Komentarze (9)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Jaworzanin
Jaworzanin2 stycznia 2019 o 18:57
czy starczy mi życia ,żeby sobie kupić tego żółtego merca ??
3 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 2
Wow: 0
Przykro mi: 1
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
jan
janJaworzanin3 stycznia 2019 o 10:24
 zapisz się do PISu. Wykształcenie, doświadczenie zawodowe, kompetencje NIEWAŻNE. Ale musisz mieć znajomości, ostro szczekać na kogoś z PO (najlepiej Tuska). Słuchać TVP i disco polo, być wierny , nie zadawać pytań,chodzić do kościoła i czcić żołnierzy wyklętych.  
6 Lubię to: 2
Super: 1
Ha ha: 2
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 1
Lubię to! Udostępnij
Leming tvn
Leming tvn jan3 stycznia 2019 o 21:36
Ty to masz w glowing siano czlowieku
4 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 2
Lubię to! Udostępnij
Gość
GośćJaworzanin3 stycznia 2019 o 07:09
Odpowiem szybko - NIE
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Kasa, kasa i kasa
Kasa, kasa i kasaGość3 stycznia 2019 o 10:47
NIE jesli bedzie pracował w któreś fabryce mercedesa (jeśli ta druga powstanie...), musiał byś miec pensje burmistrza
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
derda
derda31 grudnia 2018 o 19:33
Z raportu wynika, że produkcja baterii litowo-jonowych wiąże się z dużą emisją dwutlenku węgla – każda kilowatogodzina pojemności baterii to emisja około 150–200 kilogramów tego gazu.Z raportu wynika, że produkcja baterii litowo-jonowych wiąże się z dużą emisją dwutlenku węgla – każda kilowatogodzina pojemności baterii to emisja około 150–200 kilogramów tego gazu.

https://moto.onet.pl/aktualnosci/baterie-do-samochodow-sa-rownie-grozne-jak-spalanie-benzyny/6y206g8https://moto.onet.pl/aktualnosci/baterie-do-samochodow-sa-rownie-grozne-jak-spalanie-benzyny/6y206g8
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Sylwester
Sylwester31 grudnia 2018 o 13:23
Niech nie rozmawiają z rządem, tylko z burmistrzem. Skoro załatwił fabrykę silników, drogę s-3, remont dworca, remont K3, kilka skwerków, stadion narodowy dla warszawiaków, port północny itp, to i fabrykę bateryjek załatwi.
19 Lubię to: 12
Super: 0
Ha ha: 5
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 2
Lubię to! Udostępnij
Tramp
TrampSylwester31 grudnia 2018 o 18:24
Mnie sluchy doszly ,ze kanał La manche , most nad Soudanem , Pierwsza lopata pod bialy dom tez byla. Dk 3 to pikus  ,bo w Rout 66 tez byl zamieszany ponoc ale co ja moge wiedziec :) 
6 Lubię to: 6
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Czerwona Maruynara
Czerwona Maruynara31 grudnia 2018 o 12:09
spokojnie, jak by było to burmsitrz już by sobie to przypisywał. Swoją drogą współczuje mieszkającym w pobliżu strefy jak to rzeczywiscie powstanie.
11 Lubię to: 9
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 2
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.