Środa, 24.04.2024 209

 

Pliki cookies 03:40
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

Jakub Malicki

Dlaczego 500 złotych na dziecko – polemika

Tekst pana Arkadiusza Baranowskiego pt.: Dlaczego 500 złotych na dziecko, do którego lektury zachęcam, ukazał się w 6 numerze Wiadomości Jawor24h.pl oraz na stronie internetowej gazety. Chciałbym zaprezentować moje wnioski po jego przeczytaniu.


Autor prezentuje konserwatywną, arystotelesowską  wizję powstania społeczeństwa. Nie ukrywam, że ta wizja również i mi jest bliska. Podobnie jak Autor uważam, że społeczeństwa powstawały poprzez spontaniczne łączenie się rodzin w coraz większe rody i plemiona, a nie na skutek umowy.
 
Jeśli uznajemy, że rodzina pojawiła się wcześniej niż społeczeństwo i państwo, to znaczy że powstała bez pomocy tegoż państwa. Jest więc w stanie radzić sobie bez jego pomocy. Państwowe wsparcie nie jest więc konieczne dla istnienia rodziny.
 
Zgadzam się z tym, że dobrobyt rodzin jest w interesie społeczeństwa, jednak nie mogę zgodzić się z proponowaną reformą. Istnienie tego typu wsparcia w 20 innych krajach UE nie jest dobrym argumentem. Nie powinniśmy robić czegoś dlatego, że tak robią inne kraje. Europejczycy robią również sporo innych rzeczy, których naśladować nie należy.
 
Wracając do propozycji „500 złotych na dziecko”, to istnieje poważny argument przeciwko. Pomoc może trafić do rodzin, które nie wykorzystają jej dobrze. Mam na myśli rodziny skrajnie patologiczne, które narodziny dziecka potraktują dosłownie jako „inwestycję” i źródło utrzymania. W dodatku otrzymanych pieniędzy nie przeznaczą na to dziecko, ale na inne, „wysokooprocentowane inwestycje”, takie które mogą się, szczególnie po przeinwestowaniu, zwrócić. Na podłogę choćby.
 
Nie chcę snuć pesymistycznych wizji. Zapewne nie wszystkie środki zostaną zmarnowane. Trzeba się jednak liczyć z tym, że część z nich zostanie wykorzystana źle. Lepiej byłoby, moim zdaniem, przekazać pomoc nie w formie gotówki, ale w formie bonów na produkty potrzebne rodzinom z dziećmi. Takie rozwiązanie ogranicza szansę na niewłaściwe wykorzystanie pomocy.
 
Pieniądze na realizację tego przedsięwzięcia mają dostarczyć podatki od banków oraz hipermarketów. Jak każdy podatek ostatecznie obciążą konsumenta pogarszając jego sytuację. Co przyjdzie rodzinie z nowego zasiłku, skoro za przyczyną jego wprowadzenia będzie musiała więcej zapłacić za zakupy?
 
Państwo dając komuś, musi komuś zabrać. Przynajmniej tyle ile daje, ale w praktyce więcej, ponieważ trzeba doliczyć koszta administracyjne całego procesu tego zabierania i dawania. Rodziny dostaną pieniądze, które chwilę wcześniej im zabrano poprzez opodatkowanie. Społeczeństwo jako całość na tym przelewaniu pieniędzy z jednej kieszeni w drugą straci.
 
Trzeci argument przeciwko propozycji dotyczy tego, kogo tak naprawdę ona wzmocni. Czy na pewno rodzinę, czy może państwo kosztem rodziny? Jeśli władza państwowa staje się dobrodziejem, to zaczyna zastępować rodzinę w jej funkcji wspierania człowieka. Konsekwencją tego może być to, że Polacy będą w przede wszystkim wdzięczni i wierni państwu, a nie rodzinie. Hierarchia lojalności odwróci się, moim zdaniem oczywiście, na niewłaściwą.

Autor podaje przykład Węgier, jako kraju gdzie polityka prorodzinna daje pozytywne rezultaty. Jak ta prorodzinna polityka nad Dunajem wygląda? Od 1 stycznia 2011 roku pracodawca węgierski, który zatrudni młodą matkę może się ubiegać o obniżenie składki ubezpieczeniowej (…) Przedsiębiorca zatrudniający kobiety po urlopie wychowawczym korzysta z ulg podatkowych. (Arkadiusz Baranowski, Dlaczego 500 złotych na dziecko, Wiadomości Jawor24h.pl 6/2015, s. 6)
 
Zgadzam się z Autorem w ocenie węgierskich reform. Tego rodzaju polityka prorodzinna jest dobra i warta poparcia. Jeśli Prawo i Sprawiedliwość poprze ten kierunek zmian, to osiągnie lepsze efekty. Taką politykę prorodzinną bardzo chętnie poprę, i myślę że nie tylko ja jeden.

Komentarze (23)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

JM
JM28 listopada 2015 o 06:54
W NGJ Burmistz Bolkowa chwali się sam tylko różne osoby się podpisują bo nie mają innego wyjścia.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
siema
siema28 listopada 2015 o 00:04
Ziomal wronie wystarczy podciąć skrzydła i sama padnie. Już niedługo ten zabieg nastąpi. Deko cierpliwości.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
ziomal
ziomal27 listopada 2015 o 17:36
Do pj. Spoko nie jesteś sam. niebawem się spikniemy i wrona odfrunie. NARAZICHO.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
LESER
LESER27 listopada 2015 o 17:27
Panie Baranowski przestań pan wypisywać głupoty. Zajmij się Pan jednostkami które Panu podlegają bo tam pensje są głodowe. Dobrze, że Pan po roku odwiedził niektóre jednostki bo do tej pory nie wiedział Pan gdzie one leżą.500 zł niedługo się Panu przyda.Pracownicy za swoją pracę chcą godnie zarabiać. Etat dla kolesia w starostwie nie był potrzebny. W INWESTYCJACH ten koleś by dostał zatrudnienie.Teren dobrze zna gość wykształcony. W starostwie robi tylko zamieszanie a platit trzeba. Więc do roboty.
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
w
w27 listopada 2015 o 10:05
Mnie osobiście te 500 zł nie zmotywuje do tego żeby zakładać rodzinę. Bardzo chcę mieć rodzinę, ale na dzień dzisiejszy mało zarabiam i mam problemy z utrzymaniem siebie, bo po opłaceniu rachunków na życie na cały miesiąc zostaje mi 435 zł, czyli 14,50 dziennie.I jak tu się decydować na dzieci? I co mi da te 500 zł??? I jeśli jeszcze ma żywność zdrożeć, to dalej bieda z nędzą. A jak się rząd zmieni za 4 lata to co będzie???Ja wolałabym więcej zarabiać, tak żeby z wynagrodzenia było mnie stać na założenie rodziny a nie liczyć na to że albo mi Państwo da albo nie, bo np. przekroczę dochód o 1 zł i się na żadną pomoc nie załapie.
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
on
onw28 listopada 2015 o 05:04
Załóż firmę i zarabiaj więcej, ba pokaż jak Ty będziesz płacił więcej swoim pracownikom.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
do w
do ww27 listopada 2015 o 17:00
To nie musisz brać tych 500 zł. PiS zapowiedział, że będzie można tego nie brać. Innym rodzinom to pomoże...
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
kasia
kasiado w28 listopada 2015 o 20:48
A czy rowniez nie musze ponosic kosztow(w postaci podatkow) tej dobrodusznosci?
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
obiektywnie
obiektywniew27 listopada 2015 o 12:49
Ale marudzenie. Dają źle, nie dają jeszcze gorzej. Szok!
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
obiektywnie
obiektywnieobiektywnie27 listopada 2015 o 16:19
Pisałem do Michała
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
w
wobiektywnie27 listopada 2015 o 13:43
Ty to pewnie nie masz takich problemów, bo gdybyś miał, to pewnie byś rozumiał to "marudzenie".
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Michał
Michałw27 listopada 2015 o 10:43
No to za radą na szczęście byłego prezydenta musisz zmienić pracę lub za radą jego żony wyjechać za granicę.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
w
wMichał27 listopada 2015 o 13:41
Owszem szukam lepszej pracy i mam nadzieję, że to jednak nie będzie za granicą:)) Jak coś znajdę to się pochwalę:)
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
a.
a.27 listopada 2015 o 07:29
Nie wiem jak przedstawia się rozkład tzw. rodzin patologicznych w Polsce. Takiej typowej patologi, gdzie dzieci są właściwie przypadkiem i rządzi alkohol... ile ich jest procentowo? Pewnie stosunkowo mało. I w tym wypadku państwo powinno zastosować / rozszerzyć mechanizm asystenta rodziny z mopsu, który by te pieniądze przeznaczał na cele rodziny, nie rodziców. Większość rodzin to rodziny "normalne". I tu dodatkowe pieniądze mogą być naprawdę dobrze spożytkowane - część dzieci pojedzie w końcu na wakacje, rodzice zainwestują w dzieci - może dodatkowe lekcje języka obcego, basen, karate itp. I dlatego "danie" pieniędzy może być dobre. Ulgi dawane pracodawcom w tym nie pomogą. Pomogą tak naprawdę pracodawcom. A kobieta w pracy z małym dzieckiem będzie tak samo traktowana jak jest teraz - dzieci przecież nagle nie praną notorycznie chorować, nie przestaną mieć imprez w przedszkolach i szkołach, nie przestaną mieć zebrań w tych instytucjach, nagle nie staną się samodzielne...
3 Lubię to: 3
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Kuba
Kuba27 listopada 2015 o 05:34
Czytelników nie interesuje czy Pan Malicki jest w tej czy innej gazecie ważne ,że Gość dobrze myśli. Popieram w pełni Jego komentarz. Tak na marginesie. Wielu ludzi się cieszy, że powstała ta gazeta bo mamy dość BOLSZEWIZMU w NGJ.
10 Lubię to: 10
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Bolkow
BolkowKuba27 listopada 2015 o 05:44
Chwalenie w NGJ Burmistrza Bolkowa sięga zenitu. Dobrze, że w Bolkowie też powstanie taki portal :)
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
pj
pjBolkow27 listopada 2015 o 16:35
Z każdym kto chce obalić wrońskiego chętnie podejme współpracę.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
czekam
czekamBolkow27 listopada 2015 o 08:15
kiedy?
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
uniosceptyk
uniosceptyk27 listopada 2015 o 00:15
Opodatkowanie marketów sprawi, że konkurencyjniejsze staną się rodzime sklepy. To spowoduje, że więcej osób wybierze polski sklep prowadzony przez rodzimego przedsiębiorcę, więc pieniądze zostaną w kraju, wewnętrzny obrót w kraju będzie wzrastał, a zyski zostaną w polskich rękach.
7 Lubię to: 7
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
kasia
kasiauniosceptyk28 listopada 2015 o 20:51
Opodatkowanie marketow zaowocuje nizsza jakoscia towarow, a czlowiek jak ma malo kasy zawsze wybierze tansze. Czyli jak zwykle odbije sie to na zwyklym Kowalskim ;)
2 Lubię to: 2
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Radek
Radek26 listopada 2015 o 23:40
No i proszę, okazuje się, że trzeźwiej i logiczniej na sprawę patrzy zwykły obserwator niż polityk-wicestarosta, który tak naprawdę nie wiadomo czy wyraża swoje zdanie, czy broni jedynie koncepcji prezentowaną przez swoich partyjnych zwierzchników. W pełni zgadzam się Jakubem Malickim i ciesze się, że na Waszych łamach jest prezentowany od czasu do czasu pluralizm, bo trochę to przypominało tubę jednej opcji.
10 Lubię to: 10
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
Olek
OlekRadek27 listopada 2015 o 00:10
Ale jeśli państwo powstało z rozrostu rodzin, to by znaczyło, że jednak było i jest tym rodzinom potrzebne. Gdyby tak nie było to by go po prostu nie powołały, byłyby samowystarczalne.
4 Lubię to: 4
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
...
...Radek26 listopada 2015 o 23:56
Od czasu do czasu? Malicki jest w tej gazecie od początku jej powstania...
5 Lubię to: 5
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.