Piątek, 29.03.2024 323

 

Pliki cookies 03:02
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama
Gaździcki Tomasz - kandydat do Rady Miejskiej w Jaworze
Baltic Home
SofaMeble.pl - Eleganckie meble tapicerowane

Jakub Malicki

Partia Razem chce bezrobocia?

Przygotowuję właśnie pracę poświęconą analizie polskiej lewicy. Przeglądając program Partii Razem natknąłem się na coś naprawdę zaskakującego.

Podczas kampanii wyborczej Partia Razem poświęciła dużo uwagi sprawom rynku pracy. Jednym z najważniejszych haseł była walka z bezrobociem oraz podniesienie zarobków. Cały program tej formacji "kręci się" wokół tych zagadnień, ale jeden punkt zwrócił moją uwagę. Zacytuję:

Wprowadzimy minimalną płacę godzinową w wysokości 15 złotych brutto dla umowy o pracę na czas nieokreślony i 20 złotych brutto dla wszystkich innych rodzajów umów, tak aby firmom przestało się opłacać wypychanie pracowników na umowy śmieciowe. Program Partii Razem, rozdział piąty: Godna Praca

Co wynika z tego fragmentu? Czym Autorzy programu uzasadniają wprowadzenie minimalnej płacy na poziomie 20 złotych za godzinę? Tak wysoka stawka ma sprawić, że firmom przestanie się opłacać zatrudnianie ludzi na tak znienawidzone przez lewicę umowy pozakodeksowe, czyli "śmieciowe".

Partio Razem - dziękuję! Sami przyznaliście rację głównemu argumentowi przeciwko wprowadzaniu i podwyższaniu pensji minimalnej. Napisaliście, że sprawia ona, że firmom przestaje się opłacać zatrudnianie pracowników. Nie spodziewałem się, że lewica kiedyś przyzna nam rację, ale to właśnie się stało! W swoim oficjalnym dokumencie stwierdzili, że skutkiem podnoszenia płacy minimalnej jest spadek opłacalności tworzenia nowych miejsc pracy. Jeszcze raz: serdecznie dziękuję ;)

A teraz poważnie: z powyższego wynika, że działacze Partii Razem (a przynajmniej część z nich) zdają sobie sprawę z tego, jak działa pensja minimalna. Skoro mają taką wiedzę, to dlaczego świadomie popierają jej podwyższenie? To wygląda tak, jakby z premedytacją popierali coś, co podniesie bezrobocie. I nie jest to jeden tego typu punkt: program Partii Razem pełen jest propozycji, które grożą wzrostem bezrobocia. Dlaczego?

Partia Razem liczy na głosy osób będących w trudnej sytuacji majątkowej, szczególnie osób bezrobotnych. Powiększenie liczby Polaków, którzy nie mają pracy oznacza powiększenie liczby potencjalnych wyborców. Więcej głosów to więcej władzy. Partię Razem oskarżano o brak wiedzy o procesach ekonomicznych. Najwyraźniej niesłusznie...

Komentarze (24)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Razem to komuchy
Razem to komuchy25 listopada 2015 o 10:21
Razem to komuchy...takie nowoczesne SLD. Co do płacy minimalnej...to czemu inżynierowie nie zarabiają najniższej krajowej, skoro pracodawca może go za tyle zatrudnić?? Dlaczego budowlańcy nie dostają najniższej krajowej. Prawda jest taka, że jeśli pracodawca miałby płacić nagle 2x tyle np. na produkcji, wtedy woli kupić roboty i wywalić ludzi z pracy. Zachód jest właśnie daleko w przodzie jeśli chodzi o technologię, więc pracowników produkcji jest stosunkowo mało (mają większą efektywność pracy przez lepsze technologię) i płaca minimalna nie jest już tak istotna. Więc podniesienie minimalnej pensji spowoduje bezrobocie i przejście do szarej strefy. Aby pracodawca mógł płacić więcej, tak aby konkurować z zachodem, musi używać lepszych technologii, czyli inwestować w innowacje, oraz trzeba zachęcic zdolnych Polaków do zostawania w kraju i zakładania tutaj firm. Przy odpowiednim zagęszczeniu firm - to one muszą zabiegać o pracownika właśnie poprzez wyższe pensje...nawet tego z produkcji.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Dzik
DzikRazem to komuchy25 listopada 2015 o 21:35
Ale po co polski pracodawca miałby inwestować w technologię, jeśli łatwiej zatrudnić kogoś na śmieciówce za grosze? Nie dogonimy zachodu, jeśli on ucieka pociągiem, a my tylko coraz mocniej okładamy batem szkapy przy naszym wozie drabiniastym.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Razem to komuchy
Razem to komuchyDzik1 grudnia 2015 o 22:41
Prowadziłem biznes w Polsce, obecnie stacjonuje w Anglii ze spółka limited - podatki do zapłaty są o wiele niższe, pomimo wyższych progów (choć NIN oraz zwolnienie z dochodowego są na plus)...ale to co najbardziej wpływa na rzeczywiste obciążenia to prawo, które w Anglii jest na korzyść przedsiębiorcy - odliczenia niemal wszystkiego, kilometrówka na słowo, paragony wystarczają, wysokie stawki ryczałtowe za delegacje, rozliczenie z księgową raz do roku i wiele wiele innych. Inna sprawa, że w Anglii widać, że na coś podatki idą...u nas drogi robią, aby zrobić i zostawić połowę w swojej kieszeni. Poznałem też podwykonawców wrocławskiego stadionu - tam kilkaset milionów znikło :) W PL z podatkami jest tak, że jeszcze oddajesz niewydolnemu ZUSowi 1100 + 500 (księgowa, bo prawo jest skomplikowane) + 19%( jeśli masz DG, przy spółce dojdzie CIT) + 50% akcyza + 23% VAT. W rzeczywistości oddajesz od 40 do 70%. Gdyby to rzeczywiście było 19% i nie byłoby tylu przekrętów z kasą to sam bym nadal prowadził spółke w PL i płacił pokornie te 19% i 23% VAT (choć moi kontrahenci wymagają odemnie spółki angielskiej).
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Dzik
DzikDzik26 listopada 2015 o 10:45
W Anglii obciążenia są mniejsze dla najmniej zarabiających bo kwota wolna od podatku jest wysoka (Razem jest za wysoką kwotą wolną od podatku). Po przekroczeniu kwoty wolnej okazuje się, że to w UK są wyższe podatki. Zresztą z tymi wysokimi podatkami dla przedsiębiorców w PL to jakiś żart. Prowadzę firmę. Od każdego zarobionego 1000 zł oddaję państwu 190 zł, a zostaje mi 810 zł. Inni przedsiębiorcy mają tak samo. Jeśli ktoś przy liniowym podatku 19% jęczy, że brakuje mu pieniędzy to jest dupa a nie przedsiębiorca i niech lepiej zajmie się czymś innym bo nawet ujemny podatek mu nie pomoże.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Razem to komuchy
Razem to komuchyDzik26 listopada 2015 o 08:58
Inwestują, tyle, że mniej - po 1. sprzedają taniej, 2. byle kto dotacji nie dostanie, 3. wysokie opodatkowanie...i w sumie to mało im zostanie na inwestycje technologiczne. Co ciekawe, po wejściu do UE innowacyjność firm spadła, pomimo dotacji, które jak się okazało w 80% są brane przez cwaniaków na biznesy widmo (np. politycy z działkami z orzechem włoskim - bo to ponoć ekologiczne jest i większa dotacja). Wydaje mi się też, że starsi przedsiębiorcy sa mniej skorzy do zmian w firmie, dlatego to młodzi musza swoimi biznesami nadrabiać, tyle że oni wolą załozyc biznes w Anglii gdzie obciążenia sa mniejsze a prawo prostsze.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Anon
Anon24 listopada 2015 o 17:28
Jejku, to ja może wytłumaczę, skoro autor nie potrafi logicznie myśleć. Płacenie 20 zł będzie nieopłacalne, BO BĘDZIE TAŃSZA OPCJA ZA 15 ZŁ. To tak jakbyś szedł kupić kiełbasę na bazar, i na jednym stoisku była za 15 zł, a na drugim za 20 za kilogram. Możesz się zżymać, że kiedyś to panie była za 8, złodziejstwo, ale na koniec i tak pójdziesz kupić, na stoisko pierwsze. Jakby było tylko za 20, też byś podzedł kupić, bo musisz coś żreć, ale skoro masz wybór, wybierasz tańsze. Ot cały sekret tej niezrozumiałej dla prawicowca propozycji. :)
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Jakub Malicki
Jakub MalickiAnon25 listopada 2015 o 15:19Edytowany
Jak rozumiem musi Pan próbować mnie obrazić sugerując mi głupotę, bo argumentów przeciwko temu co piszę Pan nie ma? Ma Pan rację, "płacenie 20 zł będzie nieopłacalne, BO BĘDZIE TAŃSZA OPCJA ZA 15 ZŁ", ale proszę zwrócić uwagę, że płacenie 15 zł również będzie nieopłacalne, BO BĘDZIE TAŃSZA OPCJA - zatrudnić na czarno. Proszę myśleć logicznie ;) Ja rozumiem, dlaczego oni dają taką propozycję (o tym właśnie napisałem, nie wiem czy Pan się zorientował), ale ta propozycja podważa ich wcześniejsze zapewnienia, że podnoszenie płacy minimalnej nie wpływa na zatrudnienie. Próbując przepchnąć pracowników z jednych umów na drugie przyznali sami, że właśnie wpływa.
7 Lubię to: 7
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
welm
welmJakub Malicki25 listopada 2015 o 23:30
chodzi o podwyżkę z 9,53 EUR/godzinę do 9,61 na godzinę na początku 2015 (http://www.mediren.eu/pl/aktualnosci/personel-medyczny-we-francji-zarobi-wiecej-wzrost-stawki-minimalnej/)? I to ma mieć związek z zamachami przeprowadzonymi przez isis? Rozumiem też że miałaby zachodzić jakaś ścisła zależność między ilością zamachów terrorystycznych i jakością życia? ciekawa teoria - proszę o więcej szczegółów.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Gotfryd von Gryfin
Gotfryd von GryfinJakub Malicki25 listopada 2015 o 22:51
We Francji. Zobacz pan co się tam teraz dzieje. Zwiększyli płace minimalną przez co najechało się tam wszelkiej maści imigrantów ekonomicznych i skończyło się na zamachach.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
welm
welmJakub Malicki25 listopada 2015 o 22:11
Panie Jakubie, Krótka piłka - gdzie i kiedy podniesienie płacy minimalnej spowodowało w dłuższej perspektywie (powiedzmy 1 rok) spadek poziomu życia? ps. pytam o spadek poziomu życia bo spadek/wzrost bezrobocia nie ma znaczenia. co z tego że inteligentny człowiek, zamiast iść na studia (1szego lub 2giego stopnia - obojętne), zmuszony jest iść do pracy (bo rodzice nie są w stanie go utrzymać), tym samym zwiększając poziom zatrudnienia?
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateusz
MateuszAnon24 listopada 2015 o 19:01
Pracodawca nie mając pieniędzy na opodatkowane wysoko umowy o pracę może płacić więcej do ręki na umowie cywilnej. Nie mając takie możliwości zacznie płacić na czarno albo wcale.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Wajche przełóż
Wajche przełóżMateusz25 listopada 2015 o 11:55
Może też mniej zarabiać, a więcej płacić pracownikom. I będzie tak robił, dopóki jego zarobek będzie mu się opłacał. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu PKB w ostatnich latach i tempo wzrostu płac to jest jeszcze duuuży margines na podwyżki pensji przy zachowaniu opłacalności biznesu.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
mlf
mlf24 listopada 2015 o 15:54
Nie ma ani jednego rzetelnego badania naukowego, które by udowodniło tezy o bezrobociu spowodowanym przez minimalną stawkę. Ani jednego. Uświadom sobie, że ta teza nigdy nie znalazła empirycznego potwiedzenia, a wręcz przeciwnie - najpotężniejsza gospodarka świata (USA) właśnie rozważa zwiększenie o ponad 100% płacy minimalnej (z ok. $7,15/h do $15/h). Jeśli nikt poważny tam już nie kupuje mitu o bezrobociu spowodowanym płacą minimalną to dlaczego chcesz Polakom sprzedać tej bzdury?
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Mateusz
Mateuszmlf24 listopada 2015 o 19:02
Ta gospodarka może przestać być najpotężniejszą, gdy zwiększy płacę minimalną. To się nazywa socjalizmem i polega na przejadaniu oszczędności zebranych przez poprzednie pokolenie w dobie kapitalizmu.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
dzik
dzikMateusz24 listopada 2015 o 22:28
Ta gospodarka zwiększa płacę minimalną od 80 (słownie: osiemdziesięciu) lat.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
do Mateusz
do MateuszMateusz24 listopada 2015 o 19:17
Płaca minimalna powinna być godziwa, a więc taka, która pozwala na normalne funkcjonowanie rodziny. Obecny poziom urąga pojęciu GODZIWA.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Kasia
Kasia24 listopada 2015 o 15:43
Jakiś obrońca specjalnych stref wyzysku pracowników napisał ten artykuł, czy co? Po co ludziom w Polsce godne płace, niech się bogacą koncerny.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Kentucjusz
Kentucjusz24 listopada 2015 o 13:45
W Stanach Zjednoczonych płaca minimalna została wprowadzona w 1938 roku i od tego czasu jest sukcesywnie rewaloryzowana. Podobno niemożliwe? To po pierwsze. Po drugie, pal licho śmieciówki - firmom jeszcze bardziej opłaca się na przykład praca przymusowa bez wynagrodzenia, zatrudnianie nieletnich, brak BHP ani odszkodowań za wypadki, itp. Skoro to wszystko się opłaca to co, wprowadzamy?
11 Lubię to: 11
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Fiodor
Fiodor24 listopada 2015 o 11:24
Płaca minimalna, podatek dochodowy i zus to główne przyczyny bezrobocia w tym kraju.
8 Lubię to: 8
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
mlf
mlfFiodor24 listopada 2015 o 15:55
JKM, Wipler i inni tego typu to główne przyczyny braku wiedzy o ekonomii i o funkcjonowaniu rynku pracy w tym kraju.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
zyga
zygamlf25 listopada 2015 o 22:45
No właśnie nie oni, bo oni nigdy w Polsce nie rządzili. Rządzą od 20 lat niestety ci którzy mają w tym interes by ludzie nie mieli pojęcia o ekonomii.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Tadeusz
Tadeusz24 listopada 2015 o 07:53
To raczej PiS chce bezrobocia, rozdając ludziom 500 zł za posiadanie dziecka. Do tej pory rodzic musiał, pójść i zarobić na godne utrzymanie rodziny, dzisiaj dostanie za nic nierobienie. Efekt będzie taki, że nie będzie się ludziom chciało harować przez cały miesiąc za marne 1500 zł. Wystarczy posiadać trójkę dzieci i z socjalu wyjdzie tyle samo albo i więcej.
7 Lubię to: 7
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Jakub Malicki
Jakub MalickiTadeusz24 listopada 2015 o 13:00
"Ale za o PiS..." - no i zaczęło się ;) Ma Pan rację, propozycje PiS też się negatywnie odbiją na gospodarce. Pod tym względem obie partie są podobne. Ale na to, że politycy PiS zwiększaliby bezrobocie świadomie dowodu nie ma. Równie prawdopodobne jest więc, że robią to z naiwności.
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Tadeusz
TadeuszJakub Malicki24 listopada 2015 o 13:45
Raczej z politycznego wyrachowania. Wstrzelili się świetnie w oczekiwania w większości biednego społeczeństwa i skutecznie przekupili ich obietnicą, że każdy będzie bogatszy o 500 zł. Wcześniej swoją niemałą rolę odegrał Pan Duda z obietnicą wieku emerytalnego. Przecież trudno się spodziewać aby ludzie pokochali PiS za ich rzekomy patriotyzm, klerykalizm i nieskazitelność moralną albo też ze względu na osoby liderów tejże partii. Przecież po 8 latach porażek we wszelakich wyborach, trzeba było zmienić strategię i znaleźć sposób na dotarcie do serc i umysłów ludu. Platforma przekonana o tym, że "nie ma z kim przegrać" bardzo pomogła PiSowi w tym zwycięstwie. Gdyby PO faktycznie dokonało zmian gospodarczych poprawiających byt wszystkich warstw społecznych to rządzili by pewnie nadal i żadne 500 zł ani tym bardziej Kaczyński by im w tym nie przeszkodził.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.