Piątek, 29.03.2024 331

 

Pliki cookies 02:31
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Gaździcki Tomasz - kandydat do Rady Miejskiej w Jaworze
Baltic Home
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

ks. dr Marek Kluwak

Nogi, które dzielą?

Papież Franciszek podjął decyzję, że w Wielki Czwartek w obrzędzie obmycia nóg będą mogły uczestniczyć także kobiety. To, co było zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn uległo zmianie. Decyzja ta stała się powodem wielu komentarzy.

Prowadzona dyskusja miała niejednokrotnie bardzo emocjonalne podejście po obu stronach sporu. Mogliśmy usłyszeć o przekuwaniu przez papieża nadętego balona tradycji, czy też modernistycznych zapędach, które niszczą wielowiekowy zwyczaj. Często słyszymy także, o nowych rozwiązaniach i obrzędach, które nijak mają się do praktyki Kościoła. Warto jednak wspomnieć, że zwyczaj obmywania nóg płci pięknej nie jest nową propozycją, gdyż był praktykowany w XIV i XV wieku przez klasztory żeńskie. Co prawda nóg nie obmywał papież, ale ksieni. Niemniej jednak występował on w tradycji Kościoła i związany był z Wielkim Czwartkiem. Jest to o tyle ważne, że praktyka obmywania nóg w tym dniu wywodzi się między innymi ze zwyczajów klasztornych, w których obecne były dwa obrzędy: mycie nóg ubogim i mycie nóg braciom. Nie jest to więc ani nowe, ani nieznane rozwiązanie.

Sięgnięcie do wymowy tego obrzędu ukazuje różne interpretacje. Najczęściej mówimy o geście uniżenia. O ukazaniu pokory przez Chrystusa oraz sprowadzenia się do roli sługi. Tymczasem oficjalne dokumenty Kościoła większy nacisk kładą na służbę i miłość Chrystusa. Watykańska kongregacja opisując decyzję papieża wskazuje na rolę naśladowania oraz daru, ofiarowania samego siebie. W obrzędzie tym zawiera się także: akt gościnności, pokory, symbolu szacunku, miłosierdzia i służby braterskiej. Stąd uprawnione wydają się być argumenty, że decyzja papieża to wyraz szacunku i czci dla kobiet, choć zupełnie chybiona jest kwestia, że to „docenienie” należy się im, gdyż to one tworzą Kościół. Pań jest więcej niż mężczyzn na niedzielnych Mszach św., częściej korzystają z sakramentów i bardziej się angażują. Niejednokrotnie można wręcz usłyszeć o Kościele „damskokatolickim”. Zatem prawa większości powinny zostać przyjęte. Obrońcy dopuszczenia płci pięknej do obrzędu obmycia nóg wskazują wręcz, że przyzwoitość i uczciwość nakazują bardziej docenić kobietę. Chcąc tych „przywilejów” dla pań jednocześnie zastrzegają, że ten gest nie powinien cementować ich służebnej roli. Jest to dosyć specyficzny tok przeprowadzania wywodu, gdyż w geście tym chodzi właśnie o podkreślenie roli sługi. Skoro Chrystus, jako Mistrz i Pan tak uczynił, to i uczniowie, niezależnie od płci, powinni tak czynić. A więc nie oczekiwać wywyższenia, lecz stać się sługami innych.

Za zmianami oraz dopuszczeniem kobiet przemawia także fakt, że zachowanie obrzędu w poprzedniej formie, wyłącznie z udziałem mężczyzn, mogło stwarzać pozór odgrywanego dramatu liturgicznego tak bardzo charakterystycznego dla okresu średniowiecza. Ktoś mógłby pomyśleć, że chodzi tu wyłącznie o odegranie scenki z Pisma św. W historii dramat wielkoczwartkowych wydarzeń ograniczał się do wejścia grupy osób, którzy symbolizowali apostołów. Podczas inscenizacji, która odbywała się w kościele spożywali oni chleb, pili wino, kończąc spektakl obrzędem obmycia nóg. Nie chodzi tu jednak o odegranie sceny z Pisma św., ale o wniknięcie w głąb, w sens gestu Chrystusa. Zresztą nigdy nie trzymano się sztywno odwzorowywania tej sceny. Dowodem na to jest zmieniająca się liczba uczestników obrzędu od trzynastu, poprzez dwunastu, aby w obecnych normach wskazać jedynie na grupę osób biorących udział w tym obrzędzie.

Warto także przypomnieć, że wielkoczwartkowy zwyczaj w historii Kościoła traktowany był, jako ryt chrzcielny. Tradycja Kościoła postrzegała gest Jezusa wobec Jego uczniów nie, jako przykład pokory, ale jako chrzest. Czy w tej perspektywie umycie nóg przez papieża młodej muzułmance w rzymskim więzieniu nie ukazywało wyłącznie pokory namiestnika Chrystusowego, ale także gest zachęcający do przyjęcia przez nią Chrystusa w sakramencie chrztu?

Decyzja papieża stała się obowiązującym prawem. W niektórych świątyniach będziemy mogli uczestniczyć w Wielki Czwartek w obrzędzie obmycia nóg. W niektórych zostaną do niego dopuszczone także kobiety i nie ma się, co na to oburzać, gdyż papież dobrze odczytuje znaki czasu i zachęca do wniknięcia w głębię tego gestu, a nie zatrzymywanie się tylko na zewnętrznych oznakach. Warto jednak pamięć, jak zwykł mawiać jeden z wielkich profesorów teologii do swoich studentów: „jeżeli proboszcz cały rok myje swoim parafianom głowę to niech w Wielki Czwartek nie myje im nóg”. Dotyczy to zarówno pań, jak i panów.

Komentarze (1)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Fill
Fill23 lutego 2016 o 22:15
Ten papież to w sumie antypapież, jego lewicowe poglądy sprowadzą zagładę dla Kościoła. Nie chcę żeby polski Kościół stał się tak nijaki jak ten zachodzie :(
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.