Piątek, 19.04.2024 453

 

Pliki cookies 08:31
Serwis korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Reklama

Spotkanie Wałbrzyskiego Klastra Edukacyjnego z wicepremierem Morawieckim i minister Zalewską

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna 24 czerwca gościła zacnych gości i było to wiązane z funkcjonowaniem Klastra Edukacyjnego.

Zespół Szkół Agrobiznesu w Bolkowie aktywnie zaangażował się w ostatnim czasie we współpracę z WSSE Wałbrzych, czego wymierną korzyścią dla szkoły jest m.in. sponsoring wyposażenia klasopracowni energetyki odnawialnej.

Klaster Edukacyjny to platforma do spotkań szkół zawodowych z pracodawcami i strefa ekonomiczna jest najlepszym miejscem dla tego typu współpracy. Rynek pracy dynamicznie się zmienia, dlatego też trzeba dostosowywać kształcenie zawodowe do tych zmian i WSSE w ostatnich miesiącach stała się liczącym się partnerem dla szkół, ale też dla administracji rządowej, czego dowodem były dwa spotkania z Minister Edukacji w ramach Wałbrzyskiego Klastra Edukacyjnego. Rozwój gospodarki zawsze związany był ściśle z kształceniem wykwalifikowanej kadry pracowników i szkoła średnia wydaje się jak najlepszym momentem dla przygotowania młodych ludzi do właściwych branż zawodowych.

Motto ZSA Bolków – „Kształcimy zgodnie z potrzebami rynku pracy”, jak najbardziej nawiązuje do kierunku który wybrzmiewa na spotkaniach Klastra. Pracodawcy bardzo mocno podkreślali, że spotykają się często z niedostosowaniem kierunków kształcenia w szkołach zawodowych do ich potrzeb, czego wynikiem jest niestety zasilanie Urzędów Pracy młodymi bezrobotnymi.

5 maja 2016 r. odbyło się spotkanie Klastra w WSSE, którego gościem była Minister Edukacji Pani Anna Zalewska, na którym pracodawcy i szkoły przedstawili swoje postulaty co do możliwych zmian w kształceniu zawodowym, dostosowane do dzisiejszych realiów. Spotkanie było bardzo konstruktywne, gdzie przedstawiciele pracodawców jak i przedstawiciele szkół przedstawiali słabe
i mocne strony aktualnej współpracy, co było podstawą do wypracowania konkretnych wniosków, przekazanych z kolei Ministerstwu Edukacji. Pracodawcy mocno podkreślali konieczność większej symbiozy szkół z zakładami pracy, która może obejmować m.in.:

  • tworzenie klas patronackich,
  • budowanie linii edukacyjnych w szkole przy właściwych liniach produkcyjnych w firmach,
  • zwiększenie godzin praktyk zawodowych, gdzie uczeń mógłby poznawać zawód, ale
    i charakterystykę firmy
  • współudział pracodawców w tworzeniu podstawy programowej i programów nauczania
  • konieczność kształcenia nauczycieli w zakładach pracy

Przedstawiciele pracodawców zwrócili również uwagę na potrzebę kompetencji miękkich, które byłyby kształtowane w szkołach. W pracy jest mocna potrzeba elastyczność, umiejętność pracy
w zespole czy kreatywność i to jest zadanie dla szkół, ale możliwe byłyby również odwiedziny pracodawców na lekcjach wychowawczych.

Szkoły również przedstawiły swój punkt widzenia, który mocno był związany z potrzebą większej inicjatywy pracodawców w procesie kształcenia praktycznego. Postulaty szkół zawierały się m.in. w:

  • możliwość wyprowadzenia egzaminów zawodowych ze szkół na rzecz tworzenia Centrów Nadawania Kwalifikacji
  • powstanie przewodnika, który wskaże jak zacząć współpracę szkół z pracodawcami
  • zróżnicowanie czasu trwania i organizacji procesu kształcenia szkół zawodowych, szczególnie Zasadniczej Szkoły Zawodowej, gdzie nauka w niektórych zawodach nie musiałaby trwać trzy lata
  • potrzeba nadawania wszystkich certyfikatów i uprawnień w szkole potrzebnych później na rynku pracy
  • możliwość czasowego patronatu firmy nad klasą, np. co do jednej kwalifikacji
  • większy udział doradztwa zawodowego
  • potrzebne narzędzia finansowe motywujące pracodawców do aktywnego udziału
    w kształceniu zawodowym
  • nauka kompetencji społecznych już od szkoły podstawowej

Pani Minister po wysłuchaniu postulatów zaproponowała kolejne spotkanie z jej udziałem, na którym przedstawi już konkretne rozwiązania, uwzględniające m.in. postulaty wypracowane przez zespoły robocze Wałbrzyskiego Klastra Edukacyjnego.

Kolejne spotkanie miało miejsce również w WSSE Wałbrzych w ostatnim dniu roku szkolnego 24 czerwca, ale oprócz Minister Edukacji pojawił się również Wicepremier i Minister Rozwoju Pan Mateusz Morawiecki. Taki duet mocno podkreślał potrzebę łączenia kształcenia zawodowego z rozwojem gospodarki kraju.

Pani Minister zajęła głos jako pierwsza i przedstawiła rozwiązania Ministerstwa Edukacji co do reformy kształcenia zawodowego.

Podstawowym celem reformy będzie stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia na wzór innych krajów zachodnich, odpowiadającego potrzebom gospodarki. Priorytetem będzie włączanie pracodawców w tworzenie nowych zawodów i podstaw programowych w ramach branżowych linii. Pracodawcy będą mieli większy wpływ na tworzenie podstaw programowych i programów nauczania oraz na funkcjonowanie centrów kształcenia praktycznego, co będzie wiązało się również w doposażanie tych ośrodków przez przedsiębiorstwa. Pracodawcy będą również mieli możliwość kształcenia uczniów w szkołach i przedsiębiorstwach przez swoich pracowników czy kształcenie nauczycieli kształcenia praktycznego.

Pani Minister przedstawiła fundamenty polskiego modelu kształcenia wzorującego się na niemieckim, w którym uczeń będzie nabywał wiedzę teoretyczną w szkołach lub ośrodkach kształcenia i doskonalenia zawodowego, natomiast praktyczną część będzie zdobywał u pracodawcy, Centrach Kształcenia Praktycznego i warsztatach szkolnych.

Nowym rozwiązaniem będzie wprowadzenie II – stopniowej szkoły branżowej, w ramach której będzie możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych, uzyskania matury zawodowej (mniejsza ilość zdawanych przedmiotów), kontynuacji kształcenia w wyższych szkołach zawodowych, a po skończeniu liceum dla dorosłych możliwość kształcenia się na studiach magisterskich.

Ważną rolę w kształceniu zawodowym będą odgrywały CKP-y, które mają być zlokalizowane jako jeden ośrodek w każdym powiecie. Centra będą odpowiedzialne za kształcenie praktyczne, organizację egzaminów zawodowych dla uczniów jak i dla dorosłych oraz doradztwo zawodowe i będą ściśle współpracowały z pracodawcami.

Jednym z problemów dzisiejszej szkoły zawodowej jest duża ilość egzaminów zawodowych, gdzie jedna sesja egzaminacyjna zachodzi na kolejną i rozwiązaniem tymczasowym od 2017 r. ma być organizacja sesji egzaminacyjnej w okresach wolnych od zajęć edukacyjnych, np. ferie zimowe. Po każdej kwalifikacji ma być egzamin pisemny, a na koniec kształcenia egzamin praktyczny. Docelowo egzaminy zostaną przeniesione do zewnętrznych ośrodków egzaminacyjnych.

Finansowanie szkół zawodowych ma być również zróżnicowane i uzależnione od danych zawodów i zapotrzebowania rynku pracy, ale nowością ma być utworzenie Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej. FREZ ma być zasilany przez Fundusz Pracy, Krajowy Fundusz Szkoleniowy, Spółki Skarbu Państwa i składki od zrzeszonych pracodawców.

Proponowane zmiany dążą do systemu dualnego, gdzie 50 % kształcenia zawodowego, będzie kształceniem praktycznym i u pracodawców.

Po Pani Minister głos zabrał Wicepremier Morawiecki, który odniósł się do proponowanych zmian w kontekście dynamicznych zamian gospodarczych w naszym kraju i na całym świecie. Niektóre zwody znikają inne się pojawiają i jest potrzeba elastycznego podejścia do kształcenia zawodowego, zarówno przez szkoły jak i pracodawców.

Jednym z nowatorskich rozwiązań ma być Korpus Fachowców złożony z emerytowanych i nieaktywnych już zawodowo pracowników przedsiębiorstw oraz szkół. Będą oni mieli wpływ na kształcenie zawodowe, a możliwość korzystania z ich doświadczenia będzie nieoceniona.

Proponowane zmiany dają nadzieję, na lepszą organizację kształcenia zawodowego, ale przede wszystkim na bliższą współpracę szkół i przedsiębiorstw. Klaster Edukacyjny jest jedną z form platformy, na której szkoły i pracodawcy mogą dzielić się swoimi bolączkami i wnioskami, a wszystko po to aby młody człowiek miał jak najlepszą szansę na pracę w wymarzonym zawodzie i aby ta praca miała korzystny, realny wpływa na gospodarkę krajową.

Cieszymy się zatem, że jako szkoła możemy brać udział w realizacji tych celów w ramach Klastra Edukacyjnego WSSE, a uczniowie Zespołu Szkół Agrobiznesu będą mogli mieć zagwarantowaną możliwość, aby wchodzić na rynek pracy wyposażonymi w wymaganą wiedzę i doświadczenie zawodowe.

Marcin Jankowski

Nauczyciel przedmiotów zawodowych

Technikum Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej

Komentarze (5)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@jawor24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

.
.7 lipca 2016 o 07:55
tak, wykształćcie nam ludzi a my im zapłacimy 1600 zł, w porywach do 1900. Klasy patronackie? Na jakich zasadach, może na takich jak w innych strefach, inwestor daje praktyki, wspomaga szkole za to uczniowie popsuja tzw. lojalki,ze przez 5 lat będą u niego tyrali .
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
wacek
wacek6 lipca 2016 o 23:20
Motto ZSA Bolków – „Kształcimy zgodnie z potrzebami rynku pracy”- ta szkoła jest tak słaba, że brak słów, powinni ją zamknąć.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
rocznik 86
rocznik 862 lipca 2016 o 11:40
Trzeba było to wprowadzić 10-15 lat temu a tak pokolenie wyżu demograficznego siedzi na bezrobociu, wyjechało na zmywak albo jest korpo szczurem z kredytem na 30 lat. Tylko nieliczni mają się dobrze, szczególnie ci z szerokimi plecami.
1 Lubię to: 1
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
J23
J231 lipca 2016 o 20:08
I to jest też sukces Wroniskiego. PADACZKA.
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij
drogowiec
drogowiecJ232 lipca 2016 o 06:52
Tak samo jak s3 ? :)
0 Lubię to: 0
Super: 0
Ha ha: 0
Wow: 0
Przykro mi: 0
Wrr: 0
Lubię to! Udostępnij

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jawor24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.