Tytu projektu to Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szko硑 podstawowej w kontek禼ie wdra縜nia nowej podstawy kszta砪enia ogólnego.
W wyniku realizacji projektu, który obejmuje 3 szko硑 podstawowe na terenie Gminy Bolków do ko馽a grudnia zrealizowano 499 godzin zaj赕 pozalekcyjnych (SP w Bolkowie – 229 godzin, SP w Kaczorowie – 90 godzin, SP w Lipie – 180 godzin).
W ramach projektu do 31 grudnia odby硂 sie:
W Szkole Podstawowej im. II Armii Wojska Polskiego w Bolkowie:
- 27 godzin zaj赕 logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami mowy,
- 60 godzin zaj赕 dla dzieci ze specyficznymi trudno禼iami w czytaniu i pisaniu w tym tak縠 zagro縪ne ryzykiem dysleksji,
- 30 godzin zaj赕 z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy,
- 30 godzin zaj赕 dla dzieci z zaburzeniami komunikacji spo砮cznej,
- 30 godzin zaj赕 rozwijaj眂ych zainteresowania matematyczne uczniów szczególnie uzdolnionych,
- 22 godziny zaj赕 rozwijaj眂ych zainteresowania przyrodnicze uczniów szczególnie uzdolnionych,
- 30 godzin zaj赕 umuzykalniaj眂ych dla dzieci z zaburzona koordynacja psychoruchowa;
W Szkole Podstawowej w Kaczorowie:
- 30 godzin zaj赕 dla dzieci ze specyficznymi trudno禼iami w czytaniu i pisaniu w tym tak縠 zagro縪nych ryzykiem dysleksji,
- 30 godzin zaj赕 dla dzieci z zaburzeniami komunikacji spo砮cznej,
- 30 godzin zaj赕 dla dzieci rozwijaj眂ych zainteresowania j陑ykowe;
W Szkole Podstawowej w Lipie:
- 60 godzin zaj赕 logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami mowy,
- 60 godzin zaj赕 komputerowych dla dzieci uzdolnionych,
- 60 godzin zaj赕 dla dzieci rozwijaj眂ych zainteresowania j陑ykowe.
Zdolni matematycy na start!
W ramach projektu realizowane s przez Pani mgr Krystyn Janas zaj阠ia rozwijaj眂e zainteresowania matematyczne uczniów szczególnie uzdolnionych z 12 uczniami kl. III polegaj眂e na utrwaleniu i poszerzeniu wiedzy zdobytej w szkole oraz przekazaniu uczniom w nowy, atrakcyjny sposób tre禼i matematycznych spoza podstawy programowej. Celem realizacji zaj赕 jest wdro縠nie uczniów do samodzielnego, logicznego my秎enia, rozwijanie ich zdolno禼i i zainteresowa, a tak縠 przygotowanie do dalszej edukacji matematycznej, udzia硊 i osi眊ania sukcesów w konkursach matematycznych.
Podczas spotka, na zaj阠iach matematycznych uczniowie rozwi眤uj zadania pod kierunkiem nauczyciela, jak równie otrzymuj jako dodatkowa prace domowa – karty pracy. W czasie zaj赕 stosowane s metody aktywne, 鎤iczenia praktyczne, metoda problemowa oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne zakupione specjalnie w tym celu ze 秗odków unijnych. Aby uatrakcyjni ten trudny przedmiot uczniowie korzystaj z tablicy multimedialnej i komputerów.
Zaj阠ia dla dzieci z zaburzeniami komunikacji spo砮cznej realizowane w ramach projektu w Szkole Podstawowej w Kaczorowie i prowadzone przez Pani mgr Ewelin Gorzkowska s zaj阠iami innowacyjnymi w tej szkole.
W ramach programu, dzi阫i zaj阠iom socjoterapeutycznym, uczniowie maja mo縧iwo舵 podniesienia swojej samooceny i powi阫szenia wiary we w砤sne mo縧iwo禼i. Poprzez teatroterapie, inscenizacje oraz dram dzieci doskona砤 swoja ekspresje werbalna i niewerbalna. Ponadto uczniowie korzystaj z ró縩orodnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu: kolorowych pacynek, strojów teatralnych, instrumentów perkusyjnych. Dzieci ch阾nie uczestnicz w tego typu lekcjach. S one dla nich pewnego rodzaju wyzwaniem, nowo禼i i daj mo縧iwo舵 realizowania sie oraz odnoszenia sukcesu. Dodatkowo rozwijaj swoja efektywno舵 s硊chania, maja mo縧iwo舵 odreagowania negatywnych emocji poprzez zaj阠ia relaksacyjne, arteterapeutyczne, muzykoterapeutyczne oraz choreoterapeutyczne (zaj阠ia ruchowe i taniec oparte na systemie Klanzy integruj uczestników, poprawiaj wspó硃race w grupie a tak縠 maja znacz眂y wp硑w na rozwój ekspresji niewerbalnej: mimiki, gestykulacji). W ramach tych zaj赕 uczniowie poznaj muzyk klasyczna oraz zostaj zapoznani z literatura bajkoterapeutyczna. Maja mo縧iwo舵 pozbycia sie ró縩ego rodzaju leków, szczególnie leku przed wyst眕ieniami publicznymi. Dostrzegaj problemy innych osób i wypowiadaj sie na ten temat, bogac眂 s硂wnictwo, ucz眂 sie argumentacji, wnioskowania i tworz眂 w rezultacie coraz bardziej rozbudowane i poprawne wypowiedzi.
Zaj阠ia dla dzieci z zaburzeniami komunikacji spo砮cznej pomagaj uczniom pokonywa nie秏ia硂舵, ucz samodzielno禼i my秎enia a tak縠 tworzenia komunikatów j陑ykowych, niezb阣nych w dalszej edukacji i 縴ciu.
Bogus砤wa Ka硊縩a
Dyrektor PCPP-P i DM w Jaworze